Ny bil, äntligen

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Hornlund
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden

Re: Ny bil, äntligen

Inlägg av Hornlund »

Låter lovande, men försäkringen kan ha att göra med var du bor också. Du hade ju nyligen köpt hus, & där med även flyttat förmodar jag? Har du kollat om det inte gått ner på fler bilar också, lite mer på måfå? Det som är lite surt att sådan information går inte att få innan man flyttat. Kan vara ganska relevant när man söker ny lägenhet t.ex

Men försäkringsbolagen kan inte ge ut den informationen. Lite skumt, med tanke på att det går utmärkt att kolla försäkringspremie på bilar som man inte ens står som ägare på.

För egen del har det blivit betydligt dyrare, efter att jag flyttat tillbaka till Västernorrland istället för Västerbotten. Skumt!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Jo jag har ju fått mycket lägre försäkringar efter flytten, ST205'an har gått från 996:-/mån till 625:-/mån tex (om jag minsn rätt, men ungefär) men det borde ju fortfarande vara ungefär samma skillnad mellan ST och GT tycker man.. men men, ska inte klaga när det är billigare än väntat :)

Ibland kan dom säga ungefärliga försäkringspriser efter flytt om man har postnumret, men dom brukar poängtera att det är just ungefärliga.

En annan skum försäkringsgrej är att när sambon tog körkort för 2 år sen så funderade vi att ställa saaben på henne, då bodde vi ju i city och den skulle kosta 400:- på mej halvförsäkrad, på henne skulle den kosta typ 2000:-, i månaden.. och då är hon kvinna och 30 bast, sjukt, men det var väl pga nytaget körkort, man tycker bara att åldern borde inverka mer än antal år med körkort.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden

Inlägg av Hornlund »

Ja det är ett knepigt system. Min sambo som är två år yngre, & aldrig ägt en egen bil i sitt namn får lägre premie än mig. Och jag har kört skadefritt sen jag tog körkortet samt haft ett otal bilar hos försäkringsbolaget :clap:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar