Bilen startar med dör direkt!
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Mr2. GenII
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Eksjö
Re: Bilen startar med dör direkt!
haha kanske glömde säga till mina polare att jag körde en 85a då:P
Men ska gå ner å kolla ifall det kan vara pumpen som havererat.
Men ska inte pumpen gå kontinuerligt när tändningen är på?
Och var hittar jag bäst bränsle slang/rör å lossa på när jag testar pumpen?
Men ska gå ner å kolla ifall det kan vara pumpen som havererat.
Men ska inte pumpen gå kontinuerligt när tändningen är på?
Och var hittar jag bäst bränsle slang/rör å lossa på när jag testar pumpen?
-
Har varit nere och kollat på bränslepumpen, finns 3 stift, hittade minus genom att summra mot kaross. så direkt minus från batteri, sen direkt plus från batteri på en av dom andra stiften, inget händer, sen direkt plus på det på det tredje stiftet, inget händer, har jag felsökt rätt så att jag kan konstatera att pumpen är trasig?
Är osäker pga att det är 3 stift in i pumpen.
Är osäker pga att det är 3 stift in i pumpen.
- Hemiyoda
- Pay User
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Nu är det ungefär 14år sedan jag bytte pump på min men jag tror nästan att det är tankgivaren du har mätt upp. Man brukar få ta loss hela tanken för att komma åt pumpen.
Sätt ett gem på kontakten där vid LMM så går pumpen igång när du har tändningen på som jag berättade tidigare.
Om det inte hörs nåt så vet du att pumpos är pajjos. Men säkrast är att mäta att du har 2.5bar tryck när motorn inte är igång.
Det är en säkerhetsgrej det där.. att pumpen stängs av när motorn inte drar in luft. (som du går runt med mha gemet)
Sätt ett gem på kontakten där vid LMM så går pumpen igång när du har tändningen på som jag berättade tidigare.

Det är en säkerhetsgrej det där.. att pumpen stängs av när motorn inte drar in luft. (som du går runt med mha gemet)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
-
haha jo det var den jag mätte på, märkte jag när jag plockade upp den ur tanken.
Märks att jag är en rookie va
Men testade med gemet och hörde vad jag tror var bränsle reläet klicka igång, sen även en klump som sitter innan spridarn började surra lite.
Glömde bort att lyssna bak i tanken när gemet var i pga idioter som skulle störa mej;)
Märks att jag är en rookie va

Men testade med gemet och hörde vad jag tror var bränsle reläet klicka igång, sen även en klump som sitter innan spridarn började surra lite.
Glömde bort att lyssna bak i tanken när gemet var i pga idioter som skulle störa mej;)
- Hemiyoda
- Pay User
- Kontakt:
Ähh du har inte tummen helt mitt i handen, vi har läst värre saker.
Tror jag också plockade ut givaren först.
Toyota använder banjokopplingar för bränslet framme vid motorn. Det finns en rätt smidig en som löper mellan fuel-railen och kallstartsspridaren. Den slangen brukar förövrigt börja läcka. (Bilen börjar ha lite ålder...) Det är inte hela världen om du kapar den slangen och hittar på någon fullösning för att mäta trycket och pluggar slangen sedan. Bilen startar utan kallstartsspridaren har jag märkt, även när det är kallt.
Tänk på att tidens tand troligtvis har nött på bränsleledningarna (stål) ovanpå tanken, brukar vara rostiga som faaan om du inte har en superlågmilare. Stålsätt dig på att det kanske kommer krävas lite mer reparationer. ( Mät trycket först.
)

Toyota använder banjokopplingar för bränslet framme vid motorn. Det finns en rätt smidig en som löper mellan fuel-railen och kallstartsspridaren. Den slangen brukar förövrigt börja läcka. (Bilen börjar ha lite ålder...) Det är inte hela världen om du kapar den slangen och hittar på någon fullösning för att mäta trycket och pluggar slangen sedan. Bilen startar utan kallstartsspridaren har jag märkt, även när det är kallt.
Tänk på att tidens tand troligtvis har nött på bränsleledningarna (stål) ovanpå tanken, brukar vara rostiga som faaan om du inte har en superlågmilare. Stålsätt dig på att det kanske kommer krävas lite mer reparationer. ( Mät trycket först.

Erik Berg
Team Bodge
Team Bodge
-
Har varit nere nu igen och kortslöt kontakten vid lmm, pumpen surrade i tanken.
Men menar du att trycket kan vara dåligt även att pumpen funkar? vad ska jag använda för att mäta trycket isf?
Folk har pratar om någon "tändring" eller dyl.
Skulle det kunna vara felet annars?
Men menar du att trycket kan vara dåligt även att pumpen funkar? vad ska jag använda för att mäta trycket isf?
Folk har pratar om någon "tändring" eller dyl.
Skulle det kunna vara felet annars?
- Hemiyoda
- Pay User
- Kontakt:
Gnistan är enkel att felsöka, kommer det gnista när du håller igång startmotorn ett längre tag så är det inte fel på det. (om du inte varit och fipplat med fördelaren). Om du tar bort sladden från fördelaren och gnistan klarar hoppa 1-2cm till jord är det knappast fel på den. Obs låt ej kabeln hänga så att gnistan ej klarar av att hoppa synligt till jord, du kan pajja tändspolen efter ett tag..
Kan du hålla igång motorn längre med startgas så är det nåt med soppan.
Du får inte ha några läckor mellan luftmängdsmätaren och motorn, då mäter den inte upp luften rätt.
Funderar om man kan bygga nån enkel LED-mojäng för ECU/spridardiagnostik som du kan koppla in vid spridarnas resistorpack nära tändspolen.. Man kanske ser när spridarna öppnar. (pulser på 2-10ms,).
Fråga till Nikwal: spridarna är på 2,5ohm? Samtliga är parallelkopplade, hur mycket är resistorpacket på tro? 1,5ohm? Borde inte en lysdiod överleva spikarna nån minut iaf med en 2k i serie? Katod till resistorpackets utgång till spridarna och anod till batteriets +, 2k på valfri plats på LED:en.
Kan du hålla igång motorn längre med startgas så är det nåt med soppan.
Du får inte ha några läckor mellan luftmängdsmätaren och motorn, då mäter den inte upp luften rätt.
Funderar om man kan bygga nån enkel LED-mojäng för ECU/spridardiagnostik som du kan koppla in vid spridarnas resistorpack nära tändspolen.. Man kanske ser när spridarna öppnar. (pulser på 2-10ms,).

Fråga till Nikwal: spridarna är på 2,5ohm? Samtliga är parallelkopplade, hur mycket är resistorpacket på tro? 1,5ohm? Borde inte en lysdiod överleva spikarna nån minut iaf med en 2k i serie? Katod till resistorpackets utgång till spridarna och anod till batteriets +, 2k på valfri plats på LED:en.
Erik Berg
Team Bodge
Team Bodge
- nikwal
- Bilmodell: celica supra
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: västerås
- Land (Country): sweden
led, testa det kan funka..
Pumpen ska gå stabilt , typ inte för långsamt och hålla på och "fladdra"..
Undrar om den inte bara går på kallstartsgivarn, jag hade nog lyssnat med en lång skruvmejsel mot spridarn och tjocka änden på örat medans nån försöker starta, borde klicka rätt tydligt hmm..
Kolla även att "fusable link" är hel och banka lite på efi-reläena kanske.. Been there, done that..
och snälla admin: ÄNDRA TIMEOUTEN på när man skriver text , jag har loggat in och kopierat tre texter nu typ..
Pumpen ska gå stabilt , typ inte för långsamt och hålla på och "fladdra"..
Undrar om den inte bara går på kallstartsgivarn, jag hade nog lyssnat med en lång skruvmejsel mot spridarn och tjocka änden på örat medans nån försöker starta, borde klicka rätt tydligt hmm..
Kolla även att "fusable link" är hel och banka lite på efi-reläena kanske.. Been there, done that..
och snälla admin: ÄNDRA TIMEOUTEN på när man skriver text , jag har loggat in och kopierat tre texter nu typ..
E85 wants to be free!
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Äh, det är bara du som är långsam.nikwal skrev:och snälla admin: ÄNDRA TIMEOUTEN på när man skriver text , jag har loggat in och kopierat tre texter nu typ..

Om sessionen håller så är tiden är satt till 7200 sekunder.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- nikwal
- Bilmodell: celica supra
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: västerås
- Land (Country): sweden
.. då äre väl nåt med nåt annat då som gör att det blir så, de var inte så förr..
..
Tänkte att om det nu är så att det är kallstartsventilen den går på så kan det ju va rätt mycket som är fel, det går ju att se i schemat kanske osv.. om man tar bort sladden till ventilen osv..
..
Tänkte att om det nu är så att det är kallstartsventilen den går på så kan det ju va rätt mycket som är fel, det går ju att se i schemat kanske osv.. om man tar bort sladden till ventilen osv..
E85 wants to be free!