Sida 2 av 4

Re: 50 extra HK till ST185

Postat: lör 12 maj 2012, 11:16:48
av amby
runt 400hk eller över så är st185 bättre. blocket har mer matrial.
Man kan ioförsig byta block till CALINDRA blocket men det kostar också pengar.

Trimma en st205 är typ billigare fram till kanske 320-350hk sen kommer det fortfarande kosta en MASSA pengar.

Re: 50 extra HK till ST185

Postat: lör 12 maj 2012, 11:26:14
av DilleBoy
Hur många hästar har du på din bil?

Re: 50 extra HK till ST185

Postat: lör 12 maj 2012, 11:36:56
av Zerocool
Hm jag skulle nog säga såhär. Det kostar mindre på 205an upp till 300hk, efter det så kostar både 185an och 205an lika mycket att trimma i stort sätt. 185 block kan lika gärna spricka vid 400hk som 205ans, men visst håller gen2 blocket lite bättre men är marginellt, i så fall kan man bygga på det till 205an oxå. Men ska man bygga säg 450-500hk så ska man bygga på ett 5sfe block.

Re: 50 extra HK till ST185

Postat: lör 12 maj 2012, 11:42:26
av DilleBoy
Amby grymmmm bygge kollade in din sida nyss imponerande!!, Men kan man stoppa in en ST205 motor på St185? om det går så är det väl billigare? har hittat lite st205 motorer på nätet sen därifrån kan man börja bygge den,

Vill ha mer 300HK så är jag nöjd,

Re: 50 extra HK till ST185

Postat: lör 12 maj 2012, 11:48:48
av Zerocool
Klart du kan sätta i en 205 motor i, är ju i stort sett samma men lite modernare, lite omkoppling av elen. kolla in Simons vita 205a annars, han har trimmat sin helt rätt för att få ut så mycket effekt med så små medel som möjligt, visst nu är det aldrig billigt att trimma. Men fick ut en bit över 400hk. Så om du ska sälja kolla in på den. Över 400hk behövs det minst 50kkr

Re: 50 extra HK till ST185

Postat: lör 12 maj 2012, 11:49:33
av Zerocool
Om du inte hittar beg delar då.

Re: 50 extra HK till ST185

Postat: lör 12 maj 2012, 12:15:28
av DilleBoy
Känner du till någon verkstad som kan sätta in motorn och omkoppla elen på motorn?
Mitt mål är 350hk sen är jag nöjd där.

Re: 50 extra HK till ST185

Postat: lör 12 maj 2012, 12:27:23
av Zerocool
I själv?! Eller några av dina kompisar. Ska du börja trimma och lämna in på verkstad så är det lika bra att sluta direkt, blir helt löjligt dyrt om du ska lämna in. Då är det bättre att köpa färdigt. en verkstad som ska göra det jobbet går säkert på 30kkr

Re: 50 extra HK till ST185

Postat: lör 12 maj 2012, 12:36:43
av SHySwe
Okej, du vill ändå ta utmaningen? Trots att du behöver minst 500 pållar för att spöa mej och dom där elaka?
Bra!
Nästa förslag:
Skit i att byta motor...
Och bry dej inte så mycket om effekten...
What?
Jo, du ska ju köra normalt åxå.
Du behöver inte fokusera på en viss effektsiffra vid 7500rpm.
Det är moment på startvarv du behöver till din tunga bil. Och du vill växla vid 6000rpm.
Då kommer motorn att hålla mycket bättre och du kan lägga mer pengar på "trim" istället för motorbyten och elkopplande.
Dvs, mappning för att få kraft på lägre varv och bredare område gör att du har större chans mot "dom där".
Och försök hitta en annan slutväxel,du behöver sällan toppfarten?
Det är en ekonomisk variant som funkar.

Re: 50 extra HK till ST185

Postat: lör 12 maj 2012, 12:42:37
av Zerocool
För 350hk så hade jag helt klart byggt på den motorn du har.
Du behöver inte göra så mycket. Detta nedan är typ det du behöver.

Kolvar
Kammar kan du köra original alt byta till 205ans
Bränslepump
Sard 850cc spridare, dubbelmatat fuelrail
Starkare koppling
Annat sprut ex apexi Power fc
Turbo med adapterplatta till grenröret. Ex Volvos KKK k24, garrett gt2871r, garret 3071r, evo 9 turbo.
Fmic
205ans toppackning inkl Arp bultar
Renovering av motorn