Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Inlägg av Glenn »

Är ju lite trist med ST205'an som knappt går framåt på 95oktan iofs, eller ja, det gör den väl men den går extremt dåligt på det..

Enda fördelen med dessa dumheter rä väl att det kanske blir lite vanligare med 98 igen, nu får man ju fan LETA efter mackar som har 98..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Sedelautomaterna är ju tyvärr borta, dock.. :P
Nejdå, inte helt, vi har sedelautomat på Bilisten här i samhället, finns Kassa och Kort automat också,
jag tankade på ett ställe härom helgen som heter Kents bensin och bilar, bemannat dagtid och sedelautomat när de är stängt ;)
En sån där typisk landsorts grej :mrgreen: http://goo.gl/maps/zVKi

Och vi får väl hoppas att den nya E10 leder till att nån mer mack tar tillbaka eller skaffar 98oktan,
åker man en lite längre bit med 850in så är största orosmomentet att hitta en mack med just 98 :(
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Inlägg av SHySwe »

PierreW skrev: ...
Och vi får väl hoppas att den nya E10 leder till att nån mer mack tar tillbaka eller skaffar 98oktan,
åker man en lite längre bit med 850in så är största orosmomentet att hitta en mack med just 98 :(
Investera mer pengar i en minskande marknad? Lär väl inte hända?
Det är nog bara att gilla läget...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Inlägg av PierreW »

srylul skrev:
PierreW skrev: ...
Och vi får väl hoppas att den nya E10 leder till att nån mer mack tar tillbaka eller skaffar 98oktan,
åker man en lite längre bit med 850in så är största orosmomentet att hitta en mack med just 98 :(
Investera mer pengar i en minskande marknad? Lär väl inte hända?
Det är nog bara att gilla läget...
Om efterfrågan går upp på 98oktan pga att folk märker en ökad förbrukning med E10 så kan man ju alltid hoppas.
En del gamla mackar har ju för fan fortfarande 96 som alternativ på pumpen, vad som kommer ur slangen är dock osäkert :o :D :shock:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Inlägg av Glenn »

I andra länder som infört E10 så har det ju skett en markant ökning av försäljningen av 98oktan.

Så införs E10 så lär efterfrågan öka här med, så minskande marknad.. njae.

Jag tankar dock 95 i såväl saaben, ST202'an som MC'n.. bara St205'an som får dricka 98 :)

..Fast man kanske ska tänka om iafall det blir E10..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Inlägg av SHySwe »

Härligt att ni är optimister! :thumbup:
Om det finns 98 tillgängligt så tankar man självklart det.
Men alternativet för mackarna är att vänta.
När min förbrukning blir nog hög och grannen glatt berättar att hans nya Golf Diesel bara drar 0.34 (Hyrde nyligen en) så byter vi snart bil och macken blir ännu mindre intresserad av att investera.
Enda lösningen är att E85-konvertera? Då tål man högre laddtryck åxå... :twisted:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Inlägg av Glenn »

fast tankar du E85 drar den ju betydligt mer :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Inlägg av SHySwe »

Förra sommaren testade jag på ena Saaben, tankade ca 25% E85. I kronor så var det klart lönsamt med en dryg hundring i månaden. Men det blev märkbart fler besök på stationen. Ledsnade och köpte en Focus Diesel, 0.43 l/m.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Inlägg av Glenn »

Vår 9-5 drar 0.76, kompisens lite nyare 9-5 med samma motor fast biopower drar 1.1 i snitt på E85 :/

Sen är ju E85 märkbart billigare dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Inlägg av SHySwe »

Precis.
95 oktan: 14.36*0.76=11.25
E85: 9.54*1.1=10.50
På 2000 mil blir det 1500 per år.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar