Sida 2 av 3
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: sön 10 jun 2012, 23:48:40
av Glenn
Är ju lite trist med ST205'an som knappt går framåt på 95oktan iofs, eller ja, det gör den väl men den går extremt dåligt på det..
Enda fördelen med dessa dumheter rä väl att det kanske blir lite vanligare med 98 igen, nu får man ju fan LETA efter mackar som har 98..
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: mån 11 jun 2012, 09:05:20
av PierreW
cheetah1 skrev:Sedelautomaterna är ju tyvärr borta, dock..
Nejdå, inte helt, vi har sedelautomat på Bilisten här i samhället, finns Kassa och Kort automat också,
jag tankade på ett ställe härom helgen som heter Kents bensin och bilar, bemannat dagtid och sedelautomat när de är stängt

En sån där typisk landsorts grej
http://goo.gl/maps/zVKi
Och vi får väl hoppas att den nya E10 leder till att nån mer mack tar tillbaka eller skaffar 98oktan,
åker man en lite längre bit med 850in så är största orosmomentet att hitta en mack med just 98

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: mån 11 jun 2012, 10:57:36
av SHySwe
PierreW skrev:
...
Och vi får väl hoppas att den nya E10 leder till att nån mer mack tar tillbaka eller skaffar 98oktan,
åker man en lite längre bit med 850in så är största orosmomentet att hitta en mack med just 98

Investera mer pengar i en minskande marknad? Lär väl inte hända?
Det är nog bara att gilla läget...
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: mån 11 jun 2012, 11:28:24
av PierreW
srylul skrev:PierreW skrev:
...
Och vi får väl hoppas att den nya E10 leder till att nån mer mack tar tillbaka eller skaffar 98oktan,
åker man en lite längre bit med 850in så är största orosmomentet att hitta en mack med just 98

Investera mer pengar i en minskande marknad? Lär väl inte hända?
Det är nog bara att gilla läget...
Om efterfrågan går upp på 98oktan pga att folk märker en ökad förbrukning med E10 så kan man ju alltid hoppas.
En del gamla mackar har ju för fan fortfarande 96 som alternativ på pumpen, vad som kommer ur slangen är dock osäkert

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: mån 11 jun 2012, 12:13:31
av Glenn
I andra länder som infört E10 så har det ju skett en markant ökning av försäljningen av 98oktan.
Så införs E10 så lär efterfrågan öka här med, så minskande marknad.. njae.
Jag tankar dock 95 i såväl saaben, ST202'an som MC'n.. bara St205'an som får dricka 98
..Fast man kanske ska tänka om iafall det blir E10..
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: mån 11 jun 2012, 13:49:29
av SHySwe
Härligt att ni är optimister!
Om det finns 98 tillgängligt så tankar man självklart det.
Men alternativet för mackarna är att vänta.
När min förbrukning blir nog hög och grannen glatt berättar att hans nya Golf Diesel bara drar 0.34 (Hyrde nyligen en) så byter vi snart bil och macken blir ännu mindre intresserad av att investera.
Enda lösningen är att E85-konvertera? Då tål man högre laddtryck åxå...

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: mån 11 jun 2012, 17:26:52
av Glenn
fast tankar du E85 drar den ju betydligt mer

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: mån 11 jun 2012, 19:43:11
av SHySwe
Förra sommaren testade jag på ena Saaben, tankade ca 25% E85. I kronor så var det klart lönsamt med en dryg hundring i månaden. Men det blev märkbart fler besök på stationen. Ledsnade och köpte en Focus Diesel, 0.43 l/m.
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: mån 11 jun 2012, 21:55:33
av Glenn
Vår 9-5 drar 0.76, kompisens lite nyare 9-5 med samma motor fast biopower drar 1.1 i snitt på E85 :/
Sen är ju E85 märkbart billigare dock.
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: mån 11 jun 2012, 23:29:53
av SHySwe
Precis.
95 oktan: 14.36*0.76=11.25
E85: 9.54*1.1=10.50
På 2000 mil blir det 1500 per år.