Sida 2 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 06 mar 2009, 13:44:03
av Larco
Jo det är hon, det var därför jag köpte henne från början ;)

Efter att ha läst runt ett par timmar igår har jag beslutat mig för lite epoxy i insugsportarna. Nu ska man vara få tag på rätt epoxy.
Någon som vet var man får tag på JB-weld eller Devcon F aluminiumepoxy?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 20 mar 2009, 13:49:39
av behr
Hur går det med bygget Larco? Några framsteg?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 20 mar 2009, 14:07:45
av Larco
Nja inte än :roll:
En annan grej har kommit i vägen de senaste veckorna men det har precis löst sig så jag kan vända tillbaka uppmärksamheten nu igen.
Våren börjar ju komma nu!! :?

Jag har hittat JB-weld här http://thojo.se/prodlist_content.htm men helst vill jag ha Devcon F vilket ska vara lite lättare att applicera. Verkar vara kinkigt att få tag på tyvärr.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 25 mar 2009, 17:20:10
av Larco
Då har jag äntligen lyckats hitta den riktiga J-B Weld Epoxy i Sverige, vilket inte är helt självklart. Förra länken var ju tydligen en distrubitör vars återförsäljare inte verkade ha produkten.
Men nu har jag beställt lite så snart kan jag "svetsa" lite i toppen :)

Den riktiga JB-Welds data:
Properties (psi)
Tensile Strength: 3960
Adhesion: 1800
Flex Strength: 7320
Tensile Lap Shear: 1040
Shrinkage: 0.0%
Resistant to: 500° F

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 01 apr 2009, 00:37:25
av Larco
Har faktiskt gjort lite smågrejer den senaste veckan. Har grovtvättat motordelar som ska målas (tråg, oljepump, vattenpump, ventilkåpa, insug). Gör inget att man numera har tillgång till tvätthall på jobbet med varmvatten, inget högtryck men funkar bra ändå. :)

Hämtade "J-B weld" Epoxyn på posten idag, inte helt gratis... 500kr för drygt ca 2x140 grams tuber eller hur mycket det nu var :?
Vill ju inte att den ska trilla bort sen så...

Sen var jag nere en snabbis nyss och bytte ut 3S-GE shortblocket mot det preppade motorblocket i stativet så jag kan påbörja ihopsättningen av botten. :)

Det som står på tur är:
*Stoppa i lager, vev, kolvar och stakar i blocket. De coatade delar måste marineras ca 1 dygn i olja innan montering.
*Preppa och måla delar.
*Färdigställa portningen av toppen, slipa in ventilerna lite lätt, montera ihop den, stoppa i kammarna och vrid in den nya lite speciella avgaskammen :)
*Ny Wastegate-lucka och "pluttarna" till den måste tillverkas! - Svartstål borde funka? Rostfritt? Någon som har en 4x50x30mm spillbit över?
*Montera ihop...

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 01 apr 2009, 14:44:54
av behr
Skulle du använda 3sge insugskam på avgassidan? Blir det inte jobbigt att ställa in den utan ställbara drev? (Eller det kanske du har?)

Du kanske kan använda insugssidans fjädrar från din extratopp på avgassidan med. Dom är lite hårdare enligt BGBn :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 01 apr 2009, 15:47:10
av Larco
behr skrev:Skulle du använda 3sge insugskam på avgassidan? Blir det inte jobbigt att ställa in den utan ställbara drev? (Eller det kanske du har?)

Du kanske kan använda insugssidans fjädrar från din extratopp på avgassidan med. Dom är lite hårdare enligt BGBn :)
Jepp dubbla insugskammar blir det. Den på avgassidan ska enligt uppgift retarderas 21 kuggar för att hamna rätt. Det gällde dock GTE-kam. GE-kammen måste vridas ytterligare 3 kamaxelgrader pga annat lobecenter att dömma av siffrorna här nedan tror jag. Tänker jag rätt?
3.gen 3SGE M/T (180ps):
In: 252deg, 9.8mm lift (timing 7/65)
Ex: 240deg, 8.2mm lift (timing 53/7)

3.gen 3SGTE (245ps):
In: 240deg, 8.7mm lift (timing 7/53)
Ex: 236deg, 8.2mm lift (timing 50/6)

Jag är osäker på åt vilket håll jag ska vrida kammen för att retardera den. :think: Den ska ju vridas ca 180grader. Jag blir tokig på uttrycken avancera och retardera i dessa sammanhang, tänker jämt fel, övertänker...

Den tanken med ventilfjädrarna har slagit mig också men jag har inte kollat upp om det var någon skillnad på dem. Kanske kan bli så :)

;)
Bild

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 03 apr 2009, 00:17:54
av Michael W
Larco skrev:Har faktiskt gjort lite smågrejer den senaste veckan. Har grovtvättat motordelar som ska målas (tråg, oljepump, vattenpump, ventilkåpa, insug). Gör inget att man numera har tillgång till tvätthall på jobbet med varmvatten, inget högtryck men funkar bra ändå. :)

Hämtade "J-B weld" Epoxyn på posten idag, inte helt gratis... 500kr för drygt ca 2x140 grams tuber eller hur mycket det nu var :?
Vill ju inte att den ska trilla bort sen så...

Sen var jag nere en snabbis nyss och bytte ut 3S-GE shortblocket mot det preppade motorblocket i stativet så jag kan påbörja ihopsättningen av botten. :)

Det som står på tur är:
*Stoppa i lager, vev, kolvar och stakar i blocket. De coatade delar måste marineras ca 1 dygn i olja innan montering.
*Preppa och måla delar.
*Färdigställa portningen av toppen, slipa in ventilerna lite lätt, montera ihop den, stoppa i kammarna och vrid in den nya lite speciella avgaskammen :)
*Ny Wastegate-lucka och "pluttarna" till den måste tillverkas! - Svartstål borde funka? Rostfritt? Någon som har en 4x50x30mm spillbit över?
*Montera ihop...
Fler än jag som känner av att grill/ öl säsongen börjar ta fart? :ugeek:

Ser bra ut Andreas. Skönt att det börjat hända lite saker igen, keep up!

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 03 apr 2009, 10:34:24
av Larco
Michael W skrev:Fler än jag som känner av att grill/ öl säsongen börjar ta fart? :ugeek:

Ser bra ut Andreas. Skönt att det börjat hända lite saker igen, keep up!
Hehe, ja kan ju vara så :)

Tack du, jag måste få tummen ur nu känner jag...

Du, skulle du köpa HKS filtret sen lr? Du svarade inte på mitt PM :P
Det passar perfekt att sätta i vänsterskärmen om man drar ett rakt insugsrör från turbon. Finns t o m ett lämpligt, nästan runt genomföringshål där för originalgrejerna på ST165an, borde vara lika på st185an. Kall o fin luft där ;)

Jag har en annan idé om hur jag ska göra på min bil så jag behöver istället en annan typ av filter...

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 03 apr 2009, 11:20:52
av Michael W
Jo visst köper jag filtret av dig, frågan är bara hur länge du kan vänta.

Filter är inte prio ett just nu :(