Sida 2 av 2

Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91

Postat: ons 22 aug 2012, 18:15:01
av Jonte
mats moren skrev:
Dale skrev:Hade samma fenomen i en bubbla. Bilen fick stå ett par dar efter det hände och sen var jag ut å skulle testa. Gick inte att koppla ur och bubblan stog så obra till just då. Orkade inte putta undan bilen och hade inget att bogsera den med. Blev till att lägga in backen (fronten mot en ladugårdsvägg) starta motorn och stänga av för att lägga i ettan och sen starta å köra undan bilen. Pumpade på kopplingspedalen lite då och då och rätt vad det var så funkade frikopplingen så jag fick i tvåan. Krångla lite i någon kilometer sen hade jag inga problem med den kopplingen så länge jag hade kvar bubblan. Fick höra att körde man i regn/vattenpölar så kunde det komma in vatten och blir lamellerna eller nått blött så kan prylarna "rosta" ihop som bromsskivorna gör ibland med bromsklossarna om man tvättat bilen och spolat av fälgarna och inte flyttat på bilen. Kanske e liknande material bromsbackar och lamellpuckar. Ligger dom å nöter på metall lär det ju bli metallspån i prylarna som kan rosta eller nått.
jo precis så kan det också vara! hade en gammal pv som jag var lite sen med att få in på vinter förvaring så ja skulle åka över gräs mattan och span så med mina smala sommar däck på snön i max 10 sec sen när våren kom så var de likadant som ni förklarar! då misstänkte ja som du att de har rostat fast under vintern! rev bara isvär spräng kopan och pilla på koplingen så hoppa de till räta igen! men i de här fallet så låter det som att den fastna ganska snabbt efter och tror inte de rostar så snabbt :P
Ingen rost här inte. Efter ringkörningen stod bilen stilla max 10 min innan jag tänkte köra in den i garaget.
Ert resonemang låter inte helt otroligt.
Har kvar att plocka bort kardan å lite krimskrams samt att släppa ner motorn nu så ikväll borde jag kunna ge ett svar på vad det är som hänt!

Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91

Postat: ons 22 aug 2012, 21:48:10
av Jonte
Jajomen, nog var det lamellen som satt sig!
Blir byte av svänghjul och sen dunka ihop allt igen nu i helgen för att sedan bänka bilen på tisdag till veckan :thumbup:

Kan det vara så att mitt lättade svänghjul är av dålig kvalitet och att ett original ev. skulle hålla bättre? Blir det märkbar skillnad mellan ett lättat och original, gassvar/styrka?