Re: Hur viktig är brickan under ventilfjädrarna?
Postat: ons 12 sep 2012, 12:01:19
I min jakt på shims så ringde jag firman som planat toppen. Han berättade att man oftast slipar av ventilskaftet i stället för att byta shims när man renoverar toppar. Jojo, men nu sitter toppen redan på plats så det går liksom inte att göra nu...
Han frågade hur jag hade slipat in ventilerna. Ja med slippasta i två grovlekar där ventilen sattas fast med en sugkopp på ventiltallriken, därefter rotera den fram och tillbaka i olika omgångar tills man ser att det uppstår en jämn sliprand på den breda falsen (fuskade lite och använde en borrmaskin - åt båda Håll). Han påstod bestämt att denna metod är förlegad och bara fungerar hjälpligt med dagens toppar, man SKA fräsa sätena och därefter slipa in dem. Med slippasta får man aldrig riktigt tätt på den yttre, tunna falsen som finns på ventilerna. Jag har för lite kunskaper och erfarenhet för att kunna säga att han har fel, men jag har bekanta som har renoverat toppar enligt min metod med gott resultat och så sent som i fjol så gjorde jag samma sak själv (fast där var ventilerna helt nya).
Vad säger ni om detta?
Han frågade hur jag hade slipat in ventilerna. Ja med slippasta i två grovlekar där ventilen sattas fast med en sugkopp på ventiltallriken, därefter rotera den fram och tillbaka i olika omgångar tills man ser att det uppstår en jämn sliprand på den breda falsen (fuskade lite och använde en borrmaskin - åt båda Håll). Han påstod bestämt att denna metod är förlegad och bara fungerar hjälpligt med dagens toppar, man SKA fräsa sätena och därefter slipa in dem. Med slippasta får man aldrig riktigt tätt på den yttre, tunna falsen som finns på ventilerna. Jag har för lite kunskaper och erfarenhet för att kunna säga att han har fel, men jag har bekanta som har renoverat toppar enligt min metod med gott resultat och så sent som i fjol så gjorde jag samma sak själv (fast där var ventilerna helt nya).
Vad säger ni om detta?