Detta eftersom oljepumpen drivs av ingående axel, så lådan kommer inte få någon smörjning.
Bogsering baklänges med drivhjulen på marken är än värre, lådan kommer förstöras i princip omedelbart.
Automatlådor har ingen koppling, men däremot har dom en massa bromsar inuti, som bromsar olika delar av en rad planetväxlar för att uppnå stegen man vill ha. Kan tänka mig att det kan slitas en del om man håller på och växlar med pådrag, men jag skulle inte tro (OBS: TRO) att det sliter nåt nämnvärt om man gör det utan pådrag på.
Sen vet jag inte, men rent generellt borde det väl vara svårare att få hjulspinn med lägre växel, sålänge man gasar försiktigt? Har man en högre växel i kommer ju hjulens accelleration och hastighet bli högre än om man har en lägre växel i?
Jag blev iallafall rekommenderad att köra på fyran hellre än femman på en hal vinterväg för att det är mindre risk att spinna loss då...
Ett körtips för automatlåda: Om du ska stanna till i en backe vid typ en parkeringsautomat/breblåda/portöppningsknapp/vägtullsautomat/whatever, stanna då gärna med lite pådrag istället för att hålla på bromsen. På det viset riskerar du inte att rulla bakåt när du ska iväg. Bara att gasa mer, och vips så åker man.
Något som man inte kan göra med en manuellt växlad bil eftersom man eldar upp kopplingen då..