celica gt4 3sgte hjälp med prognos
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
spjället inuti luftmasse mätaren hade hängt sig så den kan inte fått mycket luft, troligen därför den gått fett. räcker det med att koppla ur batteriet för att nollställa ecu och diverse felkoder? jag har hört att på vissa toyota ska man brygga 2 kontakter?vet inte alls hur det fungerar och vilka bilar det gäller?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
Går att koppla ur batteriet också, nackdelen är mest att man då får ställa om klockan osv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
Du har för modligen en säkring nånstans som heter EFI. Prova att dra den en stund. Det är huvudsäkringen till dattaboxen.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
ecu nollställd, svetsat en sprucken downpipe, fixat lmm, kollat tändning, kollat så inte apexi systemet glappar i anslutningarna till ecun, bytt stift, tändkablar och tändspole, köpte en tändmodul som inte passade rengjort lambda sonden bytt packning emellan turbo och downpipe till en i koppar. men inget resultat, nu lyckas jag inte en hålla igång motorn, den startar till och dör.
felet uppstod samma dag som jag ställde på bilen efter ett halvår i förvar. jag körde ganska hårt, så turbon glödgades så jag lät bilen stå och svalna i säkert 10 min sen stängde jag av motorn och tittade på de andra som körde och när jag skulle köra därifrån så startade bilen lätt och gick precis som vanligt i ungefär 200 meter, när den plötsligt började motorbromsa när ja gasade, jag lyckades köra bilen hem igenom att inte använda mer än 12% gas och inte överstiga 1500varv väl hemma så började jag försöka lista ut vad felet var, först trodde jag att turbon satt sig så var inte fallet. jag tänkte att den kanske drar tjuvluft men hittade inga hål och sen kollade jag min bredbands lambda och såg att bilen gick otroligt fett, och tänkte att den inte tänder riktigt så jag köpte 4st nya stift och tändkablar. sen köpte jag även en ny tändspole men ingen märkbar skillnad. jag plockade itu fördelar locket och rotorn men allt såg ut att vara i sin ordning så jag kollade gnistan igen och det enda jag märkte var att stiften var alla helt kolsvarta av blöt sot och att ettans stift verkade ha en något fördröjd gnista. och ur avgassystemet kom en massa väldigt blött svart sot. och jag märker att bilen får laddtryck även i friläge vilket den normalt inte får. sen kollar jag luft massa mätaren och spjället i den hade fastnat så det inte öppnade, och givetvis tänker jag att det är felet så jag fixar så den rör sig lätt och sen monterar jag ihop bilen men inget resultat. jag lät bilen stå i nästan en vecka utan batteri för att nollställa ecun men då slutar bilen starta efter flera dagar med timmar av sökning efter ett fel och att försöka få bilen att starta så provar vi att dra igång bilen och den startar men går inte på tomgång vilket gjorde det hela ganska meningslöst men då har den tryckt ut bränsle i avgassystemet så då upptäcker jag en spricka i downpipen så det åtgärdades och jag jag plockade stiften igen och ser att alla stift är dyngsura utom 3an som också är det enda stift som är sotigt. ja rengör stiften och lambda sonden (som byttes förra hösten) grundligt. och låter bilen stå över natten utan batteri och idag 3 dec monterar jag ihop allting som behövs för en provstart och samma sak fortfarande den startar men orkar inte hålla sig igång.
jag vill inget hellre än att få ut bilen nu och då min andra "vinterbils" abs system har gått sönder och värmen inte funkar så börjar jag bli både desperat, frustrerad och ja till och med allvarligt deprimerad efter att ha stått ute i ösregn, legat under bilen i väldigt låga temperaturer och nästan förfrusit fingrarna och dessutom legat under huven på bilen i kraftigt snöfall. slitit för att få igång den i otaliga timmar nu i månader (sen den 16 september).
är det någon som har någon bra ide? för jag börjar få slut på både ideer och ork... tacksam för alla tips och all hjälp.!!
felet uppstod samma dag som jag ställde på bilen efter ett halvår i förvar. jag körde ganska hårt, så turbon glödgades så jag lät bilen stå och svalna i säkert 10 min sen stängde jag av motorn och tittade på de andra som körde och när jag skulle köra därifrån så startade bilen lätt och gick precis som vanligt i ungefär 200 meter, när den plötsligt började motorbromsa när ja gasade, jag lyckades köra bilen hem igenom att inte använda mer än 12% gas och inte överstiga 1500varv väl hemma så började jag försöka lista ut vad felet var, först trodde jag att turbon satt sig så var inte fallet. jag tänkte att den kanske drar tjuvluft men hittade inga hål och sen kollade jag min bredbands lambda och såg att bilen gick otroligt fett, och tänkte att den inte tänder riktigt så jag köpte 4st nya stift och tändkablar. sen köpte jag även en ny tändspole men ingen märkbar skillnad. jag plockade itu fördelar locket och rotorn men allt såg ut att vara i sin ordning så jag kollade gnistan igen och det enda jag märkte var att stiften var alla helt kolsvarta av blöt sot och att ettans stift verkade ha en något fördröjd gnista. och ur avgassystemet kom en massa väldigt blött svart sot. och jag märker att bilen får laddtryck även i friläge vilket den normalt inte får. sen kollar jag luft massa mätaren och spjället i den hade fastnat så det inte öppnade, och givetvis tänker jag att det är felet så jag fixar så den rör sig lätt och sen monterar jag ihop bilen men inget resultat. jag lät bilen stå i nästan en vecka utan batteri för att nollställa ecun men då slutar bilen starta efter flera dagar med timmar av sökning efter ett fel och att försöka få bilen att starta så provar vi att dra igång bilen och den startar men går inte på tomgång vilket gjorde det hela ganska meningslöst men då har den tryckt ut bränsle i avgassystemet så då upptäcker jag en spricka i downpipen så det åtgärdades och jag jag plockade stiften igen och ser att alla stift är dyngsura utom 3an som också är det enda stift som är sotigt. ja rengör stiften och lambda sonden (som byttes förra hösten) grundligt. och låter bilen stå över natten utan batteri och idag 3 dec monterar jag ihop allting som behövs för en provstart och samma sak fortfarande den startar men orkar inte hålla sig igång.
jag vill inget hellre än att få ut bilen nu och då min andra "vinterbils" abs system har gått sönder och värmen inte funkar så börjar jag bli både desperat, frustrerad och ja till och med allvarligt deprimerad efter att ha stått ute i ösregn, legat under bilen i väldigt låga temperaturer och nästan förfrusit fingrarna och dessutom legat under huven på bilen i kraftigt snöfall. slitit för att få igång den i otaliga timmar nu i månader (sen den 16 september).
är det någon som har någon bra ide? för jag börjar få slut på både ideer och ork... tacksam för alla tips och all hjälp.!!
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
kan det vara luftmassa mätaren? eller map sensorn?
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
En bil med LMM har väl generellt inte MAP-sensor?
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
jag vet faktiskt inte men celica med 3sgte motorn ska ha mapsensor enligt de uppgifter jag lyckats hitta.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
Nej, bara gen3 av 3S-GTE, alltså ST205, ST165 och ST185 har LMM.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
Det finns iofs en MAP-sensorliknande grej på tidigare generationer också, men den används afaik bara för turbotrycksmätaren och fuelcuten, insprutningen använder LMM.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
- Bilmodell: celica gt-four st185
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: strömsnäsbruk
- Land (Country): sverige
Re: celica gt4 3sgte hjälp med prognos
jag upptäckte det igår när jag skruvade. du har ingen aning om vad det kan vara för fel?