Vibrerar över 110 och uppåt
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
inte bytt skivor eller drivaxlar..
har testat 3 olika däck och de är samma med alla...
hjulinställning är inte gjord sen dess men vibrationerna var ju innan också. (och kompisen sa att hjulinställningen brukar bara göra att bilen drar och inte med vibrationer)
har testat 3 olika däck och de är samma med alla...
hjulinställning är inte gjord sen dess men vibrationerna var ju innan också. (och kompisen sa att hjulinställningen brukar bara göra att bilen drar och inte med vibrationer)
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Efter underredsbehandling på Celican hade jag fått underredsmassa på bromsar och drivaxlar. Det räckte för att det skulle vibrera. Fick torka av prylarna så blev det bra. Kan ju ha kommit nått kladd på prylarna åt dig. Vet inte hur det är men på andra märken kan det finnas balansvikter på kardan och drivaxlar med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
skit är de inte nånstans där.. de är hur rent och fint som helst. regelbundet tvättat ordentligt.
började de vibrera i högre hastigheter för dig då dale ?
började de vibrera i högre hastigheter för dig då dale ?
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Jo och värre desto snabbare det gick. Kanske långsökt men skit/fett klumpat ihop sig i drivaxeldamaskerna eller någon balansvikt som saknas på drivaxeln?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
hmm . kan man balansera drivaxlar ?
kan ju plocka isär dom och frächa upp dom. gummit börjar ju bli lite torrt där.
(skulle inte förvåna om de är drivaxel ja har alltid otur me knutar o axlar)
kan ju plocka isär dom och frächa upp dom. gummit börjar ju bli lite torrt där.
(skulle inte förvåna om de är drivaxel ja har alltid otur me knutar o axlar)
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Jo det går men kan ju vara så välbalanserat med annars ser det ut som små metallbitar som sitter limmade på axel/kardan.

Limning av balansvikt på mustangkardan.

Limning av balansvikt på mustangkardan.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Ja, det är ju inte det första jag skulle misstänka, men efterssom du elliminerat det mesta andra såmortil skrev: hjulinställning är inte gjord sen dess men vibrationerna var ju innan också. (och kompisen sa att hjulinställningen brukar bara göra att bilen drar och inte med vibrationer)

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Skit/grov rost på navcentrum? Hjulen kanske inte sitter 100%.
Bromsskivan kan ha rubbat sig och skit ramlat bakom.
Om det är drivknuten eller hjullager så känns den jätteglapp, om inte axeln är böjd.
Obalans blir det inte så lätt, så långt in i periferin.
Ju längre ut från rotationscentrum, ju mindre krävs för vibrationer.
Är du 100% på att det är fram?
Är det kraftiga vibrationer?
Om det är små vibrationer kan det kanske vara en lös plast som vibrerar i fartvinden. Under motorn eller dyl.
Avgasrör som ligger mot karross?
Motorfäste?
Micke.
Bromsskivan kan ha rubbat sig och skit ramlat bakom.
Om det är drivknuten eller hjullager så känns den jätteglapp, om inte axeln är böjd.
Obalans blir det inte så lätt, så långt in i periferin.
Ju längre ut från rotationscentrum, ju mindre krävs för vibrationer.
Är du 100% på att det är fram?
Är det kraftiga vibrationer?
Om det är små vibrationer kan det kanske vara en lös plast som vibrerar i fartvinden. Under motorn eller dyl.
Avgasrör som ligger mot karross?
Motorfäste?
Micke.
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
- Bilmodell: Aygo
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Bankeryd
- Land (Country): Sverige
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
skakar rätt bra i 120.. tillräckligt för o va otrevligt o åka... vibrerar i ratten då också så ja är rätt säker på att de är framifrån.
däcken är balanserade och sitter centrumringar på.
ja är skeptisk till att de är drivaxeln också för ja har skruvat fast fast damasker med slangklämmor förr utan vibrationer och denna är ju original banden på damaskerna.
undrar om de har o göra med att de saknas en 2cm stor bit i bromsskivan. . (IRONI FÖR ER SOM INTE FÖRSTÅR) =)
däcken är balanserade och sitter centrumringar på.
ja är skeptisk till att de är drivaxeln också för ja har skruvat fast fast damasker med slangklämmor förr utan vibrationer och denna är ju original banden på damaskerna.
undrar om de har o göra med att de saknas en 2cm stor bit i bromsskivan. . (IRONI FÖR ER SOM INTE FÖRSTÅR) =)
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Vibrerar över 110 och uppåt
Hej igen.
Du har bytt däck, säger du.
Bytte du hela hjul inkl fälg, eller bara däcken på samma fälgar?
En vind fälg skulle förklara saken.
Märks inte när man ballanserar. Kan tom vara svårt att se, pga plastskyddet över det roterande hjulet.
Misstänker man fälgen, brukar jag lägga en penna eller dyl mot roterande fälg och känna.
(Ja, jag har en ballanseringsmaskin)
Micke.
Du har bytt däck, säger du.
Bytte du hela hjul inkl fälg, eller bara däcken på samma fälgar?
En vind fälg skulle förklara saken.
Märks inte när man ballanserar. Kan tom vara svårt att se, pga plastskyddet över det roterande hjulet.
Misstänker man fälgen, brukar jag lägga en penna eller dyl mot roterande fälg och känna.
(Ja, jag har en ballanseringsmaskin)
Micke.