Sida 2 av 2

Re: Celica cab turbo

Postat: tor 02 maj 2013, 06:02:01
av SHySwe
Tyvärr tror jag att det fungerar annorlunda än du hoppas...
När du tog in bilen var den flyttgods och specialregler gällde. Nu har den blivit svensk och följer därmed svenska regler.
Ombyggnad utgår nu från aktuell bil, inte från basmodellen.
Om man lämnar avgasreningsfrågan, den kan kanske klara sej.

Står det 130 hästar eller "Effekt okänd" i fordonsdata på DIN bil?
Kolla Här
Vill du göra den laglig så kan du max öka med 20% för en registreringsbesiktning.
Nästa steg är att regga som ombyggt fordon, men då måste du byta både hela bromssystemet och hela drivlinan...
Så lagligt får du nog glömma din 3S-GTE. Sorry.

Däremot så kan du montera turbo på en vanlig motor om du slipper kat. Men det är inte jätteenkelt heller. Det brukar då krävas ett intyg från en seriös bromsbänk med minst 0.3bar laddtryck. Varje 0.1bar ger ungefär 10% effekt. Dvs du måste sänka effekten i din motor före du monterar turbon.

Re: Celica cab turbo

Postat: tor 02 maj 2013, 13:51:46
av martsch
Tack srylul för din info. Det står
Motoreffekt, kw: 100,0
Effektnorm: OKÄND
på länken du skickade. På mitt regbevis var det inte så tydligt. Det finns ingen dokumentation alls om motortyp, avgasrening etc. Dom kan i princip inte veta om det suttit turbo på den sedan jag tog in den 2003. Så lagligen kunde dom underkänna vid besiktning om den uppenbart har större effekt än 156 hk dvs 20% upp. Frågan är om dom bryr sig? Under dom 10 år den besiktigats här har dom i princip inte tittat under huven. Några gånger har dom kollat att batteriet sitter fast men andra gånger inte. Det har varit väldigt snabba besiktningar på en bil som är i nyskick.

Anta att bilen blir underkänd. Kan man då på enkelt sätt göra om GTE till GE motor? Jag har insug för båda modeller. Antar att man måste skaffa en ECU för en GE motor? Är det problem med att kompressionen är olika? Blir en GTE utan turbo en otroligt seg bil att köra?