Re: Celica cab turbo
Postat: tor 02 maj 2013, 06:02:01
Tyvärr tror jag att det fungerar annorlunda än du hoppas...
När du tog in bilen var den flyttgods och specialregler gällde. Nu har den blivit svensk och följer därmed svenska regler.
Ombyggnad utgår nu från aktuell bil, inte från basmodellen.
Om man lämnar avgasreningsfrågan, den kan kanske klara sej.
Står det 130 hästar eller "Effekt okänd" i fordonsdata på DIN bil?
Kolla Här
Vill du göra den laglig så kan du max öka med 20% för en registreringsbesiktning.
Nästa steg är att regga som ombyggt fordon, men då måste du byta både hela bromssystemet och hela drivlinan...
Så lagligt får du nog glömma din 3S-GTE. Sorry.
Däremot så kan du montera turbo på en vanlig motor om du slipper kat. Men det är inte jätteenkelt heller. Det brukar då krävas ett intyg från en seriös bromsbänk med minst 0.3bar laddtryck. Varje 0.1bar ger ungefär 10% effekt. Dvs du måste sänka effekten i din motor före du monterar turbon.
När du tog in bilen var den flyttgods och specialregler gällde. Nu har den blivit svensk och följer därmed svenska regler.
Ombyggnad utgår nu från aktuell bil, inte från basmodellen.
Om man lämnar avgasreningsfrågan, den kan kanske klara sej.
Står det 130 hästar eller "Effekt okänd" i fordonsdata på DIN bil?
Kolla Här
Vill du göra den laglig så kan du max öka med 20% för en registreringsbesiktning.
Nästa steg är att regga som ombyggt fordon, men då måste du byta både hela bromssystemet och hela drivlinan...
Så lagligt får du nog glömma din 3S-GTE. Sorry.
Däremot så kan du montera turbo på en vanlig motor om du slipper kat. Men det är inte jätteenkelt heller. Det brukar då krävas ett intyg från en seriös bromsbänk med minst 0.3bar laddtryck. Varje 0.1bar ger ungefär 10% effekt. Dvs du måste sänka effekten i din motor före du monterar turbon.