Sida 2 av 2

Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?

Postat: ons 21 aug 2013, 11:36:56
av Glenn
Jamen försöker du missuppfatta eller ? :) en motor där ventilerna KAN ta i kolvarna kan mycket väl klara ett kamremsbrott ÄNDÅ, förutsatt att kammen står "rätt" och varvtalet inte är för högt, *DÄRFÖR* räcker det inte med att säga "det funkade för mej", efterssom det kan bero på att man har haft tur.

Det är ungefär som att säga att "jag har kört bil med hjälm på i tio år och aldrig råkat ut för en bilolycka, alltså är man skyddad mot bilolyckor om man har hjälm när man kör"

Det finns f.ö en tråd om just kamremsbrott på S-motorn på nån gammal usenetgrupp (alt.auto.toyota troligen) om man verkligen vill/orkar söka, där det då var flera personer som hade (miss)lyckats med koststycket att få ventilerna att ta i, nu var det ju ganska många år sen jag läste diskussionen, men jag vill minnas att man kom fram till att samtliga S, eller till och med 3S-motorer INTE klarade av det (och det handlade troligen inte om BEAMS efterssom den kom såpass sent.) , men de flesta.. däremot ska alla S-turbomotorer klara det.

..Och hur vet du om din begagnades bils motor är i originalslkick då ? ..om förrförrförra ägaren kokat motorn och planat toppen efter det lär ju inte den du köpte bilen av upplysa om det, om han ens vet det.

Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?

Postat: ons 21 aug 2013, 12:46:34
av Pipedreams
Nu tror jag du har missupfattat dig själv Glenn. 3s är som sagt designad som non-interference. DVS att även om ventilen stannar i fullt öppet läge så når inte kolven till ventilen om vevaxeln fortsätter att snurra. Det enda som kan göra att det slår i är onormal uppbyggnad av sot på kolvarna, trasiga vevlager så kolven vänder högre upp men slår då troligtvis i topplocket innan ventilen, eller så har ett shims hoppat ur och hamnat på kanten på lyftaren och lyfter då ventilen ca 3mm högre.

Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?

Postat: ons 21 aug 2013, 13:01:23
av Glenn
Men..

Jag menar rent ALLMÄNT att man inte kan säga att "det är okej, för det fungerade när det hände mej", därav min förklaring, se även det jag skrev tidigare.

Sen så är det vissa S-motorer som inte klarar av det, vilka det är och om det möjligen beror på planade toppar, ja det får man väl forska på, men det har som sagt hänt att det blivit ventilsallad.