Sida 11 av 14
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Postat: mån 22 sep 2014, 16:30:18
av Pipedreams
Jag har "vanliga" ARP och original gen3 packning. Jag har troligtvis varit onödigt tuff på tändningen så det kanske skulle hålla med en ny packning bara men lika bra att sätta på hängslen och livrem.
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Postat: tis 23 sep 2014, 08:18:36
av Toyspeed
Vad har du för tändning ungefär?
Många säger man ska va lite försiktig med tändning på dessa maskinen.
Men tycker inte alls jag upplevt det. Du kör väl E85 också?
Jag kör också gen3 packningen
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Postat: tis 23 sep 2014, 16:55:02
av Pipedreams
På bensin så brukar de vara spikkänsliga men inget man behöver fundera så mycket på med e85 men misstänker att min med hög komp och hög sugmotoreffekt inte behöver så mycket tändning. Får nog väldigt högt cylindertryck
Vid 2bar/5000rpm har jag 15grader och ökar till 17grader vid 8500. Och törs nog säga 600hk med marginal.
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Postat: ons 24 sep 2014, 08:58:26
av Toyspeed
Ja, det låter inte alls otroligt att du ska ha passerat 600hp.
Vad kör du för komp?
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Postat: ons 24 sep 2014, 10:38:28
av Pipedreams
Jag har ca 10,3:1 pga att beamstoppen har mycket mindre förbränningsrum och jag har ändå rätt djup "dish" i kolvarna. Ville inte ta ur mer för då skulle inte kolvarna se kloka ut.
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Postat: ons 24 sep 2014, 11:49:55
av Toyspeed
Ballt!
Jag har vart sugen på att öka mitt komp för att få en bättre botteneffekt.
Så det ger lite bättre körbarhet på bana
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Postat: lör 07 mar 2015, 22:04:42
av JohanRocker
Kul bygge! Härligt att följa detta!
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Postat: ons 22 apr 2015, 17:27:34
av JohanRocker
Fasen så trevligt att se din bil och träffas!
Tack för grymma tips och bra feedback!
Hoppas ses framöver igen!
Fortsätt med din grymma bil
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Postat: fre 12 jun 2015, 23:11:59
av Pipedreams
Nu så har det hänt lite grejer. Rev av toppen för att byta packning men visade sig att den gått varm så ventilsätena på avgas sjunkit i toppen och ventilerna hade tagit i kolvarna lite i ventilurtagen. Så det blev nya styrningar, säten och ventiler på avgas. Insugsventilerna klarade sig med en slipning. Fick fräsa större ventilurtag i kolvarna och coata om dem.
I söndags kväll hämtade jag ut kolvarna efter jag kom hem från swedenrock och åkte i stort set direkt till garaget. Sen blev det en hektisk vecka. Sov 5h mellan måndag och torsdag. Men då hade jag fått ihop motorn igen, byggt nya tryckrör, dragit en massa nya slangar till soppasystemet som fått en uppgradering i form av en catchtank. Dragit vatten till turbo och wastegates och en jäkla massa annat pill.
Startade upp den kl03:00 igår och kl 09.00 satt den i dynon på Dahlbäck Racing i Borlänge.
Mitt mål på 700hjulhästar passerades med god marginal och med ett helt sinnesjukt register. Har tyvärr inte kunnat provköra än då jag åkte på ett oljeläckage och saknar huvlås, men kommer fixas i veckan.
Catchtank och nytt expansionskärl.
Intercooler och rördragning.
Vid uppstart 03:00.
I bänken 6h senare.
Och resultatet
Och en jämförelse med och utan VVT.

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Postat: lör 13 jun 2015, 00:50:25
av Glenn
Hur mycket tror du det är på veven då ?