Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Bauer669 »

Så kul att det löste sig för dig med pengarna =)

liten tvingad besparing kan man se det som ;)
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Tack alla...Men....
När man sen fått dom tog det inte lång tid innan jag blev av med dom igen..Hämta motorn hos Nissafors motorenovering.

Min topplockspakning var inge bra tydligen. Nu ska det bli cometic packning
Inte märkt något direkt.
Men det syntes lite små skador här.
Bild

Och så har vi dyrgriparna då
Bild

Nu är topp och block planat
Blocket uppborrat och honat för 86,5 mm kolvar
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av haank »

Snyggt!
Vad hade du för topppackning innan?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

haank skrev:Snyggt!
Vad hade du för topppackning innan?
original gen 2
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Jaha...Inte hunnit med så mycket som jag hade tänkt mig men lite grejer fixade

bytt kuggjul på 5sfe oljepumpen till 3sgte julet
Tvättat och installerat 550cc spridarna i ATS railen med nya packingar
Monterat vevaxeln med lager
Tagit reda på vilka ventil tätningar som är till vad, tack "Gt-4"
Målat blocket
Fixat motorstativ
Monterat kolvarna på stakarna med Arp bultar

stakarna monterade på kolvarna och fulerailen
Bild

Blocket är målat med röd hammerit hammarlack. Blev riktigt snyggt..men syns dåligt på bilden
Bild
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Då har man jobbat lite mer


Installerat all 4 kolvarna
Bild

Hittade OMP:Fire paint på Elmia, precis vad jag letade efter.
Verkligen röd och tål 800grader
Bild

Just nu sitter toppen på blocket.
Men jag har stöt på ett problem
Bild
Det är för trångt för att få ner en hylsa för att skruva åt Arpbultarna i toppen.
Enda lösningen verkar vara att borra upp.
Jag kan inte vara den enda som stött på det här problemet.
Hur har ni andra löst det?
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Michael W »

Hehe, precis så var det för mig med och undrade hur andra hade gjort.

Fick ta en smal hylsa och slipa till den så att den kom ner, var ändå på håret att det gick. Fasade även lite i kanterna i toppen med en morakniv.
Blir alltså lite meck men det går iaf. Hoppas du får ihop det :)
Boats n hoes
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av behr »

Jag har alltid lyckats med en omodifierad 12mm 3/8" hylsa från biltema (den är 12-kantig) och sen förlängre och adapter till 1/2" momentnyckeln.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Cyrix »

behr skrev:Jag har alltid lyckats med en omodifierad 12mm 3/8" hylsa från biltema (den är 12-kantig) och sen förlängre och adapter till 1/2" momentnyckeln.
Japp, samma hysla som jag oxå användt, den funkar klockrent.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Tack för dom svaren..Får åka till biltema och köpa en sådan hylsa då. och i värsta fall ta till kniven.
Skriv svar