Sida 11 av 17

Re: KE20 -73. Förbättra bladfjädrarna?

Postat: mån 25 jun 2012, 21:33:52
av SHySwe
Kul att göra egna bussningar! Fått hem mer bussningsmaterial från Maskindelen... :oops:
I veckan monteras fjädringen ihop och axeln hängs upp.
Undrar vad mer som kan bli bättre med bussningar i nylon?
Krängningshämmare? -Kanske.
Bärarmarna? -Definitivt.
Styrningen? -Osäker.

Re: KE20 -73. Förbättra bladfjädrarna?

Postat: mån 25 jun 2012, 22:37:41
av Neblade
Kul! :) Innan du byter till plastbussningar, kolla hur leden rör på sig. I vissa fall behöver gummibussningarna ta upp lite vridningar också, och då blir det inte bra att byta till nylonbussningar. Borde gå att kontrollera genom att ta bort fjädrarna och hissa bilen upp och ner/vrida på framhjul. Eller helt enkelt försöka klura ut hur allt hänger ihop och rör på sig.

Re: KE20 -73. Förbättra bladfjädrarna?

Postat: tis 26 jun 2012, 04:17:31
av Vesa
intressant att höra resultatet på bussningarna, själv har jag gummi /uniballs.

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: ons 04 jul 2012, 23:55:25
av SHySwe
Det blev glidytor av nylon i fjädrarna, men efter några ... försök att forma ... Ja, hursomhelst så har jag bestämt mej för att avvakta med nylonbussningar... Kanske till hösten, när jag har tillgång till en riktig svarv?

Ena fjädern är slipad, målad, hopsatt och återmonterad.
Hänger troligen in bakaxeln, med bromsar, i helgen. Isåfall ska den lilla vännen få komma ut ur garaget och tvättas lite. Länge sen sist.

Lite ändringar med bromsarna igen:
Ska ta hela hydrauliken från motordonatorn. Då behöver jag bara montera givarna senare för att få igång Abs på KE20.
Men var hittar jag ett hydraulschema till Saab 9000 -95? Har alla elscheman, men lyckas inte googla fram nåt om hydraulik och bränsle. Har försökt kolla i Wis / Ecp på nån rysk web...
Nån som vet mer? Glenn, du har väl koll på det mesta?

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: tor 05 jul 2012, 16:49:35
av Glenn
haha, njae, jag tror iofs jag har nån scannad verkstadsmanual till 9000, kanske kan stå där ? måste leta rätt på den bara..

går det inte att se i EPC förresten ?

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: fre 06 jul 2012, 06:03:57
av SHySwe
Just det, EPC. Inte ECP som jag skrev.
Siten är på ryska, så den var hopplös att manövrera i...
Kom igår ihåg att kamrat Google kan ryska! Tack, kamrat!
Rysk EPC på typ svenska!
Och nu hittar jag det jag söker!
Nästa vecka ska jag plocka ut pedalstället ur Saaben. Det blir enklast att använda det komplett, sen är det bara att hålla tummarna för att bromsservo, abspump mm ryms på andra sidan.

Båda bladfjädrarna är nu på plats igen. Sista (?) montaget av bromsar efter målning görs i helgen. 12.9-bultarna har större huvud än de som använts för testmontaget. Naturligtvis tog dom i skivan... :evil: Vinkelslipen är ett bra universalverktyg!
Har inget annat förändrats, så trycker jag i RedStuff i oken ikväll.
Sen ska det bara beslutas om bromsrören: Originaldragning eller som på Saaben? Dvs att ha slangarna vid diffen eller ute vid oken?

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: lör 14 jul 2012, 16:30:27
av SHySwe
Det blir bromsslangar från oken.
Startade upp motordonatorn för att flytta den till arbetszonen. Kändes trevligt, ljudet när laddtrycksventilen öppnar kommer att bli bra i rollan. 8-) Motivationshöjande.

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: lör 14 jul 2012, 21:36:39
av SHySwe
srylul skrev: ...
laddtrycksventilen
...
Naturligtvis menar jag ljudet av dumpventilen, men utan laddtrycksventilen så blir aldrig trycket så högt i en Saab att den dumpar... var lite väl motiverad när jag skrev!

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: mån 16 jul 2012, 13:36:53
av Fnys
srylul skrev:
srylul skrev: ...
laddtrycksventilen
...
Naturligtvis menar jag ljudet av dumpventilen, men utan laddtrycksventilen så blir aldrig trycket så högt i en Saab att den dumpar... var lite väl motiverad när jag skrev!
:thumbup:
Blir bilen klar/körbar i sommar?

Re: KE20 -73. Snart på hjul

Postat: tis 17 jul 2012, 09:41:25
av SHySwe
Jaa du... Undrar vad jag ska svara?
Det bästa svaret är nog: Förhoppningsvis i slutet på Västerås-sommaren, dvs i början på vintern här?
Beror på vilken ambitionsnivå det blir på slutet.
Finns iaf en plan att köra den lite i år. Sfro-klar.