Sida 13 av 15

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: mån 12 apr 2010, 13:16:09
av Jonex
Haha, vad klockrent, ser ju helt org ut. Bra jobbat :)

Trevligt med besiktningen också , ang. kammarna så har jag fått tipset att motorn ska gå på förhöjd tomgång ( 1500 - 2000 varv ) i ca 10 -15 min för att det ska bildas oljehinna runt kammarna innan man gasar på.
Och det lät ju inte så jobbigt.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: fre 16 apr 2010, 21:52:24
av behr
Tillverkaren säger 20 minuter på förhöjd tomgång med mineralolja. Grannarna kommer nog inte att uppskatta det så mycket...

Har monterat ihop den riktiga motorn, justerat in kammarna och petat in den i bilen. Provstartade och den spluttrade igång lätt som en plätt, men de kommer att behövas en del jobb för att få fin tomgång...

Ännu en oljefläck:
Bild
Glömde oljereturen :lol:

Mer jobb och bilder imorgon!

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: fre 16 apr 2010, 23:51:30
av SHySwe
ST185 skrev:
behr skrev:...
Någon som har ett bra tips hur jag kan kontrollera avståndet mellan ventil och kolv?
Brukar använda modellera.
Hur använder man den?
Blueprinten för tvåtakts rallySaab lärde mej att använda en tråd lödtenn genom tändstiftshålet. Om den inte blev hoptryckt till hälften, var toppen inte tillräckligt planad.

Härligt bygge!

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: sön 18 apr 2010, 00:03:50
av behr
Jag satte en klump på kolvarna och la på toppen, justerade in kammarna och vred runt lite.
Man vill ha minst något avstånd för att inte ventilerna ska slå i kolvarna vid höga varvtal. Tror det skulle vara minst 2.5mm.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: sön 18 apr 2010, 00:25:12
av behr
Då var kammarna inkörda. Har varit ute och mappat lite upp till 1 bar och det rör sig helt OK.
Motorn kräver betydligt mer bränsle vid laddtryck än tidigare. Effekten är iofs redan sen tidigare begränsad av den lilla turbon, men effektivare motor är ju alltid bra om man får för sig att sätta på en större turbo nån gång.

Bild
Ny koppling. Clutchmasters FX700, tvåskivig sinter med aluminiumsvänghjul. Min gamla ACT började ge ifrån sig konstiga ljud... Den är lite skitig eftersom jag hade den på besiktningsmotorn med.
Den är lite besvärlig den här. Med kort slaglängd, toklätt svänghjul och på/av karaktär kan det bli ovärdigt om man försöker köra iväg diskret.
Fick bygga ny pedalstopp för slaglängden blir så kort på den här. Svetsade en mutter i pedalarmen och sen en lång M10 skruv som tar i golvet. Enkelt och justerbart.

Bild
Nästan allt återställt som det var förra året. Lite småplock kvar...

Bild
Ja, jag vet att det finns mycket billigare alternativ, men... Färgen var så snygg :oops:

Nytt för i år:
* Brons-styrningar
* Frästa ventilsäten
* Ferrea Competition Plus ventiler
* Ferrea knaster
* BC titan retainers och ventilfjädrar
* Shimslösa lyftare
* GSC S1 gen3 kammar (268 graders, 10.5/10.2 lyft)
* HKS kamrem och justerbara drev

En hel del jobb med mappningen återstår, men snart är jag tillbaka där jag var i höstas...

Till helgen ska jag börja skruva fast olika roliga nya väghållningsdelar. original 22 år gamla grejor med 500+ är rätt otäckt :crazy:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: sön 18 apr 2010, 01:28:32
av haank
Ditt bygge är grymt nice!
Hoppas man får tillfälle att se kärran till sommaren :)

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: sön 18 apr 2010, 11:02:44
av Erkan
Sjukt fin!

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: sön 18 apr 2010, 11:24:22
av Hansen
den här kommer ju bli grymt kul å se i sommar :)

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: sön 18 apr 2010, 13:54:27
av amby
Mer åk, mindre mek.
Hoppas jag på..Så jag får se den me

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Postat: tis 13 jul 2010, 23:14:05
av Gt-4
Funkar bilen nu? :)