Sida 14 av 25

Re: Toyota GT-86 info

Postat: ons 09 jan 2013, 01:09:23
av Hornlund
Hur högt däcktryck hade du i däcken med 60 profil? Kan tänka mig att det blir lite problematiskt, för lågt & det blir för mycket gung i däcksidan. För högt & du får för dåligt fäste på vinterväg. Hatade nästan min Avensis med 60 profil, tills jag kollade däcktrycket. Det var först & främst ojämt tryck mellan höger resp. vänster sida, samt på tok för lågt tryck.

Detta blir än tydligare med en bil som har en hård sättning, redan som det är. I Avensisen blev det "bara" mer komfort & ännu tristare att svänga ;)

Så länge du inte kör i allt för djup snö, tror jag inte 195 eller 205 eller för den delen 215 gör så stor skillnad för fästet på vinterväg. Men det var fint att det blev ordning på bilen, hur tycker du den är att köra med nu när det är ordning? Blir det mer kontrollerade uppställ när andan faller på?

Re: Toyota GT-86 info

Postat: mån 14 jan 2013, 23:03:48
av CrZyLrD
Hornlund skrev:Hur högt däcktryck hade du i däcken med 60 profil? Kan tänka mig att det blir lite problematiskt, för lågt & det blir för mycket gung i däcksidan. För högt & du får för dåligt fäste på vinterväg. Hatade nästan min Avensis med 60 profil, tills jag kollade däcktrycket. Det var först & främst ojämt tryck mellan höger resp. vänster sida, samt på tok för lågt tryck.

Detta blir än tydligare med en bil som har en hård sättning, redan som det är. I Avensisen blev det "bara" mer komfort & ännu tristare att svänga ;)

Så länge du inte kör i allt för djup snö, tror jag inte 195 eller 205 eller för den delen 215 gör så stor skillnad för fästet på vinterväg. Men det var fint att det blev ordning på bilen, hur tycker du den är att köra med nu när det är ordning? Blir det mer kontrollerade uppställ när andan faller på?
Rekommenderade trycket är 2,4 bar runt om, jag testade med lite olika tryck och gick faktiskt upp till 3 bar som högst. Det blev helt klart skillnad i väghållning med högre tryck på 60 profil så det slutade med att jag hitta det optimala, 2,7 bar på gamla däcken. Vart förjävligt att köra med dem men helt klart bättre än med enbart 2,4 bar.
Med nuvarande 205/55R16 och något högre än rekommenderat lufttryck är det helt OK att köra med tanke på bakhjulsdrift och stumt chassie men jag tror faktiskt att den skulle få ännu finare vintervägegenskaper med original sommar dimensionen 215/45R17. Tyvärr skulle den nog kännas jobbigt stötig då det sällan är helt plana vägar på vintern.

Med däcken som jag har nu så är det iaf jag som bestämmer när det är dags att ställa ut bakvagnen :) antisladden går ju att köra i på, av och halvläge om man så säger. I fullt på läge så kan man få arslet att släppa i lägre hastigheter med gaspådrag utan att tappa kontrollen, halvläget är något vådligare i vinterväglag och funkar nog bäst på sommaren om man vill kunna busa till det lite mer. Helt avslaget så blir det riktigt spännande och då ska man se till att ha öppna ytor under den här årstiden :D

Nu längtar man hårt efter vårväder och bar asfalt :P

Re: Toyota GT-86 info

Postat: mån 14 jan 2013, 23:55:26
av Hornlund
Fint att du fått ordning på hjulen, förstår att du suktar efter vår. En annan gör det nog mycket, & då har jag inte ens någon GT86 (än) :oops:

Re: Toyota GT-86 info

Postat: tor 31 jan 2013, 10:10:13
av Fredrik_andersson
Igår slog jag till och beställde en röd GT86:a :D
Nu längtar jag som fan till våren !

Re: Toyota GT-86 info

Postat: tor 31 jan 2013, 12:39:50
av Glenn
Fredrik_andersson skrev:Igår slog jag till och beställde en röd GT86:a :D
Nu längtar jag som fan till våren !
:thumbup:

Re: Toyota GT-86 info

Postat: tor 31 jan 2013, 15:30:21
av Fnys
Fredrik_andersson skrev:Igår slog jag till och beställde en röd GT86:a :D
Nu längtar jag som fan till våren !
Härligt! :thumbup:
Något extra utöver standardutrustningen?

Re: Toyota GT-86 info

Postat: fre 01 feb 2013, 14:42:38
av Fredrik_andersson
Nope, en solid röd, manuell och utan GPS..
Röd för att jag gillade färgen, manuell för att jag vill spaka själv och inbyggd GPS i bilen fattar jag inte riktigt vitsen med..

Fast det kommer ju bli lite "lull-lull " på den vad det lider. 18" hjul är nog första saken jag kommer fixa till den :)

Re: Toyota GT-86 info

Postat: mån 04 feb 2013, 22:40:35
av JesperD
Kan väl flika in med ang vinterväglags körning. Jag har själv ett par Hankook W310 (ej dubb) i storleken 205/50R17 som sitter på orginalfälgarna.
Nu bor jag i söder och vi har väl vinterväglag kanske 3-4 veckor totalt på hela året, hehe. Men när det väl är så är det alltid isigt och jävligt slaskigt :(
Men det jag upplever är ju helt klart att den är sladdrig i baken, men det hade jag nästan räknat med.
Utan antispinn och antisladd så hade den nog varit livsfarlig att köra, men med allt på så tycker jag den tar sig fram riktigt stabilt och inga obehagliga kast ( förutom om du ger lite för mycket gas när det är dags att svänga :D ). Helt klart en mycket trevlig vinterbil!

Dock är det en del saker som stört mig nu i kylan. Rutorna fryser fast varje morgon när jag ska köra till jobbet (bilen står ute) och då slutar elhissarna att fungera pga
att det är nåt skydd som slår in för att inte överbelasta elhiss motorn? Rutan går ner 1cm varje gång man öppnar dörren för att gå under listen. Detta slutar fungera och man får återställa elhissarna för att det ska funkar igen (gå iofs snabbt). Även auto up/ner slutar funka.

Sedan så vibrerar det oregelbundet genom hela karossen när motorn är kall, när man står stilla på tomgång.
Det känns ungefär nästan som den misständer lite på tomgången men ingen motorlampa lyser som indikerar nåt fel.
Konstiga är att såfort motorn är helt varm så försvinner alla vibrationer och du känner knappt att motorn är igång ens när man står på tomgång.

Har även också upplevt att det känns som bromsarna kärvar/fastnar fram senast idag.
Växellådan, endast 2an, är riktigt seg att få i när den är kall framförallt när man växlar ner 3/4/5 till 2. 1-> 2 brukar funka bra.

Re: Toyota GT-86 info

Postat: tis 05 feb 2013, 08:54:13
av Dale
Angående rutorna. Till Celican fick jag smörja in gummilisten med ett silokonstift för att hålla fukten borta. Det fungerade bra.

Re: Toyota GT-86 info

Postat: tis 05 feb 2013, 18:16:28
av JesperD
Det är den nedre listen som fastnar i rutan så den inte går ner, det brukar dock funkar bra att ta en smal isskrapa och trycka ner mellan listen och rutan och dra längs med :)
Fast det kanske går att få ner silikon där med men det borde kletas upp på rutan varje gång man hissar den upp och ner?