Amby's Celica GT4 -91
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: Amby's Celica GT4 -91
Vet inte om Det var den här tråden som jag läste. Att du plockade isär original v lådan för Att byta synkringen som var kass . Varför bytte du till st 205 lådan? Hicks Det inte Att lags originalet?
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
jo det kan varit min..vi trodde det var en synkring som var kass..Men det var lite mer än så...så det var flisor i hela lådan. Växellådan är ganska komplicerad så istället för att pilla allt för mycket på den så köpte jag en st205 låda för det ¨är starkare och man får bättre bränsle ekonomi med den.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Amby's Celica GT4 -91
Får man bättre bränsleekonomi med 205lådan?amby skrev:jo det kan varit min..vi trodde det var en synkring som var kass..Men det var lite mer än så...så det var flisor i hela lådan. Växellådan är ganska komplicerad så istället för att pilla allt för mycket på den så köpte jag en st205 låda för det ¨är starkare och man får bättre bränsle ekonomi med den.

Pga annan utväxling då eller?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Ja det var folk som skrev det på engelska forum i alla fall.. och jag tror dom...känns som om utväxlingen är mycket snällare på 5.Larco skrev:Får man bättre bränsleekonomi med 205lådan?amby skrev:jo det kan varit min..vi trodde det var en synkring som var kass..Men det var lite mer än så...så det var flisor i hela lådan. Växellådan är ganska komplicerad så istället för att pilla allt för mycket på den så köpte jag en st205 låda för det ¨är starkare och man får bättre bränsle ekonomi med den.
Pga annan utväxling då eller?
så du kan ligga på den i lägre hastigheter.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Oj var ett tag sen man uppdatera den här. Kan ju nästa tro att jag har sålt bilen men nej då.
Här är några bilder från sommaren 2011

Pappa köpte fet m3, hård som satan med coilovers och massa kolfiber blev en del åkt iden med..

Men celican fick ändå några mil under mätaren det året. Var bland annat uppe på Mantorp under JDM faceoff och kolla in martenhellers Mr2 gti.
Men rätt sparsamt ändå för att man är student. Men mitt studerande borde jag vara färdig med nu till sommaren så då kommer det nog hända mer. Känner redan nu att jag vill kasta mig på nya uppgraderingar.
Här är några bilder från sommaren 2011

Pappa köpte fet m3, hård som satan med coilovers och massa kolfiber blev en del åkt iden med..

Men celican fick ändå några mil under mätaren det året. Var bland annat uppe på Mantorp under JDM faceoff och kolla in martenhellers Mr2 gti.
Men rätt sparsamt ändå för att man är student. Men mitt studerande borde jag vara färdig med nu till sommaren så då kommer det nog hända mer. Känner redan nu att jag vill kasta mig på nya uppgraderingar.
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Amby's Celica GT4 -91
Hur har motorn lirat för dig? Inkörd och klar?
Har de blivit något nytt sprut och isåfall mappad?
Vad uppskattar du att du har för effekt i den?
Hoppas du kommer till träffen på Kinnekulle och kör!
Har de blivit något nytt sprut och isåfall mappad?
Vad uppskattar du att du har för effekt i den?
Hoppas du kommer till träffen på Kinnekulle och kör!
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Nä jag först startade bilen var jag inte så glad efter renoveringen.
En vattenslag läckte och och för att fixa den trodde jag jag var tvungen att ta ut motorn.. Men den gick att byta utan för mycket jobb.
Sen lät det konstigt när motorn blev varm. Var rädd att det var något lager. Men det var bara kolvslammer.
Kopplingen luggade som fan i början men det problemet försvann allt efter som den blev inkörd.
Min begagnade växellåda gnisslade som fan när jag backade.. Visade sig senare att mina bromsbelägg var slitna och det var de som skrek.
Köpa sprut+ mappa finns det planer på men inga pengar för just nu.
Maxxtuning säljer ett plugg in sprut till st185 för 12,000kr och det verkar riktigt bra, rätt sugen på ett sådant.
Men bilen går rätt bra i nuläget så jag sitter inte i sjön. Hoppas jag får bra jobb efter mina studier nu så kanske det där blir mappning höst eller tidigt våren 2013.
Om bilen går helt optimalt så ska ecu som sitter i nu klara av 275hk.
Jag tror jag är rätt nära det och det som har åkt med tror att det kan vara rätt rimligt
Körde mot mina två bröder i 205 meter med tidtagning och jag var 1 eller 2 hundradelar efter dem.
Båda dom två bilarna har ca 300hk och rwd.
En vattenslag läckte och och för att fixa den trodde jag jag var tvungen att ta ut motorn.. Men den gick att byta utan för mycket jobb.
Sen lät det konstigt när motorn blev varm. Var rädd att det var något lager. Men det var bara kolvslammer.
Kopplingen luggade som fan i början men det problemet försvann allt efter som den blev inkörd.
Min begagnade växellåda gnisslade som fan när jag backade.. Visade sig senare att mina bromsbelägg var slitna och det var de som skrek.

Köpa sprut+ mappa finns det planer på men inga pengar för just nu.
Maxxtuning säljer ett plugg in sprut till st185 för 12,000kr och det verkar riktigt bra, rätt sugen på ett sådant.
Men bilen går rätt bra i nuläget så jag sitter inte i sjön. Hoppas jag får bra jobb efter mina studier nu så kanske det där blir mappning höst eller tidigt våren 2013.
Om bilen går helt optimalt så ska ecu som sitter i nu klara av 275hk.
Jag tror jag är rätt nära det och det som har åkt med tror att det kan vara rätt rimligt
Körde mot mina två bröder i 205 meter med tidtagning och jag var 1 eller 2 hundradelar efter dem.
Båda dom två bilarna har ca 300hk och rwd.
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Amby's Celica GT4 -91
Okej skönt att det löste sig med slangen, och att det inte var någon fara med knackandet!amby skrev:Nä jag först startade bilen var jag inte så glad efter renoveringen.
En vattenslag läckte och och för att fixa den trodde jag jag var tvungen att ta ut motorn.. Men den gick att byta utan för mycket jobb.
Sen lät det konstigt när motorn blev varm. Var rädd att det var något lager. Men det var bara kolvslammer.
Kopplingen luggade som fan i början men det problemet försvann allt efter som den blev inkörd.
Min begagnade växellåda gnisslade som fan när jag backade.. Visade sig senare att mina bromsbelägg var slitna och det var de som skrek.![]()
Köpa sprut+ mappa finns det planer på men inga pengar för just nu.
Maxxtuning säljer ett plugg in sprut till st185 för 12,000kr och det verkar riktigt bra, rätt sugen på ett sådant.
Men bilen går rätt bra i nuläget så jag sitter inte i sjön. Hoppas jag får bra jobb efter mina studier nu så kanske det där blir mappning höst eller tidigt våren 2013.
Om bilen går helt optimalt så ska ecu som sitter i nu klara av 275hk.
Jag tror jag är rätt nära det och det som har åkt med tror att det kan vara rätt rimligt
Körde mot mina två bröder i 205 meter med tidtagning och jag var 1 eller 2 hundradelar efter dem.
Båda dom två bilarna har ca 300hk och rwd.
Okej ja sprut och mappning kostar ju flis, men de är ju ändå a och o känns det som


275 hk räcker ganska långt för att ha kul

- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Amby's Celica GT4 -91
Då har man fixat lite med Celican. bakaxeln läckte lite olja så tätade den och skruva ner kröken över bakaxeln. Den är lite rostig så ska fixa lite nya bittar och svetsa. Har även en ny ändrör som ska ditt.
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK