Sida 15 av 22

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 16 aug 2010, 23:51:57
av Johannes Rydberg
Vet inte om Det var den här tråden som jag läste. Att du plockade isär original v lådan för Att byta synkringen som var kass . Varför bytte du till st 205 lådan? Hicks Det inte Att lags originalet?

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tis 17 aug 2010, 16:46:58
av amby
jo det kan varit min..vi trodde det var en synkring som var kass..Men det var lite mer än så...så det var flisor i hela lådan. Växellådan är ganska komplicerad så istället för att pilla allt för mycket på den så köpte jag en st205 låda för det ¨är starkare och man får bättre bränsle ekonomi med den.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: ons 18 aug 2010, 16:31:35
av Larco
amby skrev:jo det kan varit min..vi trodde det var en synkring som var kass..Men det var lite mer än så...så det var flisor i hela lådan. Växellådan är ganska komplicerad så istället för att pilla allt för mycket på den så köpte jag en st205 låda för det ¨är starkare och man får bättre bränsle ekonomi med den.
Får man bättre bränsleekonomi med 205lådan? :eh:
Pga annan utväxling då eller?

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: ons 18 aug 2010, 16:47:09
av amby
Larco skrev:
amby skrev:jo det kan varit min..vi trodde det var en synkring som var kass..Men det var lite mer än så...så det var flisor i hela lådan. Växellådan är ganska komplicerad så istället för att pilla allt för mycket på den så köpte jag en st205 låda för det ¨är starkare och man får bättre bränsle ekonomi med den.
Får man bättre bränsleekonomi med 205lådan? :eh:
Pga annan utväxling då eller?
Ja det var folk som skrev det på engelska forum i alla fall.. och jag tror dom...känns som om utväxlingen är mycket snällare på 5.
så du kan ligga på den i lägre hastigheter.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: sön 29 jan 2012, 16:00:17
av amby
Oj var ett tag sen man uppdatera den här. Kan ju nästa tro att jag har sålt bilen men nej då.

Här är några bilder från sommaren 2011
Bild
Pappa köpte fet m3, hård som satan med coilovers och massa kolfiber blev en del åkt iden med..
Bild
Men celican fick ändå några mil under mätaren det året. Var bland annat uppe på Mantorp under JDM faceoff och kolla in martenhellers Mr2 gti.
Men rätt sparsamt ändå för att man är student. Men mitt studerande borde jag vara färdig med nu till sommaren så då kommer det nog hända mer. Känner redan nu att jag vill kasta mig på nya uppgraderingar.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tis 07 feb 2012, 11:06:07
av martenheller
Hur har motorn lirat för dig? Inkörd och klar?
Har de blivit något nytt sprut och isåfall mappad?

Vad uppskattar du att du har för effekt i den?
Hoppas du kommer till träffen på Kinnekulle och kör!

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tis 07 feb 2012, 18:15:03
av amby
Nä jag först startade bilen var jag inte så glad efter renoveringen.
En vattenslag läckte och och för att fixa den trodde jag jag var tvungen att ta ut motorn.. Men den gick att byta utan för mycket jobb.

Sen lät det konstigt när motorn blev varm. Var rädd att det var något lager. Men det var bara kolvslammer.
Kopplingen luggade som fan i början men det problemet försvann allt efter som den blev inkörd.


Min begagnade växellåda gnisslade som fan när jag backade.. Visade sig senare att mina bromsbelägg var slitna och det var de som skrek. :D


Köpa sprut+ mappa finns det planer på men inga pengar för just nu.
Maxxtuning säljer ett plugg in sprut till st185 för 12,000kr och det verkar riktigt bra, rätt sugen på ett sådant.

Men bilen går rätt bra i nuläget så jag sitter inte i sjön. Hoppas jag får bra jobb efter mina studier nu så kanske det där blir mappning höst eller tidigt våren 2013.

Om bilen går helt optimalt så ska ecu som sitter i nu klara av 275hk.
Jag tror jag är rätt nära det och det som har åkt med tror att det kan vara rätt rimligt

Körde mot mina två bröder i 205 meter med tidtagning och jag var 1 eller 2 hundradelar efter dem.
Båda dom två bilarna har ca 300hk och rwd.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tor 09 feb 2012, 16:48:59
av martenheller
amby skrev:Nä jag först startade bilen var jag inte så glad efter renoveringen.
En vattenslag läckte och och för att fixa den trodde jag jag var tvungen att ta ut motorn.. Men den gick att byta utan för mycket jobb.

Sen lät det konstigt när motorn blev varm. Var rädd att det var något lager. Men det var bara kolvslammer.
Kopplingen luggade som fan i början men det problemet försvann allt efter som den blev inkörd.


Min begagnade växellåda gnisslade som fan när jag backade.. Visade sig senare att mina bromsbelägg var slitna och det var de som skrek. :D


Köpa sprut+ mappa finns det planer på men inga pengar för just nu.
Maxxtuning säljer ett plugg in sprut till st185 för 12,000kr och det verkar riktigt bra, rätt sugen på ett sådant.

Men bilen går rätt bra i nuläget så jag sitter inte i sjön. Hoppas jag får bra jobb efter mina studier nu så kanske det där blir mappning höst eller tidigt våren 2013.

Om bilen går helt optimalt så ska ecu som sitter i nu klara av 275hk.
Jag tror jag är rätt nära det och det som har åkt med tror att det kan vara rätt rimligt

Körde mot mina två bröder i 205 meter med tidtagning och jag var 1 eller 2 hundradelar efter dem.
Båda dom två bilarna har ca 300hk och rwd.
Okej skönt att det löste sig med slangen, och att det inte var någon fara med knackandet!
Okej ja sprut och mappning kostar ju flis, men de är ju ändå a och o känns det som :) Men som du säger, så länge bilen lirar och går bra så är det väl bara till att köra :)

275 hk räcker ganska långt för att ha kul :thumbup:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: sön 25 mar 2012, 20:41:43
av amby
Då har man fixat lite med Celican. bakaxeln läckte lite olja så tätade den och skruva ner kröken över bakaxeln. Den är lite rostig så ska fixa lite nya bittar och svetsa. Har även en ny ändrör som ska ditt.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: sön 25 mar 2012, 22:02:03
av JohanRocker
Kul att det rullar på! :thumbup: