Sida 16 av 17
Re: MR2 NA-Turbo 91
Postat: mån 25 mar 2019, 08:02:08
av Menoxz
Fy så jäkla trist

hade du oljetryck hela tiden?
Re: MR2 NA-Turbo 91
Postat: mån 25 mar 2019, 12:15:34
av dantiberg
fasen va surt. hoppas det löser sig.
Re: MR2 NA-Turbo 91
Postat: tis 09 apr 2019, 13:12:20
av MartZink
Fortfarande osäker på vad som orsakat haveriet, Vet inte med säkerhet om det är ett fall av oljetrycksfall, har ingen datalogg på oljetryck inkopplad.
Kanske att jag stundvis tappat oljetryck vid hård kurvtagning, som på Tierp Arena i fjol. Hade en gång låg nivå på oljestickan.
Ser inga tecken på hård detonation eller onormal förbränning, troligen ett rent mekaniskt fel.
Passar på att förbättra topplockskanalerna lite grand, det fanns fula trappsteg och onödiga restriktioner.
Här kan vi se en ca 1mm läpp förminskning på insugssidan, jag tog bort den och öppnade upp radien så att det matchar storleken på ventilsätet.
Ungefär samma restriktion på avgassidan som jag också fixade till, nu kanske lite bättre flöde förhoppningsvis.
Även öppningarna mot insugsgrenrör och avgasgrenrör snyggades till.
Bättre begagnat vevparti, polerade loberna lite grand för hand för att säkerställa en god ytfinnish
Block rengjort med hetvattentvätt och redo för montage.
Vevstakar lämnas in på motorfirma för att återställas med korrekt storända.
I övrigt ser det hela ljust ut.
Re: MR2 NA-Turbo 91
Postat: tor 18 apr 2019, 20:18:45
av Larco
Bra jobbat!
Hur gjorde du med trappstegen vid ventilsätena?
Slipade du bara ned kanten lite eller gjorde du något mer med radien och vinklarna på sätena för att det ska matcha?
Är lite nyfiken då jag själv valde en annan väg för ett gäng år sedan.
Har du några närmare bilder på det?

Re: MR2 NA-Turbo 91
Postat: lör 20 apr 2019, 00:48:56
av MartZink
Larco skrev: ↑tor 18 apr 2019, 20:18:45
Bra jobbat!
Hur gjorde du med trappstegen vid ventilsätena?
Slipade du bara ned kanten lite eller gjorde du något mer med radien och vinklarna på sätena för att det ska matcha?
Är lite nyfiken då jag själv valde en annan väg för ett gäng år sedan.
Har du några närmare bilder på det?
Jag ändrade inget på ventilsätets stål eller vinklar.
Jag slipade bort hela trappsteget och överflödigt aluminium runt hela ventilsätet för att öppna upp porten till samma diameter som ventilsätet.
Slipade porten i samma riktning som ventilstyrningen, alltså rät vinkel mot ventilsätet, matchar bra mot resten av porten nu. Den verkar rätt utformad bara att det blivit mycket gjutfel efter tillverkning.
Rundade till golvet lite grand där det var skarpt.
Gjorde ingen förändring i portens utformning förutom just gjutfelet vid ventilsätet
Har inte bild på avgassidan, men samma princip.
Hur gjorde du annorlunda?
Nu är allt redo för montering, dock verkar det ta någon vecka innan jag får hem lager.

Re: MR2 NA-Turbo 91
Postat: fre 26 apr 2019, 08:18:23
av Larco
Jag valde att fylla upp ce 20mm av långa radien med specialepoxy och förankringshål precis före trappsteget istället, för att behålla vinklarna även ovanför ventilsätet. Men jag tycker att din gjutning ser lite annorlunda ut emot min minnesbild från när jag höll på för ca 10 år sen. Jag tror inte att jag hade sådär mycket aluminium precis före stålet. Jag saknade mest en massa material. Min är en GE topp också, din är GTE?
Jag gick över förbrännings rummen också. Öppnade upp lite extra runt alla ventiler, tog bort alla vassa kanter och polerade. Shit va roligt sånt här är men så jäkla tidskrävande
Bra jobbat. Kul att se att det går framåt för dig.
Re: MR2 NA-Turbo 91
Postat: mån 06 maj 2019, 18:36:25
av MartZink
Ja min är en GTE topp, kanske inte riktigt samma gjutning som din GE, jag har inte tittat på en sådan topp.
Jag filade ner några vassa kanter i förbränningsrummet, mindre risk för en överhettad punkt och detonation var tanken. Har du bilder på ditt arbete?
Nya lager, Clevite.
Det monteras, lagerspel kontrollerat med plastigage, det såg rimligt ut.
ARP och MLS packning som innan, limmad med loctite 3020.
Motor komplett, slut på veckan. Snart start.

Re: MR2 NA-Turbo 91
Postat: mån 13 maj 2019, 00:51:42
av MartZink
Motorpaket redo.
Motorpaket installerat, men helgen tog snabbt slut, fortsättning nästa.

Re: MR2 NA-Turbo 91
Postat: tis 14 maj 2019, 23:58:43
av MartZink
Fint väder, kunde inte hålla mig
Första uppstart och färd avklarad, mycket odramatiskt, det var bara att vrida på nyckel och köra.
Ska göra nya tryckrör, detta är fortfarande min provisoriska lösning.
Kör lugnt några mil för att se att allt fungerar. Byter sedan olja och filter inom kort.
Re: MR2 NA-Turbo 91
Postat: ons 15 maj 2019, 10:58:46
av Fnys
Härlig nyhet!
Måste få åka med dig snart igen...
