Varit i garaget tre heldagar och fått en hel del gjort.
Nya motorlyften monterad 2014-05-11
Motorn urplockad
Tom motorbrunn
Hjälpredan Viktor agerar sekreterare och skriver ut märkningar för alla slangar jag plockar bort. 2014-05-12
Särat på motor och låda
Hängt upp gamla motorn i bocken för att demonteras.
Städade upp lite i garaget så att det gick att få in farsgubbens STS igen.
började slipa lite lätt för att få bort rost och smuts... blir nog bra i slutänden när allt är klart.
Tog ett gäng såna här detaljbilder för att kunna gå tillbaka och titta när man ska montera allt igen så att man inte missar något sen. 2014-05-13
Lyckades bryta av en nippel på den här vakuumventilen när vi sänkte ner motorn på golvet. Detta visade sig bli ett dyrt misstag då denna går loss på närmare 2000 bagis hos Toyota.
Specialverktyg för att dra av kamdrevet på vevaxeln. Byggt av ett vinkeljärn jag hade kvar sen stolsunderredsbygget, 2st M5 skruvar med brickor, 1st expanderbult modell större med mutter och bricka (expander för att det var det jag hittade), en spärringnyckel och en liten rörtång för att hålla emot när man skruvar på muttern.
Funkade helt perfekt
Blocket strippat och redo för förvaring för att kunna användas om jag skjuter hål i det nya som står och väntar under den vita engångsoverallen i bakgrunden.
Det var allt jag hann med den här veckan, men är sjukt nöjd trots den trasiga vakuumventilen. Tyvärr så kommer det dröja till början av Juni innan jag kan komma iväg till garaget igen. Men det betyder bara att jag har 3 veckor på mig att leta reda på delar och dylikt för att komma ännu längre med projektet utan några avbrott när man väl är där