Sida 16 av 21
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen"
Postat: tis 04 mar 2014, 18:37:09
av MagLight
engan skrev:MagLight skrev:Styrlederna är nu utbytta, så nu är fan hela chassit nytt/renoverat... Nåde den som säger att hjulvinklarna inte går att få till nu...
Passade även på att justera in Cambern bak som han ville göra på Vianor men inte verkade förstå hur han skulle göra...
Så nu ska bilen in på hjulinställning. och sen är det köra tills maskinen säger upp sig som gäller...
Det där fattade inte hjulkillen jag åkte till heller. "Vadå kan man ställa camber på dom här..?" Baah!
Ser riktigt fräsch ut! Känns som jag borde sett dig någon gång, min rullar mycket i söderort.
I framtiden ska jag söka lite mer efter någon med lite erfarenhet av sportbilar.
Körde inte så extremt mycket med bilen i somras då motorn har kassa lager.
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" planerar motorby
Postat: tis 04 mar 2014, 18:41:36
av MagLight
Idag fick jag hem mina små godisbitar till Celican. Dom här grejerna tillverkas inte längre och är jävligt svåra att få tag på. Osäker på om någon annan i Sverige har någon av dessa på sina bilar.

Kraftigare krängningshämmare fram (27mm), och fjäderbensstag bak. Båda av märket Whiteline.
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" planerar motorby
Postat: ons 02 apr 2014, 16:02:32
av MagLight
Nu är det snart dags att riva motorn... Jag vet att jag sa att det skulle vara gjort i vintras, men eftersom jag inte lyckats hitta något garage så har det fått vänta.
Nu har det blivit så att föräldrarna bestämt sig för att flytta, och har nu köpt ett hus med en verkstad med plats för 4 bilar plus lackbox.
Så nästa helg 12-13/4 ska bilen köras ner till det nya huset på landet (35 mil enkel resa) för motorrenovering.
Och så vill jag tacka Pipedreams för en god affär med hans ST205 originalbromsar.
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" planerar motorby
Postat: sön 27 apr 2014, 20:06:29
av MagLight
2014-04-26 Demontering påbörjad (igen)
Plockade av skärmarna för att kunna vara lite mer oförsiktig när man står vid sidan av. Plus att jag fick en möjlighet att se status på sparklådorna som var helt sanslöst bra. Enda rosten jag hittade var den sista decimetern på skärmarna som behöver åtgärdas. Annars är resten av karossen i oerhört bra skick.
Här ska nya motorn ta form till slut.
Efter den här korta demonteringen så var jag tyvärr tvungen att åka hem till Stockholm igen, men nästa ledighet stannar jag ett par dagar och får så mycket som möjligt gjort.
Listan som ska fixas är.
Motorn ska bytas.
Motorrummet ska göras rent och lackas så det blir fint, detsamma gäller fästen runt om i motorrummet.
Rosten på skärmarna ska åtgärdas.
Eventuellt ska växellådskylaren bytas ut, funderar även på IC och Oljekyl... men får se vad jag vill lägga pengar på.
Mer saker kommer det säkert att bli... men en sak i taget. Bilen ska iallafall rulla i sommar, det är en sak som är säker.
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" planerar motorby
Postat: tis 13 maj 2014, 22:21:24
av MagLight
Nu börjar det hända grejer igen

motorn är urlyft och strippad på all kringutrustning. Härnäst ska allting rengöras och genomgås innan det monteras igen. Motorbrunnen ska rengöras, slipas och lackas där det behövs. Bilder kommer upp när jag kommit hem igen när man har en dator.
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" planerar motorby
Postat: ons 14 maj 2014, 23:19:30
av MagLight
Varit i garaget tre heldagar och fått en hel del gjort.
Nya motorlyften monterad 2014-05-11
Motorn urplockad
Tom motorbrunn
Hjälpredan Viktor agerar sekreterare och skriver ut märkningar för alla slangar jag plockar bort. 2014-05-12
Särat på motor och låda
Hängt upp gamla motorn i bocken för att demonteras.
Städade upp lite i garaget så att det gick att få in farsgubbens STS igen.
började slipa lite lätt för att få bort rost och smuts... blir nog bra i slutänden när allt är klart.
Tog ett gäng såna här detaljbilder för att kunna gå tillbaka och titta när man ska montera allt igen så att man inte missar något sen. 2014-05-13
Lyckades bryta av en nippel på den här vakuumventilen när vi sänkte ner motorn på golvet. Detta visade sig bli ett dyrt misstag då denna går loss på närmare 2000 bagis hos Toyota.
Specialverktyg för att dra av kamdrevet på vevaxeln. Byggt av ett vinkeljärn jag hade kvar sen stolsunderredsbygget, 2st M5 skruvar med brickor, 1st expanderbult modell större med mutter och bricka (expander för att det var det jag hittade), en spärringnyckel och en liten rörtång för att hålla emot när man skruvar på muttern.
Funkade helt perfekt
Blocket strippat och redo för förvaring för att kunna användas om jag skjuter hål i det nya som står och väntar under den vita engångsoverallen i bakgrunden.
Det var allt jag hann med den här veckan, men är sjukt nöjd trots den trasiga vakuumventilen. Tyvärr så kommer det dröja till början av Juni innan jag kan komma iväg till garaget igen. Men det betyder bara att jag har 3 veckor på mig att leta reda på delar och dylikt för att komma ännu längre med projektet utan några avbrott när man väl är där

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbyte påbörj
Postat: lör 17 maj 2014, 22:54:49
av k-len
Ser fin ut
Om den där trasiga delen även finns på 3sge motorn så har jag 4st.
Pm om.det är intressant

Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbyte påbörj
Postat: fre 23 maj 2014, 19:00:58
av MagLight
Inhandlat lite mer saker så att man har lite att göra när man ändå håller på...
Inhandlat /Beställt
Remskivor i Aluminium. Någon som kan säga något om den på veven då det original är en bussning mellan vev och skiva för att dämpa krafterna. ska jag använda den nya som är helt i aluminium eller köra på original? Fick en varning av en kille på garaget som menade att man kan köra sönder veven med en solid skiva.
Polybussningar till främre och bakre motorkuddarna.
Redline växellådsolja 75w-90NS
Glykol
Motorolja
Oljefilter
5 Burkar röd lackfärg
Grundfärg.
Servovätska.
Inre damaskerna fram.
255L bränslepump.
Kvar att fixa är lite M6-skruvar, locktite, bakre packboxen till veven, och vakuumventilen till styrservopumpen.
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbyte påbörj
Postat: ons 28 maj 2014, 15:17:19
av MagLight

Hämtat toppen från planingen.

Fint och plant.

Såg dom här skadorna på ett av förbränningsrummen. Killen som planat sa att något troligtvis rasat in och skadat toppen lite vid något tillfälle.
Men nu är den iallafall "fit for fight".
Något annat dom sa var att ett kamöverfallen satt som in i helvete och en av skruvarna gick av när dom demonterade kammarna, plus att någon gång så har nog motorn haft ett kamras. Lagren såg däremot bra ut så det var inget att göra något åt.
Hur som helst, blir dom sämre så behöver man iallafall inte lyfta ur motorn eller ens toppen för den delen om man ska byta kamlagren och kammarna.
Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbyte påbörj
Postat: lör 14 jun 2014, 01:34:30
av MagLight
Förra veckans jobb på bilen kommer här.
Oljetråget fick sig en omgång med Nylonborsten följt av stålborsten.
Sen blev det lite färg också.
Sen var det dags för Ventilkåpan att få en omgång med borstarna.
Använde Dremeln för alla skrymslen.
Dags för färg.
Köpte en packbox från Ebay för 350:- då Toyota ville ha 1040:- för den, men när jag gick igenom mina packningssatser som jag har liggandes så hittade jag en original-packbox istället
Monterade oljepickupen
Tråget monterat.
Bakslag på kammarna. ST162 kammarna är sopslut, lika så med överfallen
Lagerbanorna i toppen fick sig en omgång med stålborsten i dremeln för att bli av med topparna på skadorna... förhoppningsvis fungerar det...
Lackat insuget med hammarlack.
Nästa bakslag handlade också om kammarna... yttersta överfallen har någon gång blivit dragna för kung och fosterland, och när jag drog dom till moment så fick jag med mig gängorna ur toppen

så blir att köpa insatsgängor och hoppas på det bästa.
Alla lackade prylar efter den här veckan.
Slängde på kamremmen bara för att...
