Re: MagLight's Celica ST165 "Gammelsmurfen" Motorbyte påbörj
Postat: tor 26 jun 2014, 00:04:53
Ännu en vecka har gått med en del meck. Tror att det blev en 40 timmar eller så på 3½ dagar. så här kommer ännu en kavalkad av bilder... bra eller dåligt med så mycket bilder? You tell me...
Motorbrunnen innan jag började göra rent

Växellådan fick sig en tvätt med högtrycken.

Plockade bort styrväxeln eftersom den var ganska rostig och jag ville inte göra något så halvdant som att snygga till framsidan men inte göra något åt baksidan, här har jag dessutom borstat bort rost och borrat ur några avbrutna skruvar

Grundlackade det som behövdes i motorbrunnen efter rostborttagningen

Byte av damasker på de inre drivknutarna fram. Demonterat den första här.

Byte av damasker på de inre drivknutarna fram. Hälften klart. Alltid fint när saker är hela och rena

Paketet med nya damaskerna var iallafall välfyllda. Toyota må vara dyra, men man får verkligen vad man betalar för.

Styrväxeln ser lite roligare ut efter rengöring och lack.

Popnut's istället för avdragna skruvar.

Bästa inköpet EVER!

Blästerskåp är roligt

Kolfiltret behöver lite kärlek.

Huvlåset har sett bättre dagar

En hög med blästrade delar

Blästrade prylar upphängda för lack.

Lackat färdigt allting som slipades ner i motorbrunnen

Lackat ungefär hälften av alla blästrade prylar

Motorn som den står nu. Aluminium-remskivor är fan snygga.

Kolfilter med nylackad hållare och nya soppafiltret monterat.

Styrservovätskebehållaren... längsta ordet den här månaden... monterad med nylackad hållare.

Börjat montera ihop bilen igen

Styrväxeln monterad

Stötte på patrull när jag skulle montera nya remskivan på generatorn. Axelhålet var för litet och skivan var för låg. Åkte till brorsans jobb på vägen hem från garaget och slängde upp skivan i svarven och borrade upp hålet, sen såg jag att skivan hamnade för långt in när jag monterade det.

Fixade en spacerbricka för generatorns remskiva av en gammal bricka som hade rätt yttermått. Gick att montera brickan i svarven och borra upp även denna.

Generatorn med nya remskivan monterad

M7 1.0mm gängreparationskitt som kommer rädda toppen.

Nästa vecka är planen att försöka få i motorn igen...
Motorbrunnen innan jag började göra rent

Växellådan fick sig en tvätt med högtrycken.

Plockade bort styrväxeln eftersom den var ganska rostig och jag ville inte göra något så halvdant som att snygga till framsidan men inte göra något åt baksidan, här har jag dessutom borstat bort rost och borrat ur några avbrutna skruvar

Grundlackade det som behövdes i motorbrunnen efter rostborttagningen

Byte av damasker på de inre drivknutarna fram. Demonterat den första här.

Byte av damasker på de inre drivknutarna fram. Hälften klart. Alltid fint när saker är hela och rena


Paketet med nya damaskerna var iallafall välfyllda. Toyota må vara dyra, men man får verkligen vad man betalar för.

Styrväxeln ser lite roligare ut efter rengöring och lack.

Popnut's istället för avdragna skruvar.

Bästa inköpet EVER!

Blästerskåp är roligt


Kolfiltret behöver lite kärlek.

Huvlåset har sett bättre dagar

En hög med blästrade delar

Blästrade prylar upphängda för lack.

Lackat färdigt allting som slipades ner i motorbrunnen

Lackat ungefär hälften av alla blästrade prylar

Motorn som den står nu. Aluminium-remskivor är fan snygga.

Kolfilter med nylackad hållare och nya soppafiltret monterat.

Styrservovätskebehållaren... längsta ordet den här månaden... monterad med nylackad hållare.

Börjat montera ihop bilen igen

Styrväxeln monterad

Stötte på patrull när jag skulle montera nya remskivan på generatorn. Axelhålet var för litet och skivan var för låg. Åkte till brorsans jobb på vägen hem från garaget och slängde upp skivan i svarven och borrade upp hålet, sen såg jag att skivan hamnade för långt in när jag monterade det.

Fixade en spacerbricka för generatorns remskiva av en gammal bricka som hade rätt yttermått. Gick att montera brickan i svarven och borra upp även denna.

Generatorn med nya remskivan monterad

M7 1.0mm gängreparationskitt som kommer rädda toppen.

Nästa vecka är planen att försöka få i motorn igen...