Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Man är ju bra sjuk i huvet ändå...
Jag hade verkligen bestämt mig för att nu är bilen "komplett" vad de gäller maskin m,m
Det va lite andra smågrejer som man skulle sikta in sig på.

Men nu, Efter en liten diskussion med polaren som sköter mappning, Så har många idéer kläckts..
Frågan är vad de stannar. Men en liten kortare inköpslista har snickrats ihop.

Tändspole
laddtrycksstyrning
nån mojik så vi får någon form av launchkontroll

Eller... funderar ja faktiskt på att byta styrsystem, Som löser alla ovanstående problem..

Apexin är riktigt jävla bra faktiskt, Men de finns små problem med det.
De är ingen launchkontroll, De går inte med apexins eget laddstyrning att få mer än 2bar kontrollerat

Är de så att någon är intresserad av att köpa en Apexi PFC till Gen3 (går montera på en gen2) 3S-GTE, Inkl handkontrollen OCH datalogic Blackbox med programvara så hör av er. Lägg ett bud!
Förmodligen det enklaste styrsystemet som finns om man har en 3S-GTE. Finns ni i regionen ska ja fixa en mappning åt er också till VÄLDIGT förmånligt pris!
JohanRocker
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Kontaktperson: Johan

Inlägg av JohanRocker »

Härligt liten lista du har!! Kul läsning och hoppas få se bilen något i sommar om du ska uppåt landet!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
MrNize
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE

Inlägg av MrNize »

Snygg slutfart, visar på mos i maskinen. Skulle med vilja ha en sådan slutfart...=)
Zerocool
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Inlägg av Zerocool »

Det var kul att det var några gammla toyotor på strippen.
Håller med dig ang lastbilsracet, och varför skulle de visa någon 740 som bara skulle burna upp däcken??? Å vad kul att se,
Hoppas allt håller iår, nu när du börjat köra igen så att du får en 10s repa.
Undrade lite vad det är för koppling du kör med, har nog missat det.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
martenheller
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis

Inlägg av martenheller »

Kul som fan att du fick köra och den verkar gå bra :).
Hoppas det löser sig med laddtrycket och ditt spakande, så kan de bli riktigt skoj framåt sommaren :thumbup: .

UNGEFÄR vilka pengar snackar vi om för Apexin? Kan kanske va sugen om de är lagom peng för tillfället, tanken är ju egentligen inte att köpa sådant än, men ;)..
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
Hansen
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden

Inlägg av Hansen »

fan va gött att allt lirar å så, jag köte en Bee*r å den funkar ju skapligt iaf till att låsa varven men den bygger ju inte direkt upp nå ladd. Skulle va kul å se dig göra en perfekt repa å se vad du får för tider då =)
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Zerocool skrev:Det var kul att det var några gammla toyotor på strippen.
Håller med dig ang lastbilsracet, och varför skulle de visa någon 740 som bara skulle burna upp däcken??? Å vad kul att se,
Hoppas allt håller iår, nu när du börjat köra igen så att du får en 10s repa.
Undrade lite vad det är för koppling du kör med, har nog missat det.
Koppling ja. De sitter RPS värsta enkelskiviga koppling och ett väldigt lätt svänghjul.
Känns som att den kopplingen är på sin yttersta gräns snart ;)
Men berätta inte de för den!
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

martenheller skrev:Kul som fan att du fick köra och den verkar gå bra :).
Hoppas det löser sig med laddtrycket och ditt spakande, så kan de bli riktigt skoj framåt sommaren :thumbup: .

UNGEFÄR vilka pengar snackar vi om för Apexin? Kan kanske va sugen om de är lagom peng för tillfället, tanken är ju egentligen inte att köpa sådant än, men ;)..
Ja laddtrycket är ingen fara, De löser sig. Jag vet vad jag ska göra ;)
Spakandet, De kommer också. Krävs lite mer BANSAI-tänk bara. Och att ja hittar rätt startparametrar..

Jag har skrivit i annonsen 9000kr
Det går såklart diskutera lite om du är sugen. Det känns som ett vettigt pris i och med att dom inte längre går att få tag i. Och om dom funnit och sålts för samma pris som till övriga modeller i dagsläget hade de gått på med frakt tull och moms någon stans i häradet av 14-15 000:-
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Planeringarna går vidare. Som det ser ut nu har inköpslistan skrivits till följande

Nytt styrsystem, Lutar åt det helt nya styrsystemet MaxxEcu som är utvecklat av ett företag här i mitt närområde. Är ett otroligt komplett sprut. Det är inte släppt ännu. Men då jag har vänner och bekanta i kretsen runt utvecklarna av systemet så får jag många fördelar av att välja detta. Jag får möjlighet att göra dom förändringar i programmet som jag önskar för att få det att lira precis ihop med min bil.

Nya spridare, Det kommer bli den nya generationen av spridare som klarar extremt korta öppningstider och därmed kunna få i stort sett perfekt och jämn gång på bilen trots att dom är på över 2200cc

Nytt luftfilter med anslutning på 4", Samt att vi svetsar ihop ett nytt alurör på 4" mellan turbo och filtret.
Som jag även fortsättningsvis kommer försöka montera under ic´n och precis i anslutning till friskluftintaget framför vänster bakhjul.

Med dessa modifikationer kommer ja eliminera alla dom flaskhalsar jag hade i systemet idag, (Och skaffa mig nya) :mrgreen:

Jag får hur som helst spridare som hänger med upp mot 1000hk
Jag får ett luftfilter och "kallrör" som hänger med upp mot iallafall 850hk

Jag får ett sprut som ger mig direct fire, Så ja kan eliminera original tändsystem
Jag får ett sprut som reglerar på bredbandslambda
Jag får ett sprut där ja kan ställa varningar på otroligt många punkter och givare så man slipper hålla kolla på en massa mätare vid aktiv körning. Tillex, Oljetemp, soppatryck. insugstemp, avgastemp m,m. Ett effektivt sätt att skydda motorn att själv reagera och agera innan ja märker att de är påväg "utför" så att säga.
Jag får launchcontroll.
Jag får laddtrycksstyrning per växel och på varvtal om ja önskar. För att kunna söka optimalt fäste per växel. Exempelvis 1,5bar på växel 1, 2bar på växel 2 och sedan 2,5bar på växel 3,4 och 5
För er som är intresserade finns länk om produkten här.
http://www.maxxecu.se/motorstyrningsenhet

Förhoppningsvis ska ovan inköpslista vara inköpt och monterat så snart som möjligt för att ge sig ut på banan igen och försöka prestera bättre än tidigare!

Ps, Är de nån som vet effektrekordet för MR2or i Sverige, Europa?
Räknat på slutfart kontra vikt borde där vara nånstans mellan 600-700hk i dagsläget. (ytterst opålitliga siffror dock) =)
Bänkning lär nog inte bli av fören vi bytt ovanstående.

Hugg på Apexit nu ni som vill få lite fräs på maskinen nu i sommar. Inkopplingen på en Gen3:a är busenkel och tar endast några minuter!
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Kort och meningslös film egentligen, MEN! ändock en film ;)
Illustrerar hur maskinen låter för närvarande iallafall när man står och torrvarvar den lite

Skriv svar