Sida 19 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 27 maj 2012, 22:32:12
av Larco
Jag kör med tomgångsmotorn från ST202. Men just nu är slangen pluggad.
Vad kör du för triggersetup Jonte?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 28 maj 2012, 12:12:02
av Jonte
Okej. Jag har på något vänster lyckats bränna utgången till mina fläktar så styr fläktarna nu genom fidle. Är inte så sugen på att ha borta boxen någon vecka nu när bilen äntligen börjar komma igång! Funderar på att montera dit någon simplare tomgångsstyrning än den som sitter original då jag inte hittat burman ska styra den framöver.

Jag kör med hallgivare gt101 och två m6 bultar borrade gängade loctite och svets på remskivan ;) sitter bra men bilen misständer när jag cruisar kring 3000 varv. Har bytt ALLT i tändväg så borde vara detta som bråkar...

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 05 jun 2012, 08:46:22
av Larco
Ok, jag tänkte borra o gänga in ett par m4 bultar så snart jag kan nu. Jag kör också med en Hallgivare gt101. Men måste tillverka ett nytt fäste till den nu när jag byter till m4 bultarna.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 09 jul 2012, 23:09:22
av Larco
Har byggt om Triggern lite nu.
Det blev 2 st M6 bultar med låsbrickor och locktight gängade i remskivan, lär inte komma någonstans. Jag lyckades sätta dem riktigt tight så att fästet till hallgivaren inte behöver byggas om heller.

Så idag har jag varmkört och justerat triggeroffset. Tändningen ligger perfekt på 10 grader utan gitter.
Får ge mig ut och mappa lite mer snart då det är en del finlir kvar att reda ut.

Sen skulle det vara trevlig att kunna använda tomgångsmotorn likt original. Men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det. Bla är FIDLE utgången är upptagen av tändningen. Sen har jag inte klart för mig hur den ska konfigureras i Tunerstudio heller. En enkel strömbrytare lär väl inte funka så bra heller...
Som det är nu måste jag ställa upp gasspjället för hand vilket känns lite omständigt till vardags.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 10 jul 2012, 15:08:18
av Jonte
Kul att det börjar röra på sig för dig!
Mina misständningar berodde på att det krupit in en hel del fukt i min avskärmade kabel till hallgivaren, så se till att du gör bra skarvar på kablarna från hallgivaren till MS :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 04 aug 2012, 00:41:31
av Larco
Jo tack, jag har varit ute på ett par kortare provrundor. Känns stabilt. Sen jag ställde spridarnabankarna till "alternating" har jag fått en ganska respektabel tomgång redan från kall motor. Men jag har inte vågat trycka på något direkt då jag inte har haft något sätt att övervaka spikningar.

Jag har provat att lyssna direkt på motorn med hjälp av en liten mic och en hörlursförstärkare från elfa. Det funkade inget bra då micen inte klarade jobbet. Idag kopplade jag den direkt på knacksensorn istället vilket funkar super! Det måste ju vara den bästa mic man kan ha i detta sammanhang. Dock är det lite mycket störningar och andra motorljud som skulle vara fint att filtrera bort. Har kikat lite på om jag ska köra en kondning och en induktor i serie för att skapa ett enkelt bandpassfilter.
Nu har jag också dragit upp en LED till instrumentpanelen från Megasquirtets knacksensorkrets. Så jag har både visuell och audiell varning. Men knacksenorkretsen är lite svår att kalibrera tycker jag. Det känns som den reagerar på mycket mer än spikningar om man ställer den efter hammareknack mot blocket tricket.

Då jag tröttnat på kablar som går kors o tvärs i bilen samt löst hängande provisoriska strömbrytare till lambdan har jag snidat till en liten strömbrytarpanel som jag tänkte ha under stereon för div. el prylar.

Jag gör bara ordentliga lödningar, isolerar med dubbla krympslangar och skarvar inte signalkablarna i onödan. Så det är nog lugnt.

Ska se om jag kan knäppa några bilder imorgon.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 05 aug 2012, 01:00:06
av Larco
Jag lovade några nya bilder,

Har fixat ett par diodlampor motsvarande 10W halogen till positionslyktorna i fram. Kameran gör att de ser starkare ut på bild än i verkligheten. Blev starka men inte irriterande. Så man syns lite bättre när man inte har strålkastarna uppe. Fattigmans DRL.
Bild
Bild

Tuta måste man ju ha :D
Bild

Temporär avskärmning till luftfilter. Ska fixa något bättre och snyggare när jag får möjlighet. Men detta funkar sålänge. Bara ca 30 gr skillnad på insugstempen efter stillastående varmkörning...
Bild

Fick täta baklysena då de har läckt lite vatten.
Bild

Gammalt kladdigt tätgegg...
Bild

Gamla plastbestik jag hittade och skrapade lite med.
Bild

Lite bättre.
Bild

Torkade bort det sista med lite medel.
Rengjorde lyktinsatserna och la på en tjock sträng vit karosseritätning med sprutpistol och tryckte dit dem igen. Nu lär det inte läcka något.
Glömde tyvärr att ta bilder på de stegen då jag var lite stressad.

Här är bilen iaf som den ser ut idag.
Bild

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 05 aug 2012, 23:05:38
av Larco
Funderar på om man kan ta nån gammal equalizer för att filtrera ut knacksensorsignalen lite... Om jag bara kan få tag på någon billig... :problem:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 06 aug 2012, 00:57:24
av Johnny Blade
Jag lär ta och kika om det inte läcker in vid mitt vänstra bakljus också.Det blir iaf blött i skuffen när det regnar. :(

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 06 aug 2012, 01:17:58
av Glenn
Larco skrev:Funderar på om man kan ta nån gammal equalizer för att filtrera ut knacksensorsignalen lite... Om jag bara kan få tag på någon billig... :problem:
Jag såg två stycken gamla bil-equaliziers på loppisen jag var på idag :) ..höll i den ena då den var likadan som en jag ägde för massor av år sen, men köpte den inte, 50:- tror jag dom skulle ha :)