Glenn skrev:Jag tycker detta är ett generellt problem över lag, speciellt i mindre bilar.
..Och sen kommer det en sexväxlad låda till bilen, där sexan är lika hög som femman i den femväxlade
Som om man vill växla oftare ? ..man vill ju ha en högre växel när man ligger och harvar motorväg ffs..
Så sant. Och på det, det stående tipset för att spara bränsle - hoppa över varannan växel! Med det resonemanget borde ju den perfekta bilen vara 3-växlad som på 50-talet!
Till stor del tror jag att problemet med för låga utväxlingar är motorjournalisternas fel. Jag är så gammal att jag kommer ihåg när de femväxlade lådorna slog igenom i början av 80-talet, då betraktades femman som en ren överväxel som skulle sänka ljudnivå och bränsleförbrukning. VW Golf började tex. med att kalla växellådorna 4+E, Volvo hade sina 4-växlade med elektrisk överväxel. Sedan övergick man till att rätt och slätt kalla lådorna 5-växlade varpå motortidningarna började testa accelerationen på högsta växeln. Då kunde en 5-växlad bil bli jämförd med en 4-växlad och gissa vilken som förlorade...
Testet testar ju egentligen kombinationen av motorns lågvarvsegenskaper och utväxlingen men det skrivs det ju sällan något om utan presenteras vanligen helt enkelt som att bil A är snabbare än bil B. Antingen för att de inte tror att läsarna a) kan förstå (idioter) b) orkar försöka förstå (lata) c) bryr sig (idioter och/eller lata), alternativt för att journalisten inte a) förstår (idioter) b) orkar försöka förstå (lata) c) bry sig (idioter och/eller lata). Jag läste för några år sedan ett biltest där samma bil i samma test både fick beröm för att vara snabb på högsta växeln samtidigt som den fick kritik för att vara bullrig/varva högt på motorvägen utan ytterligare kommentarer...
Man måste ju välja utifrån vad man prioriterar och biltillverkarna väljer tyvärr ofta snabbhet. Dels för att det lönar sig i testerna (EU:s körcykel för bränsleförbrukningen är dessutom ALLDELES för snällt vilket inte straffar för låga utväxlingar, däremot gynnas start/stopp system... ), dels för att de (kanske tyvärr ibland befogat) inte tror att bilförarna kan köra bil dvs. växla ner när det behövs. För svårare är det ju inte än att växla ner när det behövs, att växla upp till en växel som inte finns däremot...
Jag tycker att det är så synd att man på det viset slarvar bort småbilarna som pendlingsfordon, jag kan inte tänka mig annat än att en liten, lätt bil med liten motor med rätt utväxling hade kunnat gå snålare än en stor, tung bil med stor motor även på motorväg. Visst, priset blir ju slö/slöare på högsta växeln men, som sagt, det går ju alltid att växla ner. Det verkar som att ingen tänker tanken att bensindrivna småbilar ens ska KUNNA användas utanför städerna.
Personligen hade jag gärna sett betydligt högre utväxling på min Corolla från 1996 med 1,3 motor på 75 hk. På plan väg hade det absolut funkat och det VET jag eftersom jag kört en hel del med en Corolla automat från 1985, också med 75 hk, som bara varvar precis över 2000 vid 100 km/h!
Har fått för mig att tyska bilar ibland har lite bättre/högre utväxling, kanske pga. Autobahn?
Personligen lutar det tungt åt diesel nästa gång, mycket just pga. att de brukar ha vettigare utväxling, även på småbilarna. Jag har även drömt lite om att byta till en rallydiff eftersom jag har fått för mig att man kan byta utväxling på dem... Någon som kan sälja en till mig?

Det skulle ju även kunna innebära tvåhjulsdrift! Sen är det ju "bara" väghållningen kvar att fixa innan jag har den perfekta bilen