Byta Jobb/sysselsättning
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Byta Jobb/sysselsättning
Annars kan man ju försöka bli EU-politiker, man får fett med lön för att sitta och dega, betalda resor hela tiden, även för familj och hem då och då, och sen när man gjort det några år har man livstids ersättning..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Byta Jobb/sysselsättning
Ja, varför?Larco skrev:Lite kul att du nämner det för jag var såå nära att utbilda mig till lokförare, blev antagen o allt.cheetah1 skrev:Lokföraryrket kanske kan passa? Ska iofs inte ge dig några falska hopp, för det startas inga nya kurser nu på grund av finanskrisen. Orkar du vänta nåt år eller två så kommer dom nog igång igen.
Väldigt mycket valmöjligheter och ca 26-30k efter tre år. Utbildningen är studielånsberättigad.
Själv går jag ut i Ängelholm i november.
hmm varför gjorde jag inte det ?

- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Byta Jobb/sysselsättning
Även jag var antagen till Ängelholm, en gång i tiden, fast inte till lokförare då.
Ibland kan jag fråga mig varför jag inte hoppade på det också. Förmodligen för att mitt förstahandsval inte blev av, pga. lågt intresse bland de andra som sökte. Men men, det går nya tåg!
Ibland kan jag fråga mig varför jag inte hoppade på det också. Förmodligen för att mitt förstahandsval inte blev av, pga. lågt intresse bland de andra som sökte. Men men, det går nya tåg!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Byta Jobb/sysselsättning
Någon som vet något om hur det ligger till med båtvarv/båtverkstäder? (alltså inte fartygsvarv
)
Hur det är att jobba där och hur det går för dem i dessa tider? Känns som att det skulle passa mig och mina intressen bra nämligen.

Hur det är att jobba där och hur det går för dem i dessa tider? Känns som att det skulle passa mig och mina intressen bra nämligen.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Byta Jobb/sysselsättning
Läste något idag om Autorekrytering, dom plockar in folk som lärlingar och lär upp till mekaniker via olika bilverkstäder.
Finns i Stockholm, Göteborg och Skåne.
Kan kanske vara något för dig Larco, fast ingångslönen lär inte vara någon höjdare.
Finns i Stockholm, Göteborg och Skåne.
Kan kanske vara något för dig Larco, fast ingångslönen lär inte vara någon höjdare.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- Swecap
- Pay User
- Inlägg: 531
- Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sweden
Re: Byta Jobb/sysselsättning
Tänkte ge min åsikt i ämnet jobb/byte.
Försök att inte ha samma jobb som din hobby, fungerar inget vidare för mig iaf.
Skruva bil hela dan ger dåligt sug för det på kvällen
Jobbade en tid som pulverlakerare då var då suget större på kvällen
Just nu justerar jag ogräsmängden i trädgården på kvällarna
Men när alla hjulskiftningar
lungnat sig lite på jobbet så kommer nog andan tillbaka.
Något jag provat nyligen är konstruktör
rita i 3D är fan som att spela tv-spel.
Försök att inte ha samma jobb som din hobby, fungerar inget vidare för mig iaf.
Skruva bil hela dan ger dåligt sug för det på kvällen
Jobbade en tid som pulverlakerare då var då suget större på kvällen

Just nu justerar jag ogräsmängden i trädgården på kvällarna
Men när alla hjulskiftningar

Något jag provat nyligen är konstruktör

Corona RT40 -66
- nikwal
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
- Bilmodell: celica supra
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: västerås
- Land (Country): sweden
Re: Byta Jobb/sysselsättning
(Jag uppdaterade just mitt lödcert hmm, just uppdateringen är rätt kul faktiskt..)En grej jag gillar är ju f.ö elektronik, men där känner jag att min nivå ligger starkt åt hobbyhållet, det är inget jag skulle klara av att arbeta med rent kunskapsmässigt.. eller ja, visst, jag skulle kunna sitta och löda eller nåt, men hur kul är det.. (det har jag dessutom jobbat med ett kortare tag)
Här sitter man ju som kretskortsreparatör/provare sedan 1994 eller nåt sånt.

Jag fick hålla på lite med en nc fräs och svarv i plugget, undrar om det är nåt vettigt jobb att ha, vore definitivt askul ute i garaget iaf

E85 wants to be free!
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
- Bilmodell: Toyota Carina ST171
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sverige
Re: Byta Jobb/sysselsättning
Känns som att jag har hittat mitt drömjobb iallafall. Köra grävmaskin och hjullastare.
Jobbet är bra på sådant sätt att visst, det är ofta samma slags jobb.. Men ny platser, jobbar rätt självständigt.
Och är det dåligt med jobb får man skruva, tvätta m.m
Nackdelen är väl att det är svårt att hålla sig med jobb under vintern, fast jobbar man på hårt under sommarn kan man ju spara lite och stämpla.
Bra betalt och under sommarn får man jobba röven av sig om man skulle känna för det.
Finns utbildningar som är både längre och kortare. Vet att dom har nån typ av intensiv kurs i Vännäs för massa olika fordon.
Vet inte om det var till någon hjälp, men du fick ett till tips iallafall
Jobbet är bra på sådant sätt att visst, det är ofta samma slags jobb.. Men ny platser, jobbar rätt självständigt.
Och är det dåligt med jobb får man skruva, tvätta m.m
Nackdelen är väl att det är svårt att hålla sig med jobb under vintern, fast jobbar man på hårt under sommarn kan man ju spara lite och stämpla.
Bra betalt och under sommarn får man jobba röven av sig om man skulle känna för det.
Finns utbildningar som är både längre och kortare. Vet att dom har nån typ av intensiv kurs i Vännäs för massa olika fordon.
Vet inte om det var till någon hjälp, men du fick ett till tips iallafall

- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Byta Jobb/sysselsättning
Hittade denna tråd igen efter sju(!) år när jag sökte efter en annan grej 
Jag bytte tillslut yrke förra året (i oktober), eller ja, yrke och yrke, jag bytte jobb och bytte från systemadministratör till serviceingenjör, i praktiken sker det mesta ändå framför datorn, men det är mer fysiskt iaf.
Glad över bytet ändå, roligare jobb, kortare restid (lika långt till jobbet, men inga köer, så ca 35-40min istället för 45-60min enkel resa) och dessutom betydligt högre lön.

Jag bytte tillslut yrke förra året (i oktober), eller ja, yrke och yrke, jag bytte jobb och bytte från systemadministratör till serviceingenjör, i praktiken sker det mesta ändå framför datorn, men det är mer fysiskt iaf.
Glad över bytet ändå, roligare jobb, kortare restid (lika långt till jobbet, men inga köer, så ca 35-40min istället för 45-60min enkel resa) och dessutom betydligt högre lön.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Byta Jobb/sysselsättning
Vilket trådlyft Glenn hehe.
Jag kan ju berätta vad jag gjort hittills i livet, gick fordon med inriktning Personbilsteknik, vi hade praktik dom 2sista åren, den gjorde jag på Toyota, blev sen mycket arbete på lov och lediga dagar där. Sen när studenten togs så började jag heltid där, jobbade med Toyota i 5 år, totalt 7 med praktiken. Slutade 2009 och jobbade då en period hos Nyman, ni vet han med snabba MR2an, vi var kollegor innan han starta sin verkstad.
Sen blev det sågverket här i samhället, är tredje generation i min släkt där nu hehe, körde lastmaskin, både med flisskopa och timmergrip, dock rätt enformigt så började lite i produktion, blev också enformigt så fick extratjänst i verkstaden när det fattades folk, sen blev det en tjänst ledig på nattskiftet i verkstan, och där är jag än idag sedan 4 år tillbaka. Meka och laga saker är min grej, allt annat känns enformigt, och bilar vill jag inte jobba med igen, nu har jag motivation att greja med min egen när jag inte står och grejar 8 timmar om dagen på arbetet.
Mycket varierande jobb med allt från skruv med 6mm skalle till 46mm, svetsning, byggnation, snickra, allt mellan himmel och gjord. Trivs skitbra helt enkelt.
Jag kan ju berätta vad jag gjort hittills i livet, gick fordon med inriktning Personbilsteknik, vi hade praktik dom 2sista åren, den gjorde jag på Toyota, blev sen mycket arbete på lov och lediga dagar där. Sen när studenten togs så började jag heltid där, jobbade med Toyota i 5 år, totalt 7 med praktiken. Slutade 2009 och jobbade då en period hos Nyman, ni vet han med snabba MR2an, vi var kollegor innan han starta sin verkstad.
Sen blev det sågverket här i samhället, är tredje generation i min släkt där nu hehe, körde lastmaskin, både med flisskopa och timmergrip, dock rätt enformigt så började lite i produktion, blev också enformigt så fick extratjänst i verkstaden när det fattades folk, sen blev det en tjänst ledig på nattskiftet i verkstan, och där är jag än idag sedan 4 år tillbaka. Meka och laga saker är min grej, allt annat känns enformigt, och bilar vill jag inte jobba med igen, nu har jag motivation att greja med min egen när jag inte står och grejar 8 timmar om dagen på arbetet.
Mycket varierande jobb med allt från skruv med 6mm skalle till 46mm, svetsning, byggnation, snickra, allt mellan himmel och gjord. Trivs skitbra helt enkelt.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?