
Kostade runt 600. Inte så farligt som jag trodde... Det var dock påtagligt bökigt att byta den med motorn i bilen...
EGT-givare monterade:

Ska bygga en fräsig display som visar EGT för varje cylinder, AFR, temperaturer och annat kul så fort jag får lite tid över... 2011 kanske...
En massa annat klart:

Vevhusventilation fixad (nästan, ska fixa en pcv ventil med). Kylslangar och vakumslangar monterade. Resterande el inkopplad.
Och efter lite mjukvarustrul så startade jag den i söndags. Upptäckte dock ett obehagligt resonans/skak/rassel ljud runt 3000-3500 rpm när man torrgasar. Framförallt när man släpper gasen. Kan vara två saker:
* Lager. Är ingen expert på att lyssna efter fel, men som jag läst ska tidiga stadier av vevlagerhaveri låta när man släpper gasen...
* Något som kommer i självsvängning. Misstänker turbo och downpipe...
Nästa helg plockar jag ner oljetråget och mäter alla lager. Ska även staga turbon med några vantskruvar.
Problem 2 är att avgassystemet inte passar på grund av gen3 toppens flyttade avgasportar. Tar i överallt. Blir att bygga nytt downpipe.