Re: Kylningsproblem på en Celica
Postat: tis 19 jan 2010, 06:27:41
Du gör som du vill =), tar ju dock 5 minuter max å kolla, har du tur gör dom det gratis =P
Det lilla extra för Din Toyota & Lexus.
http://www.toyotaclubsweden.com/
O fan! Du har liknande problem alltså. Jag har en 3s-ge och har bytt termostat, kylare, vattenpump, kylarlock och försökt att lufta ur i uppförsbacke ett x-antal ggr nu men inget lyckas. Det senaste har trycket i systemet känts högre. Det känns ju väldigt onödigt att lyfta toppen OM det nu inte är den...Elof_power skrev:här kommer lite sympati stöd.. jag råkar nämligen ha samma problem (den går var väldigt fort å nästan kokar efter 5 min) jag lämnade in bilen på verkstad så dom skulle byta topp packning och kolla om toppen var rak annars plana den. dom konstaterade att allt var i prima skick (dom trimmar rally motorer så dom ska kunna sin sak) men dom bytte kam rem och topp packning och flödestestade den och även mätte kompen allt var i sin ordning. efter det ingrepet så körde jag hem den och det gick så där.. den blev varm igen fast efter 15-20 min så jag ringde å kollade med verkstaden varför det blev så.. dom hade inget svar på det utan sa att nått var trasigt/kanske blocket var spruket.
Så jag ska byta motor när jag får tag på nått garage att hållas i, och sen kolla om det var blocket elelr vad tusan det var..
Ps jag har en 3s-gte motor vet inte vad du har för nått.
Gjort det och det luktar avgaser. Det ser svårt ut att lyfta toppen, vad är det allt som måste skruvas bort?tobo skrev:Man kan prova och lukta i expansionskärlet. Luktar det där avgaser, så är det stor sannolikhet att topplockspackning/topp är dålig (tips).
Tack så jättemycket för den!tobo skrev:Skulle tro att läckaget mest beror på att du har för högt tryck i systemet (pga toppen).
Vet inte om det här är helt rätt, men hittade en fullständig manual till 3S-GE -93 här:
http://www.celicagt.nl/Docs/st202_rm396e.pdf
På sid 80 (och framåt) i pdf:en står det exakt hur man gör för att demontera/montera toppen.
Det skadar ju inte att försöka. Får göra ett test innan toppen åker av. Är ju en gammal gammal bit så man vill ju inte lägga ned för stora pengar på den.tobo skrev:Ett alternativ är Bar´s Leaks. http://www.barsleaks.se/default.asp?id=96;0
Det lär ska vara ofarligt att prova, åtminstone en gång. Finns hos biltillbehörsaffärerna. Tillhörande rensmedlet Bar´s Nural bör användas innan. http://www.barsleaks.se/default.asp?id=95;0 Och att bruksanvisningarna följs noga. Många lär ha blivit hjälpta. Googla gärna.