Sida 3 av 3

Re: Katalysator byte. Hutlösa priser! Toyota center Malmö

Postat: tis 02 nov 2010, 20:27:11
av tobo
Fast även "gamla" bilar verkar kunna vara snåla och släppa ut låga mängder skadliga avgaser? Jag åker till vardags i en Honda Civic 1,5i från 1989.
När jag tankade den senast häromdagen stod det 58 mil på trippmätaren och det gick i 33 liter (ca 0,57 l/mil). Den har en katalysator.
På senaste besiktningen 2009-12-23 var avgasvärdena CO: 0,0. CO 2500: 0,0. HC: 005. Lambda: 1,01.
Nej, den är inte så bekväm, och den är gammal, men den går billigt.

Re: Katalysator byte. Hutlösa priser! Toyota center Malmö

Postat: tis 02 nov 2010, 23:01:05
av Blitzer71
Som det ska vara då mao... :)

Re: Katalysator byte. Hutlösa priser! Toyota center Malmö

Postat: tis 02 nov 2010, 23:09:35
av Codriver
Ett ställe att leta modellanpassade katalysatorer på är dackonline.se bara att kolla i menyn. Finns till en hel del och till hyggligt pris. Vet dock inte exakt till din bil.

Re: Katalysator byte. Hutlösa priser! Toyota center Malmö

Postat: tis 02 nov 2010, 23:39:02
av Glenn
Vossen skrev: Men det var 1989 du måste förstå att det har hänt en hel del i utvekligen på motorn isprutningssytem sen det på din
89 då hade du bara en lambasond på avensis har du 4 st 2st innan och 2 st efter och motorsystemet jobbar med så små marginaler eftersom motorerna måste bli snålare och släppa ut mindre mängd skadliga avgaser så din katt på 89:an hade säkert varit lika död om den haft dagens insprutningsystem
Borde väl snarare vara BÄTTRE, efterssom motorn är hårdare styrd borde katten klara sej bättre. Tillverkaren sätter ju inte dit lambdasonder och utvecklar styrsystemet för att det är kul, det är ju för att få motorn effektivare, och renare.

Du får gärna förklara varför kattarna lever ett hårdare liv idag än 1989.
fattar inte varför alla gnäller när någon berättar hur det ligger till
Folk som ska "berätta hur det ligger till" och "förklara hur det ÄR" brukar ofta ha nollkoll enligt min erfarenhet.