hög förbrukning på avensis d4d -07

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ZipperSnake
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Falkenberg
Land (Country): Sweden

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av ZipperSnake »

Hej! Dieselvärmaren värmer väl inte motorn - eller har jag fel? Värmer den vattnet i motorn som gör att jag får ut värme i kupén? Inomca 55 sek (enligt manualen)?

Nu nollar jag genomsnittsmätaren varje dag och loggar förbrukning.
Minst hittills är 5,1 l/100 km och mest 6,7. På samma tur, på samma körsätt. Mycket konstigt tycker jag att det kan skilja så mycket tycker jag. Men jag ska ha mer på fötterna innan jag tar upp det med någon.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Dieselvärmaren menar jag med Ebersprächern. Värmer kylvätskan till motorn för att värma upp motorn snabbare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Använder dieslen EGR'en till nåt annat än avgasvärden ? ..annars känns det ju som man skulel vilja plugga den, vilket borde göra att motorn går bättre och drar mindre.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
ZipperSnake
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Falkenberg
Land (Country): Sweden

Inlägg av ZipperSnake »

Eberspräschern, ok, då fattar jag. Det som var lite konstigt var att i manualen står det att det tar upp till 55 sek innan den ger full värme. Tror nu inte att de menar att vattnet har blivit varmt så fort då - utan att själva värmaren värmer för fullt på vattnet då.

Jag har testat att ha den på en stund men inte märkt någon skillnad. Tror de bränslet som går åt till den syns på momentan? Det vore ju stiligt.

Det verkar faktiskt som om problemet har lagt sig lite nu när det har blivit lite varmare. Jag loggar vidare så får jag se. Så jämför jag även mätaren och uppmätt på tankningar.

Det verkar som om att efter ett visst antal timmars mätning så kan inte genomsnittet på mätaren gå ner - bara upp. Har rätt bra koll på detta nu...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Jag brukar köra värmaren innan jag startar motorn. Ist för en elektrisk motorvärmare liksom. Brännaren tar max halvlitern per timme när den går fullt men de brukar räcka med 15-20 minuter så är det varmt. Och bränslet du ser i färddatorn är det som går till motorn så bränslet till brännaren går annan väg. Tycker det inte skiljer mer än max 1 dl per mil mellan sommarkörning och vinterkörning med dubbdäck å med brännaren igång innan man åker. Dock så kan den dra mycket mer om man ska vara "taxi" åt sambon som skall in i en massa ställen. Man står ju då på parkering med både brännare och motor igång för hålla värmen uppe.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

oftast är dieslevärmaren kopplad på returledningen, dessutom brukar brönsleflrbrukningen räknas ut genom att bränsletrycket är känt och sen på spridarnas öppettider.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar