Då var det snabbt som fan inpå att regbesikta då, papprena kom igår mitt på dagen, ringde o beställde tid.
Fick direkt idag 9.15, Mortil och jag vart upptagna i ca 5 timmar med att skruva av DP, skruva dit katalysator, smeka in pasta i springor... byta box till original o sist men inte minst släcka motorlampa....
MEN det hjälpte ju fan inte, när jag fick en tjurgubbe allan som tittade igenom bilen.
Fick 2 "fel" på bilen.
1. Fordonsbuller, intyg erfodras. Avgassystem ej i standardutförande.
2. Motor, intyg erfodras. Ej i sitt seriemässiga utförande.
Så vi börjar om då:
1. Han säger att eftersom systemet inte "ser" original ut, så är det underkänt. Endast ett avgas som är toyota original är godkänt. Han kontrollerar inte bullernivå, eller liknande. Skit i att katalysator är monterat o alla dämpare finns precis om originalsystemet.... nej nej, bara för inte original så är det underkänt. Dags o lägga ner biltema? Alla volvo kan ju knappast ha VOLVO system. dah.
2. Annan dump och sportluftfilter. Detta är ej original o behövs INTYG för att ha.
Jag frågar då hur en dump eller sportluftfilter kan påverka bilen i en trafiksäkerhetssynvinkel, han svarar då...
- Det som inte är original är ej godkänt.
Så att bilen kvittrar istället för pyser, det är jävligt otillåtet... o att byta ett luftfilter det är ju jävligt olagligt asså
Då säger jag lite snällt till honom, jag har haft 2 såna här bilar innan, båda hade sportluftfilter på besiktningen, och den sista hade även en HKS dump. O det sa dom fan inget om i vetlanda. Ska olika stationer göra olika bedömningar?
- Det kan jag inte svara på, jag följer bara dom regler som finns.
jaja iaf, sen nämnde han bara i förbifarten att min IC inte var original.... den borde han väl reagerat mest på med tanke på att den är stor nog att döda en elefant.
Neh, fan... så blev ett samtal till Pipedreams, så får jag låna lite originaldelar av honom till besiktningen.
Så helgen blir massa fix troligtvis om vi bara får ner alla saker som behövs.
Tur det finns trevliga människor som ställer upp o hjälper till =)
Det är jag iaf jävligt tacksam för idag! Tack!