Cryo Celica GT4 ST205

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Cryo
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Cryo Celica GT4 ST205

Inlägg av Cryo »

behr skrev:Ser mycket fräsh ut! Och vitt är helt klart den snyggaste färgen på st205 :)
Tackar, jag håller nog med :)
Användarens profilbild
Cryo

Inlägg av Cryo »

Då var det snabbt som fan inpå att regbesikta då, papprena kom igår mitt på dagen, ringde o beställde tid.

Fick direkt idag 9.15, Mortil och jag vart upptagna i ca 5 timmar med att skruva av DP, skruva dit katalysator, smeka in pasta i springor... byta box till original o sist men inte minst släcka motorlampa....

MEN det hjälpte ju fan inte, när jag fick en tjurgubbe allan som tittade igenom bilen.

Fick 2 "fel" på bilen.

1. Fordonsbuller, intyg erfodras. Avgassystem ej i standardutförande.
2. Motor, intyg erfodras. Ej i sitt seriemässiga utförande.

Så vi börjar om då:

1. Han säger att eftersom systemet inte "ser" original ut, så är det underkänt. Endast ett avgas som är toyota original är godkänt. Han kontrollerar inte bullernivå, eller liknande. Skit i att katalysator är monterat o alla dämpare finns precis om originalsystemet.... nej nej, bara för inte original så är det underkänt. Dags o lägga ner biltema? Alla volvo kan ju knappast ha VOLVO system. dah.

2. Annan dump och sportluftfilter. Detta är ej original o behövs INTYG för att ha.
Jag frågar då hur en dump eller sportluftfilter kan påverka bilen i en trafiksäkerhetssynvinkel, han svarar då...
- Det som inte är original är ej godkänt.
Så att bilen kvittrar istället för pyser, det är jävligt otillåtet... o att byta ett luftfilter det är ju jävligt olagligt asså :P

Då säger jag lite snällt till honom, jag har haft 2 såna här bilar innan, båda hade sportluftfilter på besiktningen, och den sista hade även en HKS dump. O det sa dom fan inget om i vetlanda. Ska olika stationer göra olika bedömningar?
- Det kan jag inte svara på, jag följer bara dom regler som finns.

jaja iaf, sen nämnde han bara i förbifarten att min IC inte var original.... den borde han väl reagerat mest på med tanke på att den är stor nog att döda en elefant.

Neh, fan... så blev ett samtal till Pipedreams, så får jag låna lite originaldelar av honom till besiktningen.
Så helgen blir massa fix troligtvis om vi bara får ner alla saker som behövs.

Tur det finns trevliga människor som ställer upp o hjälper till =)
Det är jag iaf jävligt tacksam för idag! Tack!

Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Cryo

Inlägg av Cryo »

Just ja, Chuck Norris var o besiktade också...

Ingen vågade ge honom underkänt. (speciellt med en ytterst dödlig varningstriangel i näven)

Bild
Erkan
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby

Inlägg av Erkan »

Cryo skrev:Just ja, Chuck Norris var o besiktade också...

Ingen vågade ge honom underkänt. (speciellt med en ytterst dödlig varningstriangel i näven)

Bild

HAHAHAHAHHA :D
Användarens profilbild
Hansen
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden

Inlägg av Hansen »

Det är så löjligt att han undergände pga. dump å filter, ok för intercoolern men va fan. Men man får ju se på den ljusa sidan att det blir ju vanlig besiktning efter att den har godkännts här :)
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
Cryo

Inlägg av Cryo »

Erkan skrev:
Cryo skrev:Just ja, Chuck Norris var o besiktade också...

HAHAHAHAHHA :D
Erkänn likt? :D asg
Användarens profilbild
amby
Pay User
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991

Inlägg av amby »

Sånt här har jag hört om många gånger...Dom är svin nog med att allt är original...
Men dom vet inte vad det är dom undersöker...
Och nästa gång du ska besiktiga så brukar det inte va några problem...
Kan alla besiktningstationer regbesiktiga?

Väldigt många import bilar har stora fel i regbesiktnings papperna.. värsting modeller som blivit regade som basmodeller
mm.
Användarens profilbild
Cryo

Inlägg av Cryo »

Hansen skrev:Det är så löjligt att han undergände pga. dump å filter, ok för intercoolern men va fan. Men man får ju se på den ljusa sidan att det blir ju vanlig besiktning efter att den har godkännts här :)
jo försöker se det så, efter allt jobb o förhoppningsvis godkänt tillslut...

Så lär man ju känna sig rätt nöjd med prestationen, o ännu nöjdare när raketen är tillbaka i sitt forna jag ;)
Just nu är den verkligen inte kul att köra. Usch :(
Användarens profilbild
Cryo

Inlägg av Cryo »

amby skrev:Sånt här har jag hört om många gånger...Dom är svin nog med att allt är original...
Men dom vet inte vad det är dom undersöker...
Och nästa gång du ska besiktiga så brukar det inte va några problem...
Kan alla besiktningstationer regbesiktiga?

Väldigt många import bilar har stora fel i regbesiktnings papperna.. värsting modeller som blivit regade som basmodeller
mm.
Nej bara vissa stationer får göra det. Annars hade jag tagit Nässjö eller Eksjö. Soft folk där.

Tänkte även på en detalj, han skrev av miles mätaren som km... men det kanske är basic.

Så enligt den uppgiften har mitt chassi gått 8200mil....bra där :P
Chassit har ju gått 13000 något egentligen.
mortil
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd

Inlägg av mortil »

exakt den gubben besiktade min bil för ganska exakt ett år sedan. någon som vet om reglerna skärpts sedan dess ? min släppte han igenom precis som den är nu. och skrev in fel uppgifter så ja har inte 245 hk utan 245 KW i min släde. jävla tomte. .
Skriv svar