Sida 3 av 5

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Postat: fre 16 jul 2010, 21:55:34
av Pipedreams
Jag väntar in lite delar. Kolvar, wastegates och dump har dykt idag. Ligger hos "Mikael" och väntar. Vevstakar och pump från verdi kan inte heller vara långt borta. Kammar, lager, ventilstyrningar och lite småplock ska gå från USA idag om det går som tänkt.
På tisdag har jag regbesiktning på 205:an så jag får svensk regnr. Sen ska jag börja riva i den.
Var och hämtade mig en bakaxel i veckan från en BMW 735, lamelldiff och 3,46 utväxling. Ger teoretisk toppfart runt 300km/h vid 8500rpm.

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Postat: fre 16 jul 2010, 23:24:00
av GT4-Force
Gött att det börjar rulla in grejer till monstret :D

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Postat: sön 18 jul 2010, 00:49:41
av JohanRocker
kan bli kul att läsa om garanterat! lycka till så väntar man med spänning!!

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Postat: fre 23 jul 2010, 10:03:03
av Pipedreams
Nu är jag igång och grejar lite. Hade regbesiktning i tisdags och det gick bra. Men jag fick ingen kontrollbesiktning på en gång för bilen blev inte tilldelad regnr direkt. Hade velat ha den besiktad så jag kunde köra "lagligt" på gatan nästa år men så fick jag regnr med slutsiffra 3=besiktningsperiod januari-maj så det var ingen idé.Så jag rev ur motor och låda igår. Tänkte lyfta dit blocket och palla upp det och kika lite idag.

Har även fått hem lite delar. Kolvar från cp-pistons till nissan 350z, 7,9mm lägre komphöjd än original för bättre staklängd/slaglängd förhållande och 22mm kolvbult ist för 24mm. Uppgraderade kolvbultar till 9310. Väger 496g styck mot original 694g. Det ger en viktbesparing på 792g!
Bild

Tial-Q dump. Tycker det är ballare utan dump men kommer ladda uppåt 3bar om inte mer ändå så man kan ju vara lite snäll åt turbon.
2st Tial MV-S 38mm wategates. Dom var riktigt små och fina. Dom gillade jag verkligen. Coolt med vattenkylning på dom också.
Bild

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Postat: fre 23 jul 2010, 12:54:29
av Hansen
Pipedreams skrev:Nu är jag igång och grejar lite. Hade regbesiktning i tisdags och det gick bra. Men jag fick ingen kontrollbesiktning på en gång för bilen blev inte tilldelad regnr direkt. Hade velat ha den besiktad så jag kunde köra "lagligt" på gatan nästa år men så fick jag regnr med slutsiffra 3=besiktningsperiod januari-maj så det var ingen idé.Så jag rev ur motor och låda igår. Tänkte lyfta dit blocket och palla upp det och kika lite idag.

Har även fått hem lite delar. Kolvar från cp-pistons till nissan 350z, 7,9mm lägre komphöjd än original för bättre staklängd/slaglängd förhållande och 22mm kolvbult ist för 24mm. Uppgraderade kolvbultar till 9310. Väger 496g styck mot original 694g. Det ger en viktbesparing på 792g!
Bild

Tial-Q dump. Tycker det är ballare utan dump men kommer ladda uppåt 3bar om inte mer ändå så man kan ju vara lite snäll åt turbon.
2st Tial MV-S 38mm wategates. Dom var riktigt små och fina. Dom gillade jag verkligen. Coolt med vattenkylning på dom också.
Bild

kommer ju bli brutalt roligt att se den rullandes sen när den blir klar :twisted:

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Postat: lör 04 sep 2010, 11:33:21
av Pipedreams
Fick hämta lite mer gobitar idag. Vevstakar och pump från autoverdi. Stakarna vägde in på 647g mot original 815g. Så ihop med kolvarna har jag sparat 1464g i roterande delar! ARP L-19 bultar i stakarna.

Bild

Pumpen med tre sugsteg och ett trycksteg. Den grövre anslutningen är gemensam retur till oljetanken.
Bild

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Postat: tor 30 sep 2010, 22:01:18
av Pipedreams
Fick hem fälgar idag. Det fick bli bbs challenge kopior, 8*18 fram och 9*18 bak. Ser faktiskt riktigt bra ut för dom pengarna.

Lite provisoriskt monterat och uppumpat för att få en uppfattning:
Bild

Blev bra bredd på dom. Har ca 1cm till godo till fjäderbenet också.
Bild

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Postat: tor 30 sep 2010, 22:14:51
av GT4-Force
Snyggt :thumbup:

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Postat: fre 05 nov 2010, 00:57:53
av A Jonsson
Jag har bara hört ryktesvägen att dessa 3RZ skulle vara nått överjäkligt slitstarka och gediget dimensionerade.

Jag har sett CP kolvar från USA speciellt anpassade till 3RZ:an.
Vad fick du ge för Verdistakarna ?
Kammaxlarna du hitta verkar intressanta.

Använder 3RZ-FE motorfamiljen ett eget bultmönster mot växellådan jämfört med 3S-GTE , 4A-GE mdfl mindre bensinare från Toyota ?


Just denna Toyotamotor är av mycket stort intresse.
Kommer att följas.

Re: Pipedreams: ST205 RWD, 2,7l

Postat: fre 05 nov 2010, 01:32:04
av cheetah1
Det här blir alldeles för coolt för att vara hälsosamt.. Jag vill också bygga en monsterracer nu ju!