Sida 3 av 3

Re: upprensning motorrumm st162?

Postat: mån 04 okt 2010, 20:46:05
av Neblade
nikwal skrev:jag är iaf av den uppfattningen att man ska veta vad grejjerna gör innan man tar väck dom så att man inte kommer och klagar sen på "oooj jag fick lite heat soak, vad beror det på" osv...
Fast det är inte alltid fel att prova. Om man tänker efter o gör en sak i taget så kanske man lär sig något på vägen. ;)
Förhoppningsvis förstör man inte mer än man har ork (och pengar) att reparera.
Men självklart, jag håller med dig. De sitter ju där av en anledning, kan vara klokt att ta reda på vad som händer först. Det är inte alltid man har samma syn på saker och ting som konstruktören som en gång bestämde att den funktionen skulle dit.

Men just vad sakerna är till för var väl anledningen till hela denna tråd? :)
Så ge lite vettiga svar, jag skrev lite där uppe med min syn på saker och ting. Komplettera mer er syn, det är väl det forum är till för?

Re: upprensning motorrumm st162?

Postat: mån 04 okt 2010, 20:57:35
av Pugho
Jag förstår inte heller riktigt varför man vill ta bort optimeringar som innebär gratis effekt. I länken jag postade så ser man två vridkurvor. En med TVIS stängda och en med TVIS öppna. Om du gör så att spjällen är öppna hela tiden eller tar bort spjällen så kommer du få en vridkurva som ser ut som den streckade kurvan. Även om du överladdar (hmm.. gå genom besiktningen??) Så kommer insugets utformning att göra att kurvan får det utseendet och om du stänger spjällen så kommer kurvan ligga lite högre. Det insuget är helt enkelt gjort för TVIS och att sätta det ur spel för att slippa lite slangar är bara dumt. Tycker iallafall jag.

If it ain't broken, don't fix it.. liksom.

Re: upprensning motorrumm st162?

Postat: mån 04 okt 2010, 23:48:30
av Johannes Rydberg
mm antagligen så är det dumt att ta bort just T-visen. men är det t-vis på st165?
varför tog man bort det på dom andra gen motorerna?


EGR . konstigt grej det där. återförbränna avgaser?? oxå nåntimg som har försvunnit med tiden. kan det vara så att man blev skraj på slutet av 80talet och gjorde massor av lösningar för att klara dom hårdare kraven som kom då med katt m.m. det var nytt och man hade gärna hängsle och livremm. BMW sänkte sitt komp till 8.8 på sina sexor just vid 87-89 gör bra nu när dom turbo konventeras överallt.

hur som så verkar inte bes bry sej om dom där grejrona. och man pluggar och tar bort dom på 7mgte iaf. där sitter den och värmer upp 6ans cylinder ännu mer än vad den redan är längst bort från all kylning. finns tillomed en oborrad kyl kanal som ej är borrad men finns där p.g.a egr. mk3 an har massor av flaskhalsar som bör fixas till helst innan man når 300hk strecket. funkar till sina moderata 240hk men ej mer.

egr bör jag kunna plugga och ta bort

T-vis kanske ger en rejäl skillnad i vrid. skulle vilja pröva om man känner skillnaden i praktiken. kanske bör man inte röra en piffig konstruktion,

spjälhus förvärmingen sitter det en givare där? dumt o röra om man vill använda den nån vinter

ändra motorn några grader. nja. en snabb ogenom tänkt tanke som flög förbi. bara för att få lite mer plats bakom insuget m.m men jag tror inte det.

oljefilter hållaren som är vettenkyld och oljekyld. det verkar lite skumt. och det känns som det är för liten kylnings yta för att vara effektivt eller motivera dessa slang orgie. är ju som gjort att en slang skall förmultna av värmen från grenröret ovanför sen tappa ur all olja vilket leder till SNABBT haveri. e

det där skall jag ta en titt på oxå. den skall jag försöka få bort. helst ett hemma gjort oljeförflyttar kit och i såfall ha större oljekyl istället.

Re: upprensning motorrumm st162?

Postat: tis 05 okt 2010, 20:56:08
av Pugho
ST165 och 185 har också TVIS. ST182 har en vidareutveckling som även sitter på v-sexorna och 7M som heter ACIS. Fungerar på ett lite annat sätt men principen är densamma. Variabelt insug.
Tjaa varför tar man bort saker på senare versioner av en motor? Man kanske kommer på andra bättre sätt att göra samma sak.. När den första corolla GTIn kom så hade 4a-GE:n 115 hästar med t-vis. Du hade standardcorollan med 4A-F typ 90 hästar. Min -99 standardcorolla med 4a-fe har 110 hästar. Utan t-vis. Ny teknik är nog svaret.

EGR minskar drastiskt NOx-gaserna i avgaserna genom att släppa tillbaka lite avgaser till insuget och därigenom sänka förbränningstemperaturen. EGR-ventilen stjäl ingen effekt eftersom ventilen bara är öppen på låglast. Vid alla andra driftfall är den stängd. Har du inga problem med ventilen så tycker jag att den ska få sitta kvar.

Oljefilterhållaren är väl bara en sandwich som släpper ut oljan till oljekylaren. Rören brukar se risiga ut p g a värmesköldarna som sitter på. Oljekylare är ju något som folk brukar skruva dit när man trimmar så det känns ju tokigt att plocka bort den som finns redan. Isåfall hade jag nog satt dit en vatetnkyld från en St182 istället.

Re: upprensning motorrumm st162?

Postat: ons 06 okt 2010, 16:32:25
av Johannes Rydberg
hehe det känns som att det är lika bra att låta maskin vara med sina små slangar och skit .

men tack för all era åsikter.