Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Ser bra ut! Ska bli riktigt kul att följa detta projekt!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Tack så mycket!JohanRocker skrev:Ser bra ut! Ska bli riktigt kul att följa detta projekt!

Har även funderat på vad jag ska göra när jag väl har öppnat motorn och det verkar som jag ska:
Toppapackning i stål
Byta till andra ventilfjädrar (HKS/JUN)
ARP bultar
GT-i:s kamaxlar eller ev. HKS kamaxlar
Övriga förslag på vad som ska bytas/uppgraderas?

Undrar även hur karaktären ändras när man stoppar i gtins kamaxlar och "hur mycket" bättre dom är

Och tack igen för alla kommentarer

- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Va tusan, var det vita klätt med tyg?! Något ovanligt, men måste ju vart en fröjd att få bort. Värre om det varit lack!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Hornlund skrev:Va tusan, var det vita klätt med tyg?! Något ovanligt, men måste ju vart en fröjd att få bort. Värre om det varit lack!
Haha det va ett helvete att få bort, fastlimmat fejkläder! Fanns inte en chans att få bort så tog inredningen från andra celican, tur man har denn

- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Aha, ja jag tyckte de såg rena & fina ut de "nya" delarna. Borde ha vart ett enormt arbete att få bort allt lim & skit annars! Skönt att du räddar en trevlig kärra på detta vis
Hoppas du får lika bra fason på motormaskinen här näst

Hoppas du får lika bra fason på motormaskinen här näst

/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Gällande gti kamaxlar, så hade jag som jag tidigare nämt st162 kammar, st162 insug samt den större supra ct26an på min st165a. Jämfört med min dåvarande andra st165a jag hade, den också med supra turbo så var den främsta skillnaden att den ville dra hela vägen till varvstoppet medan den andra inte ville dra mycket mer än till 6000 vill jag minnas. Det är jag övertygad om var kammarnas förtjänst.
St182ans kammar är ju ännu lite vassare än st162an dessutom. Men det kan hända att du behöver en turbo med lite bättre avgashus som inte stryper så mycket för att motorn ska dra ända till varvstoppet. CT26C2 (st205) eller CT27 från ATS racing gör nog susen där alternativt något annat, holset, garrett osv...
St182ans kammar är ju ännu lite vassare än st162an dessutom. Men det kan hända att du behöver en turbo med lite bättre avgashus som inte stryper så mycket för att motorn ska dra ända till varvstoppet. CT26C2 (st205) eller CT27 från ATS racing gör nog susen där alternativt något annat, holset, garrett osv...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Tack! Precis ett sådan svar jag behöver. Tror jag är så full i fan o drar över gti kammarna när bilen ändå är nere och testar och sen ev. sätter i en annan snurraLarco skrev:Gällande gti kamaxlar, så hade jag som jag tidigare nämt st162 kammar, st162 insug samt den större supra ct26an på min st165a. Jämfört med min dåvarande andra st165a jag hade, den också med supra turbo så var den främsta skillnaden att den ville dra hela vägen till varvstoppet medan den andra inte ville dra mycket mer än till 6000 vill jag minnas. Det är jag övertygad om var kammarnas förtjänst.
St182ans kammar är ju ännu lite vassare än st162an dessutom. Men det kan hända att du behöver en turbo med lite bättre avgashus som inte stryper så mycket för att motorn ska dra ända till varvstoppet. CT26C2 (st205) eller CT27 från ATS racing gör nog susen där alternativt något annat, holset, garrett osv...

- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Update
Så har varit lite oaktiv då skolan mm har börjat nu igen men här kommer en liten update!
Skulle ta bort dörrsidan o fixa bort det sista vita skiten så den är looong gone:D
Gick sådär att ta av den på gt4an men tänkte vafan ska inte använda skiten igen då det inte finns en chans att jag kör med det vita, så den sidan gick halvt sönder
Sen börja jag skurva av den från gtin o där va trångt haha men det slår att stå ute o pilla

Allt var frid och fröjd och jag var svin nöjd tills jag la dörrsidorna bredvid varandra och märkte en liiiiten detalj

Där sitter en jävla högtalare i gt4ans!!! såg även att det sitter högtalar ovanför bakre stötdämpare vilket det inte gör i gtin. Beror detta på att den inte har samma lyx som gt4an eller är det för att gtin är tyskimporetrad?
I vilket fall som helst så tog jag bort högtalarna, viktreducering!
Men är det någon som har en sånhär till salu så PMa! köper gärna!

och nu till något helt annat.....BONUSBILDER!! (har nämligen fått tag i en bättre kamera)

Jag vet kantstötta men vafan, då kan man ha ett par ok fälgar man inte behöver vara rädd om right?



Här ser ni högtalarna jag pratade om om nån bryr sig. Vet inte ifall jag ska ha ljud i eller ej, väger en del...vad tycker ni? Kommer ofc dras bättre

Söt liten snurra

Siste men inte minst, var och köpte nya mattor till bilen!:D vad tycks?

Haha nått skit jag hitta i verkstan JAPSE all the way inga jävla tyska saker här inte

Så har varit lite oaktiv då skolan mm har börjat nu igen men här kommer en liten update!
Skulle ta bort dörrsidan o fixa bort det sista vita skiten så den är looong gone:D
Gick sådär att ta av den på gt4an men tänkte vafan ska inte använda skiten igen då det inte finns en chans att jag kör med det vita, så den sidan gick halvt sönder

Sen börja jag skurva av den från gtin o där va trångt haha men det slår att stå ute o pilla


Allt var frid och fröjd och jag var svin nöjd tills jag la dörrsidorna bredvid varandra och märkte en liiiiten detalj


Där sitter en jävla högtalare i gt4ans!!! såg även att det sitter högtalar ovanför bakre stötdämpare vilket det inte gör i gtin. Beror detta på att den inte har samma lyx som gt4an eller är det för att gtin är tyskimporetrad?
I vilket fall som helst så tog jag bort högtalarna, viktreducering!


och nu till något helt annat.....BONUSBILDER!! (har nämligen fått tag i en bättre kamera)

Jag vet kantstötta men vafan, då kan man ha ett par ok fälgar man inte behöver vara rädd om right?




Här ser ni högtalarna jag pratade om om nån bryr sig. Vet inte ifall jag ska ha ljud i eller ej, väger en del...vad tycker ni? Kommer ofc dras bättre

Söt liten snurra


Siste men inte minst, var och köpte nya mattor till bilen!:D vad tycks?

Haha nått skit jag hitta i verkstan JAPSE all the way inga jävla tyska saker här inte


- superphilip
- Inlägg: 109
- Blev medlem: tor 23 dec 2010, 21:26:42
- Bilmodell: Celica GT-four ST185
- Årsmodell: 91
- Land (Country): Sweden
- Ort: Trelleborg
Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an
Här är förövrigt en länk till mitt album om ni vill se mer bilder!
http://www.pixbox.se/alb1213210
http://www.pixbox.se/alb1213210