Sida 3 av 5

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Postat: mån 20 apr 2009, 15:15:29
av Larco
Johannes Rydberg skrev:okej då förstår jag.

så om jag skall ha 250hk så bör jag skaffa ex gt4 ans ecu samt oljetråg om den passar så bör den ha en färdig anslutning i rätt dim, och även spridare samt lmm. då bör inte ecu ändra tändinställning m.m.

vad flödar gt4 ans spridare original? samt har den samma slags lmm fast lite större än ge.?

varför ändrar sej tändinställningen till tidigare bara för den känner att den går på lägre last?

vad är vitsen med det. finns det knacksenosorer på en celica från 88? är det dom som känner av att bränslet går att yttnyttja mer eller är det så på alla bilar?
st165 har 440cc spridare, LMM tror jag inte är större men säkert kalibrerad annorlunda...

Tändförställningen ökar vid låg last för att få cylindertrycket vid rätt tidpunkt/gradtal efter övre dödpunkt. Ju mindre färskgaser i motorn desto längre tid tar förbränningen. Således måste den påbörjas tidigare.

Har för mig att det inte finns knacksensor på st162, det kom väl först på st202. Ska sitta på baksidan av motorblocket, längst upp vid 3ans cylinder.Alla gt4 har dock. De känner av knackningar/spikningar som uppstår av många olika anledningar och vidtar då åtgärder för att släcka dessa innan man får hål i kolvarna. Bla backar den tändningen som en av de fösta åtgärderna. Man kan på sättovis säga att den känner av kvaliteten på bränslet, men inte förän motorn spikar pga det och då anpassar bränsle och tändningsmapp efter det. Kan kan dock aldrig förlita sig på en knacksensor när man vässar motorer. De är för långsamma för det. Man får lyssna med lyssningsutrustning för att vara säker.

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Postat: mån 20 apr 2009, 17:32:30
av Cyrix
Börja inte med att byta till Gt4ans ECU mm, det kommer nog mest bara bli problem.

1. Enklaste är väl att bara köra med original ECU(och spridare) och kanske en BTR och sen klara sig med ca 0,5 i laddtryck.

2. Ska man vara ett steg värre, så får man köra med en piggyback som tex AEM FIC http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA ... p?iId=1713, med den kan du styra större spridare och även backa tändningen upp till 10 grader. Du behöver ingen ny LMM, eftersom den har inbyggd map sensor, men du kan heller inte ta bort original LMM. En garagepolare kör en sån Piggyback på en turbokonverterad Peugot 205a och maxladd på ca 1,8 bar och det funkar faktiskt helt ok, även om den nog är mer lämplig för lägre effektuttag.

3. Nytt sprut med de givare som är lämpligt, kanske lite överkurs, men är du lite hemma med elektronik så kan du få dit ett Megasquirt för ett par tusenlappar, men som sagt, kräver betydligt mkt mer kunnande.


GT4 tråget passar förövrigt inte, det har ingen retur från oljekylare, så enklast är nog att modda Gti tråget.

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Postat: mån 20 apr 2009, 18:59:52
av Johannes Rydberg
shit vilken info, så grymt bra.

nu har jag mkt kött på benen känns det som. dags att börja samla delar och börja fixa med den gamla st162 hade ingen aning om att det fanns en sån dold potencial i denna bil.

receptet blir.

1. adapter till original grenrör för td04 fläns.

2. turbo td04 helst T5 an s typ t15.

3.oljekyl modell större.

4.spridarna gt4 eller mk3 supra spridare då dom oxå flödar 440cc

5.svetsa på en slang stos på oljetråget för olje retur från turbon. minst 20mm,

6.såndär piggyback som länkades.


sen olja till turbon från oljetryck givaren på gaveln på toppen.

vatten tas från spjälhus förvämrningen.



grejen är att det är ju en sk´´ luftmängdmätare på st162. ej luftmassemätare. på min är det sådnär gammal klaff som öppnar sej och läses av troligen nån typ av poteciometer typ.
sätter man den innan turbon så kommer turbon suga kanske 50% mer luft igenom den.
kommer inte den stå helt öppen då. alltså maxad . eller hur funkar det.

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Postat: tis 21 apr 2009, 10:08:54
av Larco
Jag menade såklart att ta hela styrsystemet med ECU, LMM och spridare från gt4 isf, inte bara ECUn.
Vad som är enklast/mest lämpligt beror ju på... men ett piggybacksprut är ju vettigt om man vet vad man gör. Det går ju åt bredbandslambda och knacklyssning hur som helst, om man inte chansar vilt o kör på känsla :shock: .

GT4-systemet lär ju bli lite mer plug and play. Klarar ju upp till 280 hk utan modifieringar/mappning... Men att få tag på grejerna, framförallt kabelstamen lär ju va svårt så ett piggyback är nog det mest kostnadseffektiva och flexibla valet, och så slipper man ju riva ned så mycket.

Det är klart man måste ju ändå modifiera gt4tråget för oljekylen, tänkte lite galet, sorry.

LMM måste sitta innan turbon för att ge korrekta värden, den tar inte hänsyn till tryckförändringar. Det är stor risk att den går sönder av trycket annars också. Den kommer mycket korrekt med största sannolikhet bottna samtidigt som originalspridarna. Hur du sedan får det att funka med större spridare, original LMM och piggyback med MAP sensor, det överlåter jag till Cyrix

Jag skulle nog börja med att hålla att bara klämma dit turbon och backa tändningen (behr's recept) och mig inom ramarna för vad originalsprutet kan leverera (upp till 200hk) , sedan komplettera med ett piggyback eller göra det mer seriöst och ta klivet till ett helt nytt sprut, ex megasquirt'n spark.

För övrigt tycker jag också att en TD04 turbo vore lämplig, bra aggregat de där.

SMT6 & 7 piggyback ska väl vara riktigt vettiga också.

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Postat: tis 21 apr 2009, 14:47:42
av Cyrix
Nja, det är faktiskt lite småsaker som skiljer mellan motorerna, så att byta till GT4 sprut tror jag inte så mkt på, bara en sån sak som att få dit en knacksensor på ST162 tex.

Jag hade nog oxå börjat med original spridare och ECU först tillsammans med rätt måttligt laddtryck.

AEM piggyn har ganska rejäla fördelar mot den betydligt äldre SMT6. Den ändrar spridarsignalerna istället för LMM signalen för att styra soppan. Den har en inbyggd mapsensor som gör att du fortfarande kan styra soppan när original lmm har bottnat.
Sen om du byter spridare eller bara stoppar dit en/flera extra är valfritt. Men i vilket fall som helst så behöver du en bredbandslambda och hjälp av någon som har lite mappningsvana. Nytt sprut kommer dock alltid vara bättre, men oxå lite mer pyssel att få ordning på.

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Postat: tis 21 apr 2009, 15:23:12
av Larco
ST162 kanske inte ens har själva tappen som knacksensorn normalt sett sitter i? Mjo inser att det sklijer lite smågrejer men måste ju ändå modifiera en del för att få dit snurran så jag tänkte...
Lite OT: ST202 har en tapp med knacksensor bakpå 3ans cyl och en till likadan obearbetad tapp bakpå 2ans cylinder. Undrar om det är förberätt för dubbla i tävlingssammanhang eller nått :)

Det vet jag ang. SMT6, men SMT7 ska väl vara en pärla dock och ha liknande funktioner som AEMet?

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Postat: tis 21 apr 2009, 15:45:51
av Cyrix
Larco skrev: Det vet jag ang. SMT6, men SMT7 ska väl vara en pärla dock och ha liknande funktioner som AEMet?
SMT7 har väl mest stöd för nyare typer av tändlägesgivare mm, den har väl ingen inbyggd mapsensor osv?
Enda piggybacken som jag känner till förutom AEM som funkar på samma sätt är Greddy Emanage Ultimate.

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Postat: tis 21 apr 2009, 21:55:21
av Johannes Rydberg
hm okej.


aem verkar bra.


den där inbyggda mappsenorn som fanns i aem grejen, sätter man den på tryck sidan eller? tar den över då när original lmm bottnat. det låter bra om det är så.

jag kommer börja som ni säger med att bottna original sprutet. ca 200hk.

få allting att funka bra . och sen bygga steg 2 . 440cc spridare aem. m.m



men om man har 440cc spridare och fåt alting att funka perfekt. tål fortfarande original kolvarna bara 250hk då? är dom så mkt sämre än gt4 ans ?

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Postat: tis 21 apr 2009, 22:22:16
av behr
Att kolvarna tål 250 är en gissning/uppskattning. Det finns inte så många som har pressat 3s-ge kolvarna med turbo och tagit reda på var gränsen går i praktiken.

Det som dödar kolvarna snabbt är om motorn går för snålt och med spikningar. Det finns stor risk för båda vid en turbokonvertering. Det något höga kompressionsförhållandet med GTI-kolvarna öker dessutom risken för spikningar...

Om motorn går som den ska, dvs på lagom fet bränsleblandning och med rätt tändning så är det ganska tryggt för kolvarna.

Re: Celica st162 Turbo konventering? vad är att tänka på? m.m?

Postat: tis 21 apr 2009, 23:51:17
av Johannes Rydberg
okej, men finns det nåt knep med tjockare topp locks packning för att få ner kompet på ett enkelt sätt.?