Bromsskivor bak Yaris dåliga
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- donaldduck
- Inlägg: 35
- Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2008
Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga
Lite tips:
Det som kan vara knepigt ibland när man byter skivor är att de rostat fast vid navet. Får man inte bort dem genom att knacka etc. så kan man göra på följande sätt:
Gör ett spår med en vinkelslip från periferin in mot mitten så långt du kan. Eventuellt kan man sedan göra ett grunt spår med en bågfil på den ”breda biten” av skivan. Tag sedan en huggmejsel och stick in den från periferin i spåret du slipat. Ett enda slag på mejseln brukar sedan räcka för att spräcka skivan i två delar. Därefter brukar man kunna ta bitarna med handkraft.
Det är gjutjärn i skivorna och det går fort att göra spåret. Lägg dock gärna papper under där slipspånen hamnar, rostar och gör golvet fult.
Antar att du vet hur du får in bromskolven i cylindern? Om inte så är det enklast med ett billigt specialverktyg som Biltema och andra säljer. Man trycker hårt på cylindern och gängar in den.
Smörj glidbultarna med silikonfett.
Det som kan vara knepigt ibland när man byter skivor är att de rostat fast vid navet. Får man inte bort dem genom att knacka etc. så kan man göra på följande sätt:
Gör ett spår med en vinkelslip från periferin in mot mitten så långt du kan. Eventuellt kan man sedan göra ett grunt spår med en bågfil på den ”breda biten” av skivan. Tag sedan en huggmejsel och stick in den från periferin i spåret du slipat. Ett enda slag på mejseln brukar sedan räcka för att spräcka skivan i två delar. Därefter brukar man kunna ta bitarna med handkraft.
Det är gjutjärn i skivorna och det går fort att göra spåret. Lägg dock gärna papper under där slipspånen hamnar, rostar och gör golvet fult.
Antar att du vet hur du får in bromskolven i cylindern? Om inte så är det enklast med ett billigt specialverktyg som Biltema och andra säljer. Man trycker hårt på cylindern och gängar in den.
Smörj glidbultarna med silikonfett.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga
donaldduck skrev:Lite tips:
Det som kan vara knepigt ibland när man byter skivor är att de rostat fast vid navet. Får man inte bort dem genom att knacka etc. så kan man göra på följande sätt:
Gör ett spår med en vinkelslip från periferin in mot mitten så långt du kan. Eventuellt kan man sedan göra ett grunt spår med en bågfil på den ”breda biten” av skivan. Tag sedan en huggmejsel och stick in den från periferin i spåret du slipat. Ett enda slag på mejseln brukar sedan räcka för att spräcka skivan i två delar. Därefter brukar man kunna ta bitarna med handkraft.
Det är gjutjärn i skivorna och det går fort att göra spåret. Lägg dock gärna papper under där slipspånen hamnar, rostar och gör golvet fult.
Antar att du vet hur du får in bromskolven i cylindern? Om inte så är det enklast med ett billigt specialverktyg som Biltema och andra säljer. Man trycker hårt på cylindern och gängar in den.
Smörj glidbultarna med silikonfett.
Toyota har på i princip alla sina sina skivor och trummor 2 st gängade hål som man sätter i M8 skruv och pressar ut skivan med

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga
Tack för tips.
Är det någon som vet hur nödvändigt det är med att använda momentnyckel när man drar åt bultarna som håller bromskolven (se bilden)?
Jag tänker bara dra åt dem med hjälp av ett vanligt spärrskaft.
Frågan är om det även krävs Loctite för att låsa dessa två bultar? Eller kan man köra utan?
Är det någon som vet hur nödvändigt det är med att använda momentnyckel när man drar åt bultarna som håller bromskolven (se bilden)?
Jag tänker bara dra åt dem med hjälp av ett vanligt spärrskaft.
Frågan är om det även krävs Loctite för att låsa dessa två bultar? Eller kan man köra utan?
- Bilagor
-
- bromsbilden1a.jpg (128.7 KiB) Visad 7847 gånger
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga
Det är inte så noga, Oket glider bara på skruvarna ändå så det sitter liksom inte fast på de sättet, det finns ingen skalle på dem nämligenvilldemar skrev:Tack för tips.
Är det någon som vet hur nödvändigt det är med att använda momentnyckel när man drar åt bultarna som håller bromskolven (se bilden)?
Jag tänker bara dra åt dem med hjälp av ett vanligt spärrskaft.
Frågan är om det även krävs Loctite för att låsa dessa två bultar? Eller kan man köra utan?

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga
Bromsoperationen lyckades! Patienten överlevde (även jag själv...);
Om fler går i bytartankar så har jag lagt upp en video i två delar här:
Del 1.
https://www.youtube.com/watch_popup?v=G ... &vq=hd1080
Del 2:
https://www.youtube.com/watch_popup?v=t ... &vq=hd1080
Kan även hittas här:
http://www.youtube.com/user/mrvilldemar ... sults_main
Om fler går i bytartankar så har jag lagt upp en video i två delar här:
Del 1.
https://www.youtube.com/watch_popup?v=G ... &vq=hd1080
Del 2:
https://www.youtube.com/watch_popup?v=t ... &vq=hd1080
Kan även hittas här:
http://www.youtube.com/user/mrvilldemar ... sults_main
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- donaldduck
- Inlägg: 35
- Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2008
Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga
Bytte bromsvätska idag. När jag gjorde det för två år sedan gick luftningsnippeln på höger bakhjul så tungt att det knappt gick att känna ett definierat stoppläge. Drog slutsatsen att det måste vara något fel, den på vänster bakhjul var OK. Idag bytte jag bromsvätska igen. Nu var nippeln på vänster bak lika dan. Går så tungt att jag är rädd att vrida på den, svårt att känna något definierat stoppläge. Både för två år sedan, och idag, beter sig nipplarna på framhjulen helt OK.
Jag har de famösa skivbromsarna bak som fransmännen fick designa in. Efter vad jag ser nu kan jag inte dra någon annan slutsats än att de har lyckats välja material för nippeln – bromsoket så att det blir korrosion! Nipplarna fram och bak, liksom oken, ser ut att vara av samma material men är det tydligen inte.
En del av ni som är med i detta forum har ju gedigna erfarenheter. Vet ni något om detta? Hjälper det att byta nipplarna?
Yarisen hamnar ju högt upp i statistiken om att ha låga underhållskostnader. I mitt fall har jag förutom bromsarna haft flera fel som inte kan ha uppträtt annat än vid fabriken/konstruktionsfel. Sammanlagt har jag aldrig haft en bil med så mycket fel i unga år. Baserat på 150 000 mil och 17 bilar.
Jag har de famösa skivbromsarna bak som fransmännen fick designa in. Efter vad jag ser nu kan jag inte dra någon annan slutsats än att de har lyckats välja material för nippeln – bromsoket så att det blir korrosion! Nipplarna fram och bak, liksom oken, ser ut att vara av samma material men är det tydligen inte.
En del av ni som är med i detta forum har ju gedigna erfarenheter. Vet ni något om detta? Hjälper det att byta nipplarna?
Yarisen hamnar ju högt upp i statistiken om att ha låga underhållskostnader. I mitt fall har jag förutom bromsarna haft flera fel som inte kan ha uppträtt annat än vid fabriken/konstruktionsfel. Sammanlagt har jag aldrig haft en bil med så mycket fel i unga år. Baserat på 150 000 mil och 17 bilar.
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga
Det här med rostiga skivor bak var ju standard på SAAB 900 mfl. och standardsvaret på problemen är att dessa inte används och motioneras regelbundet med hårdare bromsningar då och då.
Med andra ord bör man köra upp bilen i typ 120 km timmen och göra en hård inbromsning till 50 km/h ett par gånger kort efter varandra och minst någon gång i veckan och speciellt när det har stått ett tag.
Det här är inget speciellt för Toyota mer än att bilen är gjord för en tuffare och mer bromsande 'sportig' körning än vad föraren bidrar med - och skall man bara mes-bromsa i någon form av eco-driving större delen av bilens livslängd så är trummor ett bättre alternativ - men å andra sidan tål sämre tuffare sportigare körning i kanske bergsterräng med risk för överhettade bakbromsar istället...
---
Att det är gjutjärn i skivorna beror på att gjutjärn fungerar bättre än de flesta alternativen i materialväg samt är billigt för alla parter.
Skivor i mer exotiska material som keramer och kolfiber fungerar inte alls innan de är ordentligt varma och aluminimum är tveksamt då det är dels mjukt och slits fort och inte tål någon nämnvärd värme innan de mjukna och smälter (i rally och annan hård körning så värms det upp till lysröd värme på friktionsytan vid hård bromsning).
Motorcyklar brukar ha mer trögrostande legeringar men med avkallet att dessa är inte lika bra i användning och känsla som dito med gjutjärnsbromsskivor med rödrostad skiva så fort den har varit parkerad i mer än en fuktig natt utomhus...
Med andra ord bör man köra upp bilen i typ 120 km timmen och göra en hård inbromsning till 50 km/h ett par gånger kort efter varandra och minst någon gång i veckan och speciellt när det har stått ett tag.
Det här är inget speciellt för Toyota mer än att bilen är gjord för en tuffare och mer bromsande 'sportig' körning än vad föraren bidrar med - och skall man bara mes-bromsa i någon form av eco-driving större delen av bilens livslängd så är trummor ett bättre alternativ - men å andra sidan tål sämre tuffare sportigare körning i kanske bergsterräng med risk för överhettade bakbromsar istället...
---
Att det är gjutjärn i skivorna beror på att gjutjärn fungerar bättre än de flesta alternativen i materialväg samt är billigt för alla parter.
Skivor i mer exotiska material som keramer och kolfiber fungerar inte alls innan de är ordentligt varma och aluminimum är tveksamt då det är dels mjukt och slits fort och inte tål någon nämnvärd värme innan de mjukna och smälter (i rally och annan hård körning så värms det upp till lysröd värme på friktionsytan vid hård bromsning).
Motorcyklar brukar ha mer trögrostande legeringar men med avkallet att dessa är inte lika bra i användning och känsla som dito med gjutjärnsbromsskivor med rödrostad skiva så fort den har varit parkerad i mer än en fuktig natt utomhus...
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga
Grejen är väl mer att på en så lätt och motorklen bil som yaris är det fullständigt vansinnigt med skivor bak just frö att dom inte kommer att användas.. på större tyngre bilar med mer motor är det ju en annan sak.
Personligen har jag sällan problemet iofs, jag kör nog för aktivt
Personligen har jag sällan problemet iofs, jag kör nog för aktivt

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga
Jag skulle kunna tänka mig att ha trummor runt om.

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE