Udda ST165, Såld
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Klantskalle !
Motorn är inte provkörd sen den plockades ihop och ja, det är stor risk för spikningar.
Larco har poängterat det ända sedan jag svarade på annonsen om motorn och han hade tänkt köra E85 men först köra in motorn med grundladd och V-power för att få fin oljebeläggning i motorn.
Jag tänker göra likadant men eftersom E85 kräver lite mer moddifjong på motorn så fundrar jag på vatteninsprut istället, Aquamist.
Men både E85 och Vatteninsprut kräver kontroll över grejerna , nytt mappbart sprut eller piggyback för att backa tändningen.
Även en bredbandslambda måste finnas.
Motorn kommer troligen att gå med 0,5 ladd hela den här säsongen då jag anser att det är för mycket pengar att börja jaga effekt i år. Men troligtvis så kommer bilen att byggas om under nästa vinter igen, dyker rätt motor upp, typ sampas , så kan det bli motorbyte en gång till.
Mitt effektmål är ca 300hk och ca 400nm på hjulen, frågan är bara vad jag bygger och när.
Larco har poängterat det ända sedan jag svarade på annonsen om motorn och han hade tänkt köra E85 men först köra in motorn med grundladd och V-power för att få fin oljebeläggning i motorn.
Jag tänker göra likadant men eftersom E85 kräver lite mer moddifjong på motorn så fundrar jag på vatteninsprut istället, Aquamist.
Men både E85 och Vatteninsprut kräver kontroll över grejerna , nytt mappbart sprut eller piggyback för att backa tändningen.
Även en bredbandslambda måste finnas.
Motorn kommer troligen att gå med 0,5 ladd hela den här säsongen då jag anser att det är för mycket pengar att börja jaga effekt i år. Men troligtvis så kommer bilen att byggas om under nästa vinter igen, dyker rätt motor upp, typ sampas , så kan det bli motorbyte en gång till.
Mitt effektmål är ca 300hk och ca 400nm på hjulen, frågan är bara vad jag bygger och när.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- gt-four
- Inlägg: 163
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 16:46:34
- Bilmodell: celica gt-four st165
- Årsmodell: 88
- Ort: torhamn
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Klantskalle !
har du satt i den nya motorn?
?

- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Klantskalle !
Nej det har jag inte än.. håller på att måla fästen och framvagn, bilder kommer.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Klantskalle !
Ja så har det hänt en del igen då.
Lackat.. Det blev ju inte alls samma färg som org. fastän mekonomen matchade färgkoden..
Och inte heller kan man beställa mer färg genom att uppgekoden på locket.. måste ha streckkoden också.
4 mil till garaget, Arrgh...


Är iaf nöjd med färgen i övrigt, riktigt bra blir det, ska poleras , klarlackas och poleras igen.

Jagade reda på ett nytt lager till spännhjulet( ? ), MECA ville ha 435 kr för ett sådant men jag gav mig f-n på att jag kunde hitta ett billigare någonstans. Efter ett besök på en maskinservice här i byn så fick jag fram ett SKF 6204 RS för det facila priset av 85 kr... snacka om att det lönar sig att jag delar ibland.

Pressade i lagret, frid och fröjd men INTE så länge till , hjulet ramlade över kanten och ned i golvet
Antar att jag måste hämta ett från skroten.. det där blir väl obalans och vasst..

Plockade fram GTi´kylarn och jämförde med Gt4-kylaren , nästan samma storlek men en liten miss av mig,
cellpaketet är 15 mm tjockt, på Gt4 är den 30mm , i övrigt så är dom ganska lika, fläktarnas monteringspunkter
skiljer något ( 5mm CC ) men det funkar om man vill. Med fläktmotorn så bygger fläkten 10.5 cm från kylarn, inte bra, tar för mycket plats, och ingen skillnad storleksmässigt på fläktarna även om GTi´n är något smidigare i formen.

Fick äntligen dit en dator med fungerande Toyota EPC samt bilder från folk som rivit Gt4´or , bl a Behrs projekt.
En riktig tung maskin, med RAMBUS och allt..

Dom har städat ut övervåningarna på garaget, inkl ett gammalt labb och då skulle denna kastas :


Så den tog jag
Det är ett värmeskåp som graderat till 200 C* , fick för mig att det kanske kan användas
till småskalig pulverlackering, uppvärmning av limmade prylar som ska tas isär, typ strålkastare, snabbtorkning av
målade grejer m.m..
Kom gärna med idéer.
Fick även nya motorfästen av haank idag men dom har jag ingen bild på.
Lackat.. Det blev ju inte alls samma färg som org. fastän mekonomen matchade färgkoden..
Och inte heller kan man beställa mer färg genom att uppgekoden på locket.. måste ha streckkoden också.
4 mil till garaget, Arrgh...


Är iaf nöjd med färgen i övrigt, riktigt bra blir det, ska poleras , klarlackas och poleras igen.

Jagade reda på ett nytt lager till spännhjulet( ? ), MECA ville ha 435 kr för ett sådant men jag gav mig f-n på att jag kunde hitta ett billigare någonstans. Efter ett besök på en maskinservice här i byn så fick jag fram ett SKF 6204 RS för det facila priset av 85 kr... snacka om att det lönar sig att jag delar ibland.

Pressade i lagret, frid och fröjd men INTE så länge till , hjulet ramlade över kanten och ned i golvet

Antar att jag måste hämta ett från skroten.. det där blir väl obalans och vasst..

Plockade fram GTi´kylarn och jämförde med Gt4-kylaren , nästan samma storlek men en liten miss av mig,
cellpaketet är 15 mm tjockt, på Gt4 är den 30mm , i övrigt så är dom ganska lika, fläktarnas monteringspunkter
skiljer något ( 5mm CC ) men det funkar om man vill. Med fläktmotorn så bygger fläkten 10.5 cm från kylarn, inte bra, tar för mycket plats, och ingen skillnad storleksmässigt på fläktarna även om GTi´n är något smidigare i formen.

Fick äntligen dit en dator med fungerande Toyota EPC samt bilder från folk som rivit Gt4´or , bl a Behrs projekt.
En riktig tung maskin, med RAMBUS och allt..


Dom har städat ut övervåningarna på garaget, inkl ett gammalt labb och då skulle denna kastas :


Så den tog jag

till småskalig pulverlackering, uppvärmning av limmade prylar som ska tas isär, typ strålkastare, snabbtorkning av
målade grejer m.m..
Kom gärna med idéer.
Fick även nya motorfästen av haank idag men dom har jag ingen bild på.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Klantskalle !
Borde väl även gå att värma fryspizza i ugnen oxå?
Kanske inte samtidigt som lackade grejjer men ändå.....

Kanske inte samtidigt som lackade grejjer men ändå.....

Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Klantskalle !
Värma pizza ja, kan nog funka, är ju timer på den också.. men har ändå bara 500m till pizzerian..
Det blev omförhandling av kontrakt på lokalen så jag fick bråttom att städa , bort med alla oljefläckar och sånt,
bra med epoxygolv. Blev ganska bra dock inte speciellt städat uppe på arbetsbänkarna...

Trillade in några mätare med posten häromdagen .


Swoosh 60mm elektroniska mätare med givare och allt möjligt. Turbotryck,olja- och vattentemp.
Tempmätarna är i princip lika så därför bara bild på den ena.
Hade tänkt köpa biltema mätare och modda själv för jag är egentligen imot sånna här prylar, lite elektronik och plast
som kostar skjortan bara för att det är " styling" men när jag snubblade över 3 sånna här mätare för 900 kr totalt
så fick det bli så, spar tid om inte annat, bygga egna är tidskrävande.
Kastade in vxllådan hos Pipedream-Håkan idag , fick inte med mig någon polare så fick lyfta in aset (lådan) själv.
Håkan ska gå igenom lådan och kolla vad som behövs göras, förhoppningsvis klar i slutet på månaden.

Det blev omförhandling av kontrakt på lokalen så jag fick bråttom att städa , bort med alla oljefläckar och sånt,
bra med epoxygolv. Blev ganska bra dock inte speciellt städat uppe på arbetsbänkarna...


Trillade in några mätare med posten häromdagen .


Swoosh 60mm elektroniska mätare med givare och allt möjligt. Turbotryck,olja- och vattentemp.
Tempmätarna är i princip lika så därför bara bild på den ena.
Hade tänkt köpa biltema mätare och modda själv för jag är egentligen imot sånna här prylar, lite elektronik och plast
som kostar skjortan bara för att det är " styling" men när jag snubblade över 3 sånna här mätare för 900 kr totalt
så fick det bli så, spar tid om inte annat, bygga egna är tidskrävande.
Kastade in vxllådan hos Pipedream-Håkan idag , fick inte med mig någon polare så fick lyfta in aset (lådan) själv.
Håkan ska gå igenom lådan och kolla vad som behövs göras, förhoppningsvis klar i slutet på månaden.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- Kent
- Inlägg: 22
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:10:06
- Bilmodell: MR2 Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Sollentuna
- Land (Country): Sweden
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Klantskalle !
Om du polerar innan du lägger på klarlack eller nått annat så kommer det att spricka och få elaka släppJonex skrev:Ja så har det hänt en del igen då.
Är iaf nöjd med färgen i övrigt, riktigt bra blir det, ska poleras , klarlackas och poleras igen.
för att sedan ramla av så småningom. Klarlacken måste fästa i nått, och det finns inget att fästa i om du
polerat ytan, samt att det kommer in silikoner och annat efter polermedlet så det kommer inte bli bra resultat.
De du kan göra är att mellanslipa med riktigt fint papper.. våtslipa med 2000 papper brukar fungera bra
och sen lägga på klarlack igen.

Sjysst bygge! Börjar se riktigt bra ut!
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Nya mätare
Yes box, vet om det där med poleringen, hade tänkt slipa med 2000 papper men känns som tiden rinner iväg, kanske blåser på klarlacken ändå och polerar lite sen. Tack ändå
Det man annars kan göra är att med hjälp av en torr tygtrasa bara "polera" bort sprutdammet innan man lägger på klarlacken.
Det står ganska still just nu, målat en massa fästen med svart hammarlack är det enda jag hunnit gjort.
Anledningen ? Hjälper farsan att tapetsera om hemma ..
Har en inköpslista som ska med till Elmia nästa helg också, förhoppningsvis får man till bra priser.
* Nooze ljuddämpare 2st
* Linjär BTR, hittar jag bara billigt kinaskräp så blir det ingen.
* Wg-klocka / Aktuator
* Återcirkl. dump , bra för motorn och rätt kaxigt med det är Ep ep-ljudet.. alla kör ju med PYYYS..
Någon som vet vad jag menar och kan rekommendera en sån dump ? Whipe hade en sån på svarta 165an.. som
Bosht äger nu om jag inte fattat fel.

Det man annars kan göra är att med hjälp av en torr tygtrasa bara "polera" bort sprutdammet innan man lägger på klarlacken.
Det står ganska still just nu, målat en massa fästen med svart hammarlack är det enda jag hunnit gjort.
Anledningen ? Hjälper farsan att tapetsera om hemma ..
Har en inköpslista som ska med till Elmia nästa helg också, förhoppningsvis får man till bra priser.
* Nooze ljuddämpare 2st
* Linjär BTR, hittar jag bara billigt kinaskräp så blir det ingen.
* Wg-klocka / Aktuator
* Återcirkl. dump , bra för motorn och rätt kaxigt med det är Ep ep-ljudet.. alla kör ju med PYYYS..
Någon som vet vad jag menar och kan rekommendera en sån dump ? Whipe hade en sån på svarta 165an.. som
Bosht äger nu om jag inte fattat fel.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Nya mätare
riktigt kul läsning här! ser fram emot mer updates som sagt!!




Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Nya mätare
Whipe hade väl HKS SSQV dump på sin st165a vill jag minnas
Själv är jag inne på en Tial dump sen om jag ska lägga någon kraft/peng på dump.
BTR kan du kolla efter malpassi, SX Performance eller aeromotive.

Själv är jag inne på en Tial dump sen om jag ska lägga någon kraft/peng på dump.
BTR kan du kolla efter malpassi, SX Performance eller aeromotive.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd