Sida 3 av 3

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Postat: tis 12 jun 2012, 08:42:43
av PierreW
Är det samma intervall på oljebyte, drar etanolmotorn mer olja, går stiften lika länge osv?
Har ingen erfarenhet av etanolmotorer, Toyota har länge ställt sig mot detta då dem anser att det inte är ett hållbart alternativ till bensin o diesel.
Förutom i Brasilien, där var efterfrågan så stor att dem var tvungna att ta fram motorer som funkade med etanol för att behålla försäljningen då alla andra tillverkare erbjöd de.

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Postat: tis 12 jun 2012, 16:54:51
av Rx_37
cheetah1 skrev:Sedelautomaterna är ju tyvärr borta, dock.. :P
Sedelautomaterna borta? Här i Finland blir det mer och mer vanligt med endast sedelautomater. Går andra vägen här.

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Postat: tis 12 jun 2012, 18:42:11
av cheetah1
Jag menar att sedelautomaterna försvinner till förmån för kortautomaterna. Gör dom inte det i Finland?

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Postat: tis 12 jun 2012, 21:33:20
av Dale
PierreW skrev:Är det samma intervall på oljebyte, drar etanolmotorn mer olja, går stiften lika länge osv?
Har ingen erfarenhet av etanolmotorer, Toyota har länge ställt sig mot detta då dem anser att det inte är ett hållbart alternativ till bensin o diesel.
Förutom i Brasilien, där var efterfrågan så stor att dem var tvungna att ta fram motorer som funkade med etanol för att behålla försäljningen då alla andra tillverkare erbjöd de.
Hos många tillverkare är det tätare oljebyten (serviceintervaller) på spritbilarna samt att spriten tvättar bort oljan så det går åt mer. Sen till på köpet så har många lågfriktionsmotorer en förmåga att dra olja med. Men de där vet du väl redan. ;-)

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Postat: tis 12 jun 2012, 22:13:23
av Glenn
Ja vad är det VAG säger, det är normalt med 1l oljeförbrukning på 100mil ? ..självklart deras extremt dyra superspecial longlifeolja också.

..Men den kostanden syns ju inte när man skryter om låg bränsleförbrukning enligt den värdelösa EU-cykeln..

jag har iofs för mej att SAAB är bland dom som INTE har tätare oljebyten på etanol, men jag är inte säker, precis som du skriver så är det vanligt att det är så.

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01

Postat: ons 13 jun 2012, 16:33:44
av Rx_37
cheetah1 skrev:Jag menar att sedelautomaterna försvinner till förmån för kortautomaterna. Gör dom inte det i Finland?
Inte direkt. Går att betala med både sedel och kort. Aldrig sett en som bara tar kort tror jag.