Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

Neblade skrev:
Klim1991 skrev:Kollade upp felkoder nyss Detta är resultat:

1 - II II
2 - II


I står för blink om någon undrar. Finns det någonstans felkodsbeskrivning till den ?? Hittar ingen rätt heller..
22 Engine Coolant Temperature Sensor signal = Tempgivare för kylvätskan.
2 Air Flow Meter signal = LMM (antar att det är en Luftmängdsmätare på den där nya bilen)

Tempgivaren är bytt så det är nog inte det, om det inte finns en till just till kylarvätskan.

Men isf sitter luftmängdsmätaren som lmm på luftfiltret?? isf så är det något fel på det, vilket i sig inte leder till det att han inte tänder, men fårkika på vart den isf ska sitta och kollar upp den =)
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

tobo skrev:Nu har du iofs kollat kompressionen och den var OK, men tänkte ändå på om det kan vara insugsläcka (been there...). Är ju lätt att testa med hjälp av startgas.

Ja det kan ju vara så med :/ tänkte riva ned skiten först och kolla om spridarn är kass eller nåt.
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

Glenn skrev:
Neblade skrev:Måste bara fråga, hur vet du att det är just tredje cylindern som inte tänder?
Gissningsvis för att det stiftet är svart ?

Men den där LMM-koden känns ju helt klart som den har med ditt höga HC-värde att göra :)
vart ska då lmm sitta på den ?? luftfiltret ?? isf så är det kört, då förra ägarn tog bort originalburken och resonatorn(det hålet som var kvar pluggade han med audi navkapsel'' därav kanske den lösa kontakten=)
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av tobo »

Klim1991 skrev:
tobo skrev:Nu har du iofs kollat kompressionen och den var OK, men tänkte ändå på om det kan vara insugsläcka (been there...). Är ju lätt att testa med hjälp av startgas.

Ja det kan ju vara så med :/ tänkte riva ned skiten först och kolla om spridarn är kass eller nåt.
Du kan ju testa det iaf som hastigast med startgas innan du river annat. Det är bara att låta motorn gå på tomgång och spruta lite vid skarven mellan topplocket och insugsgrenröret, mitt för den cylinder som inte fungerar. Om varvet då går upp, så läcker packningen...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av cheetah1 »

..fast ha gärna en brandsläckare i närheten utifallatt.. Eter brinner ganska bra.. ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Glenn »

Förresten, det är en 3S-GE ? den har väl MAP-sensor på T20-celicorna ? då finns det ju ingen LMM ?

Att 3S-GTE på T20 har MAP vet jag säkert dock, men jag har aldrig kikat på min ST202.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1660
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Neblade »

Jag kanske är förvirrad just nu, men jag har lite svårt att hänga med i vad som är gjort och inte gjort. Du skulle inte kunna skriva ner allt igen från början?

I första inläggen står det att du bytt något du kallar IAT = Intake Air Temperature? Det är inte detsamma som temperaturgivare för kylvätska.
Den ena mäter lufttemperaturen som går in i motorn, den andra temperaturen till kylvätskan. Vilken har du bytt?
Givaren till kylvätskan kan du mäta med en vanlig ohmmeter för att se om den verkar ge rimliga värden. Vad det ska vara kan jag inte svara på rak arm, men om du mäter upp den så kan säkert något här bekräfta om det verkar rimligt eller ej.
Ta gärna en bild på vad det är du mäter på också, så är det lättare för oss att se att vi har förstått varandra rätt. Övertydlighet är bra på nätet. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Dale »

Inte för jag tror temperaturgivarna (kylvätska eller luft) har något med tredje cylindern att göra men iaf.
Det sitter fler temperaturgivare för kylvätskan med. En till ECU, en till temperaturmätaren och sen en till kylfläkten men den sistnämnda är mer som en temperaturberoende strömbrytare. Det är bara den som är till ECUn som du kan få felkod på om just den skulle vara trasig/knasig. Det går att ohm-mäta samtliga givare och man bör göra det isf med lite olika temperaturer. Sitter givarna kvar i bilen kan man mäta först när motorn är kall och sen startar man motorn och kör ett tag. Stänger av motorn och mäter. Det kan man göra några gånger för att få en uppfattning hur resistanskurvan (ohm) ser ut beroende temperatur. Har man dessutom tillgång till en IR-givare kan man notera temperaturen vid mätningen som referens. Tabeller finns på internet.
Råkade ut för en temperaturgivare som avvikte från resistanskurvan vid viss temperatur och det resulterade till att bilen gick dåligt just då.

Du hade skiftat tändkablarna och felet kvarstog? Skiftat tändstift? Kan ju vara fel på det med. Kollat fördelarlocket? Spridaren?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

Glenn skrev:Förresten, det är en 3S-GE ? den har väl MAP-sensor på T20-celicorna ? då finns det ju ingen LMM ?

Att 3S-GTE på T20 har MAP vet jag säkert dock, men jag har aldrig kikat på min ST202.

Japp en 3s-ge är det och jag tror också det att de har map sensor ist för lmm men det står inte så mycket skrivet om detta :/
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

Neblade skrev:Jag kanske är förvirrad just nu, men jag har lite svårt att hänga med i vad som är gjort och inte gjort. Du skulle inte kunna skriva ner allt igen från början?

I första inläggen står det att du bytt något du kallar IAT = Intake Air Temperature? Det är inte detsamma som temperaturgivare för kylvätska.
Den ena mäter lufttemperaturen som går in i motorn, den andra temperaturen till kylvätskan. Vilken har du bytt?
Givaren till kylvätskan kan du mäta med en vanlig ohmmeter för att se om den verkar ge rimliga värden. Vad det ska vara kan jag inte svara på rak arm, men om du mäter upp den så kan säkert något här bekräfta om det verkar rimligt eller ej.
Ta gärna en bild på vad det är du mäter på också, så är det lättare för oss att se att vi har förstått varandra rätt. Övertydlighet är bra på nätet. ;)

Heh det är nog inte bara du som är det =)

Så är det. Jag köpte bilen som repobjekt, då den inte gick på tredje cylindern. förra ägarn sa att han lämnade in bilen på toyota och dom sa att tändmodulen var kass och skulle bytas. Vilket jag gjorde, men tyvärr utan någon förbättring. Jag har raderat koder och fick fram 2 st: Tempgivaren för kylarvätska och lmm(eller i detta fall map sensorn.) Bytte båda men utan resultat. sedan bytte jag lambda(p.g.a. höga HC värden.) Nu ligger dom på ca. 2000 Så jag bestämt mig att riva ned insuget för att testa om spridaren på den tredje cylinder kanske hänger sig eller något =)

Whole story =)
Skriv svar