Sida 21 av 28

Re: Hansen's Mr2 turbo

Postat: mån 25 jun 2012, 11:09:44
av KACE80
Grattis Hansen :thumbup:

Men när plockade du bort dina dimljus?
Denna belysningen vart riktigt läcker!

Anton

Re: Hansen's Mr2 turbo

Postat: mån 25 jun 2012, 12:17:10
av martenheller
Stort grattis, riktigt skoj :thumbup:

Re: Hansen's Mr2 turbo

Postat: mån 25 jun 2012, 12:18:07
av Hansen
KACE80 skrev:Grattis Hansen :thumbup:

Men när plockade du bort dina dimljus?
Denna belysningen vart riktigt läcker!

Anton
Tack! hehe dom plocka jag bort när jag satte dit fronten, ungefär två år sedan :P
så det va ju på tiden man gjorde nått åt saken :)

Re: Hansen's Mr2 turbo

Postat: mån 25 jun 2012, 16:31:18
av KACE80
Och du kör alltså fortfarande med din OBX turbo+grenrör, imponerad att grejerna tycks vara så bra kvalitet på :thumbup:

Och vad säger lagen/Bilprovningen om dina ljus?

Re: Hansen's Mr2 turbo

Postat: mån 25 jun 2012, 17:17:04
av Hansen
KACE80 skrev:Och du kör alltså fortfarande med din OBX turbo+grenrör, imponerad att grejerna tycks vara så bra kvalitet på :thumbup:

Och vad säger lagen/Bilprovningen om dina ljus?
Jo men har fått svetsat grenröret några gånger, å turbon verkar sjunga på sista versen nu =)
jag satte dit dom efter bilprovningen, men har mött polisen många gånger å dom säger inget, dom ska vara godkända iaf =)

Re: Hansen's Mr2 turbo

Postat: mån 25 jun 2012, 18:18:13
av KACE80
Okay, tack för snabbt svar som vanligt Andreas :clap:

Re: Hansen's Mr2 turbo

Postat: mån 25 jun 2012, 20:37:55
av cheetah1
Varselljus är helt okej om dom är E-märkta, men är bilen byggd/tagen i trafik (vilket?) före feb 2011 måste du ha bakljus tända. Det är väl i princip enda kravet, undantagen monteringspositionen då..

Re: Hansen's Mr2 turbo

Postat: tis 26 jun 2012, 07:03:51
av Dale
cheetah1 skrev:Varselljus är helt okej om dom är E-märkta, men är bilen byggd/tagen i trafik (vilket?) före feb 2011 måste du ha bakljus tända. Det är väl i princip enda kravet, undantagen monteringspositionen då..
Eh, 142an från -72 har bara 70-tals gula på kofångaren och inga bakljuls tända.

Re: Hansen's Mr2 turbo

Postat: tis 26 jun 2012, 10:07:26
av cheetah1
Dale skrev:
cheetah1 skrev:Varselljus är helt okej om dom är E-märkta, men är bilen byggd/tagen i trafik (vilket?) före feb 2011 måste du ha bakljus tända. Det är väl i princip enda kravet, undantagen monteringspositionen då..
Eh, 142an från -72 har bara 70-tals gula på kofångaren och inga bakljuls tända.
Ja, men det var väl antagligen innan halvljuslagen kom till..

Re: Hansen's Mr2 turbo

Postat: tis 26 jun 2012, 11:54:25
av Dale
cheetah1 skrev:
Dale skrev:
cheetah1 skrev:Varselljus är helt okej om dom är E-märkta, men är bilen byggd/tagen i trafik (vilket?) före feb 2011 måste du ha bakljus tända. Det är väl i princip enda kravet, undantagen monteringspositionen då..
Eh, 142an från -72 har bara 70-tals gula på kofångaren och inga bakljuls tända.
Ja, men det var väl antagligen innan halvljuslagen kom till..
Med risk att trasa sönder tråden ytterligare: Lampor kan vara godkända men inte ilag med vad som helst. 1972 kom lag om varselljus och då behövde inte bakljusen vara igång. Halvljuslagen kom 1977. 1 oktober 1983 upphörde reglerna om varselljus (TSVFS 1982:125) med hänvisning till halvljusreglerna. Bilar från 1979 fram till 6 februari 2011 måste ha bakljusen igång ilag med varselljus eller som EU kallar dom DRL (daytime running lights). Från 7 februari 2011 och även för tunga lastbilar och bussar ett år senare. Se även ECE-reglemente 48, avsnitt 6.19. Finns även ett par dokument om belysning på veteranfordon (äldre än 30 år och/eller före 1950) med men hittar inte på det dokumentet nu.

PS. Ser iaf snyggt ut med lamporna på MR2an. :-)