Sida 21 av 28
Re: Hansen's Mr2 turbo
Postat: mån 25 jun 2012, 11:09:44
av KACE80
Grattis Hansen
Men när plockade du bort dina dimljus?
Denna belysningen vart riktigt läcker!
Anton
Re: Hansen's Mr2 turbo
Postat: mån 25 jun 2012, 12:17:10
av martenheller
Stort grattis, riktigt skoj

Re: Hansen's Mr2 turbo
Postat: mån 25 jun 2012, 12:18:07
av Hansen
KACE80 skrev:Grattis Hansen
Men när plockade du bort dina dimljus?
Denna belysningen vart riktigt läcker!
Anton
Tack! hehe dom plocka jag bort när jag satte dit fronten, ungefär två år sedan
så det va ju på tiden man gjorde nått åt saken

Re: Hansen's Mr2 turbo
Postat: mån 25 jun 2012, 16:31:18
av KACE80
Och du kör alltså fortfarande med din OBX turbo+grenrör, imponerad att grejerna tycks vara så bra kvalitet på
Och vad säger lagen/Bilprovningen om dina ljus?
Re: Hansen's Mr2 turbo
Postat: mån 25 jun 2012, 17:17:04
av Hansen
KACE80 skrev:Och du kör alltså fortfarande med din OBX turbo+grenrör, imponerad att grejerna tycks vara så bra kvalitet på
Och vad säger lagen/Bilprovningen om dina ljus?
Jo men har fått svetsat grenröret några gånger, å turbon verkar sjunga på sista versen nu =)
jag satte dit dom efter bilprovningen, men har mött polisen många gånger å dom säger inget, dom ska vara godkända iaf =)
Re: Hansen's Mr2 turbo
Postat: mån 25 jun 2012, 18:18:13
av KACE80
Okay, tack för snabbt svar som vanligt Andreas

Re: Hansen's Mr2 turbo
Postat: mån 25 jun 2012, 20:37:55
av cheetah1
Varselljus är helt okej om dom är E-märkta, men är bilen byggd/tagen i trafik (vilket?) före feb 2011 måste du ha bakljus tända. Det är väl i princip enda kravet, undantagen monteringspositionen då..
Re: Hansen's Mr2 turbo
Postat: tis 26 jun 2012, 07:03:51
av Dale
cheetah1 skrev:Varselljus är helt okej om dom är E-märkta, men är bilen byggd/tagen i trafik (vilket?) före feb 2011 måste du ha bakljus tända. Det är väl i princip enda kravet, undantagen monteringspositionen då..
Eh, 142an från -72 har bara 70-tals gula på kofångaren och inga bakljuls tända.
Re: Hansen's Mr2 turbo
Postat: tis 26 jun 2012, 10:07:26
av cheetah1
Dale skrev:cheetah1 skrev:Varselljus är helt okej om dom är E-märkta, men är bilen byggd/tagen i trafik (vilket?) före feb 2011 måste du ha bakljus tända. Det är väl i princip enda kravet, undantagen monteringspositionen då..
Eh, 142an från -72 har bara 70-tals gula på kofångaren och inga bakljuls tända.
Ja, men det var väl antagligen innan halvljuslagen kom till..
Re: Hansen's Mr2 turbo
Postat: tis 26 jun 2012, 11:54:25
av Dale
cheetah1 skrev:Dale skrev:cheetah1 skrev:Varselljus är helt okej om dom är E-märkta, men är bilen byggd/tagen i trafik (vilket?) före feb 2011 måste du ha bakljus tända. Det är väl i princip enda kravet, undantagen monteringspositionen då..
Eh, 142an från -72 har bara 70-tals gula på kofångaren och inga bakljuls tända.
Ja, men det var väl antagligen innan halvljuslagen kom till..
Med risk att trasa sönder tråden ytterligare: Lampor kan vara godkända men inte ilag med vad som helst. 1972 kom lag om varselljus och då behövde inte bakljusen vara igång. Halvljuslagen kom 1977. 1 oktober 1983 upphörde reglerna om varselljus (TSVFS 1982:125) med hänvisning till halvljusreglerna. Bilar från 1979 fram till 6 februari 2011 måste ha bakljusen igång ilag med varselljus eller som EU kallar dom DRL (daytime running lights). Från 7 februari 2011 och även för tunga lastbilar och bussar ett år senare. Se även ECE-reglemente 48, avsnitt 6.19. Finns även ett par dokument om belysning på veteranfordon (äldre än 30 år och/eller före 1950) med men hittar inte på det dokumentet nu.
PS. Ser iaf snyggt ut med lamporna på MR2an.
