MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MagnusS
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Idag kom slicksen, Kunde inte låta bli att kränga på de fälgarna o hänga på dem på bilen o testa en sväng.
Bilen går stadig o fint utan vibrationer upp till 170 ungefär så jag får väl anse det lyckat, När jag låg o testade lite mötte jag en vit V70 som blinkade som fan med ljustutan men den vände inte så jag vet inte vad det var, Men jag valde iaf att avbryta testet o rulla tillbaka till verkstan o hänga på vanliga hjulen igen :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu är ju inte detta ngt jag har gjort för utseendets skull, men jag tycker att den blev ruggigt ball med dessa hjulen :hyper:

Jag blev rätt sugen på att testa köra ngt med de i år men jag har inte hittat ngn körning inom 25 mils radie så jag tror jag lägger ner de tankarna.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Hornlund
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden

Inlägg av Hornlund »

Ball är ju bara förnamnet, jag som normalt hatar plåtfälgar. Hoppas du dessutom får sätta kvickare tider med hjulen fram över!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Du ska ju ha cred för att du breddade fälgarna och inte stretchade slicksen, då hade jag personligen kommit ner och smiskat dej :D

Blir intressant att se hur mycket skillnad det gör på superstage
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Kontakt:

Inlägg av MagnusS »

Glenn, Jag har kvar 165 däcken, Kan kränga på dem o köra tyskstuk om du vill? :lol:
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
MagnusS
Kontakt:

Inlägg av MagnusS »

Börjar bli dags för säsongsavslut nu...

Bra säsong, Påställd mer än 5 månader, Drygt 300 mil avverkade vilket är mkt sett till att det inte är jätteofta man kan ta en 2-sitsig skithög till jobbet när man har 2 barn som ska hämtas o lämnas.

Har med mina mått blivit en hel del kört, 8 tillfällen med Superstage och olika former utav konbanor har det blivit. 2014 måste det bli lite mer "riktiga" bankörningar.

Bilen har hållt ihop bra, Särskilt med tanke på hur jag behandlar den... Enda riktiga haveriet var kopplingen men den var lite väntad så det tar jag inte så hårt, Att mina EBC bromsar fram brann upp efter halva säsongen hade jag dock inte räknat med, Men 199 kronors klotsarna från Biltema :eek2: Har gjort ett förvånansvärt bra jobb som ersättare :D

Nu är garaget urstädat så det finns plats för en liten MR2 igen, Fick ta ett litet mellanstick med isbilen så nu står en 945 turbo där o får lite service, kylarbyte o extraljusmontering. Sen ska MR2 få rulla in i värmen o mysa.

Planen för vintern är:

Huvudbåge, Kör som en idiot har jag noterat o 80-tals krocksäkerhet känns väl sådär...
Ngn som vet om en dragande rörbock i Kalmartrakten får gärna hojta till.

Toe Stag bak Vid senaste hjulmätningen fick jag göra en fullösning för att få till toe bak, Nu måste det fixas så att jag enkelt kan ställa hjulvinklar samt att det fortfarande sitter gummibussningar till de stagen, De ska bli lagom stumma.

Bromskylning Ska bygga halvseriös bromskylning för frambromsarna med slangar från fronten som ansluter till skivcentrum. Om pengar finns kvar ska jag även uppgradera till nya skivor och Carbotech XP8 belägg runt om. Just nu finns det mer ambitioner än pengar i bilbudgeten...

Tempmätare Har åkt hela året utan fungerande tempmätare. Inte så sunt, måste fixas. Är rädd för att det är instrumentfel, Har bytt det en gång förut, Då fick jag tag på ett i Kanada:(

Oljekylare Kopplade ur original oljekylare när jag köpte bilen då den blandade in vatten i oljan. Ska jag börja köra lite mer bana måste det fixas en ny oljekylare.

Borde även byte bakre delen av skärmkanterna bak då de är kexiga. Det suger med rost, Hoppas jag hinner med det också.

Det var väl i stora drag det hela, Känns som lagom pyssel under vintern, Borde inte vara omöjligt att hinna med, Känner jag mig själv rätt kommer jag fixa de mest akuta sakerna under 2 veckors tid i April tyvärr :bang2:
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Hornlund

Inlägg av Hornlund »

Helt klart bra säsong för dig, kanske den AW11 i vårt avlånga land som rullat längst i år?

Du har intressanta punkter att ta tag i, jag bli också sugen. Men den där värmen i garaget är något jag saknar, saknar t.o.m ett garage. Vet inte riktigt om det kvalar in som garage där min står just nu.

Rost är ju det absolut tråkigaste. Hur tänker du göra med skärmkanten, knackar du en egen plåt efter egen förmåga eller har du hittat någon bit att köpa?

Hoppas du har möjlighet att fixa lite under vintern, det inspirerar friskt. Men är du inte lite hård som kallar pärlan din för skithög.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
MagnusS
Kontakt:

Inlägg av MagnusS »

Här finns det grejer till skärmkanterna, Tyvärr klarar jag mig inte bara med den bakre biten utan min e rutten kanske 2 cm längre upp som det ser ut nu, När man börjar slipa kommer man väl 10 cm upp gissar jag. Så det får bli bakre del+skärmkant när det ska göras.
Byter bara det som e dåligt.

http://www.ebay.co.uk/itm/TOYOTA-MR2-MK ... TQ:GB:1123

Jo, Skithög var lite hårt :cry: Menade mest ur en praktisk, bekväm synvinkel, Då är de flesta andra bilar bättre :D Men jag gillar helt klart åka MR2.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Hornlund

Inlägg av Hornlund »

Aha, ja jag har också sett de där på Ebay. Hade hoppats på någon simplare lösning, blir ganska många slantar om man behöver flera bitar. Gruvar mig för att börja slipa på min i framtiden, lär garanterat behöva rustas upp en hel del.

Dom där egenskaperna du nämnde, ska vi nog inte ens nämna i samma tråd som en AW11. Men det är många andra egenskaper som väger upp :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
AntonL
Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gotland

Inlägg av AntonL »

sådär, nu har jag lusläst båda era aw11 trådar! sjukt vilken energi du lägger ner! så jäkla snygg modell :)

Drömbil :thumbup:
Användarens profilbild
MagnusS
Kontakt:

Inlägg av MagnusS »

Har missat detta inlägget, Kul att tråden uppskattas.

Med AW11 händer det inte mkt, den står i garaget o myser i värmen i vinter.
Har fixat klart årets isbil, Volvo 945Ltt, gav mig tom på att besikta den efter lite rostlagning, bromslagning, kylarbyte o lite annat allmänt mek.
Åkte på att p-bromsen bara klarade 12% mot kravet för godkända 15% så jag får justera lite o testa igen.

Kommer alltså inte släppa ut MR2 på isen igen... Den fick lite väl mkt stryk av det :D

Håller också på med ett annat bilprojekt paralellt som görs iordning för att säljas o därmed få loss lite pengar till AW11, Det e ett skit att ha hobbybil med medioker lön och barn o hus o hela skiten :wtf:

Men ngn gång efter årsskiftet ska jag komma igång med AW11 om det går som planerat, DÅ ska jag ha både tid o pengar.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Skriv svar