Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Tänk bara på att bra kylning av bromsarna ofta är bättre än större bromsar på bana
Oftast räcker orginalbromsar för att låsa hjulen och mer än så går inte att bromsa. Då är det bara att se till att de inte överhettar på bana. Det fixar man med bra belägg och kylning.
Många slänger på stora feta bromsar som helt enkelt ändrar balansen i bilen vid inbromsning (om man inte har bromsvåg och kan justera in det igen), med resultat att det ser snyggt ut men faktiskt är sämre vid körning.
Rastaman skrev:Tänk bara på att bra kylning av bromsarna ofta är bättre än större bromsar på bana
Oftast räcker orginalbromsar för att låsa hjulen och mer än så går inte att bromsa. Då är det bara att se till att de inte överhettar på bana. Det fixar man med bra belägg och kylning.
Många slänger på stora feta bromsar som helt enkelt ändrar balansen i bilen vid inbromsning (om man inte har bromsvåg och kan justera in det igen), med resultat att det ser snyggt ut men faktiskt är sämre vid körning.
Låter vettigt, vad har du för förslag ang kylningen
vilka beläg ska man sattsa på, som både funkar både på gatan o bana?
jag kör med green stuff nu!
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Bästa tips angående kylning är att ta luft från fronten och leda den med slangar till bromsarna. Har man inga hål i fronten så plocka bort dimljusen
Kylluften skall komma "i mitten" på skivan så den kan jobba ut genom ventilationen som designat, kan dock vara halvjobbigt att få det bra och snyggt.
Belägg så kör jag själv på red stuff, funkar kanon på gatan och håller mycket bättre än mina original på banan. Men om man kör mycket på bana och med effektstarkare bil så är inte EBC några jättebra grejer.
Belägg som är vanliga bland de riktiga banrävarna är väl Carbotech och Pagid, ingen riktig koll på vad de har för grejer till mr2 men kan vara värt att kolla upp iaf.
Jag körde EBC Yellowstuff på min svarta, det fungerade riktigt fint på både gata och bana.
Rekommenderas starkt, köpte dessa på Mekonomen.
Nu på min vita turbo ska jag faktiskt pröva Bromsmannen.se "sportbromsbelägg" (kommer köpa komplett kit av honom med slitsade skivor samt belägg både fram/bak).
Fan vad snygg bilen din skulle vara med Border front och sidokjolar förresten .
srylul skrev:Sedär, jag trodde att du gav upp med folien? På bild ser det jättebra ut! Nöjd?
Å luftintagen blev åxå fina!
Tack srylul
Jo det trodde jag oxå ang folien, men jag tänkte att på nåt måste väl jag klara av att använda den på, å det blev faktiskt lättare när man använde sig av en hårfön istället för varmluftpistol, blev lätt alldeles för varmt med pistolen o det resultera i att folien "smälte" tappa strukturen...man lär sig
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*