Dale skrev:Kan vara så att den inte ens går att regga i sverige. Hört att man numera måste ha original avgas å inge bling-bling under huven. Å den där har väll ceramisk turbo å någon sån har väll inte sålts här heller så de kan ju ställa till det med. Men jag bara tror jag.

Precis!
Jag känner till ett exempel där registreringsbesiktningen gick om stöpet på grund av ett eftermarknadssystem. I övrigt var bilen helt original, men det räckte. Det blev nobben, rapport och bakläxa.
En registreringsbesiktning ställer krav på att bilen är i 100 % originalskick, alternativt att bilägaren kan uppvisa intyg från fordonstillverkaren att bilen klarar de uppgraderingar som eventuellt sitter monterade.
Och sådana intyg är extremt svåra, för att inte säga omöjliga, att få.
En sådan besiktning är (som alla säkert redan vet) långt ifrån samma sak som en vanlig besiktning. En sådan måste också genomföras, vid enskilt senare tillfälle (alltså inte i samband med registreringsbesiktning, som gått en gång i tiden).
Det faktum att alla stationer och alla besiktningsmän inte har behörighet att utföra en registreringsbesikning bör göra det tydligt att det inte är någon normal besiktning det handlar om.
Hur de kommer hantera detta hädanefter, nu när SBP:s monopol är på väg att försvinna, har jag dock inte fördjupat mig i än.
Sedan krävs också en del pappershandlingar i sitt originalutförande, som exempelvis utländskt registreringsbevis.
Saknas det, eller annan nödvändig handling, då är det bara att fixa fram nya originalhandlingar från det land bilen är intagen från innan det kan bli tal om att ens inleda en registering här i Sverige.
Värt att tänka på är också att ursprungskontrollen i Sverige är knuten till ägaren, inte till bilen. Så även om bilen genomgått en godkänd ursprungskontroll så blir det tvunget till att göras en ny sådan vid ägarbyte innan registreringsbesiktning kan komma på tal.
Nu är alla handlingar visserligen knutna till bilens chassinummer, men man bör ändå ha i åtanke att ursprungskontrollen kräver att du skickar in bilens utländska originalhandlingar. Kopior godkänns alltså inte.
Och om bilen redan haft en ursprungskontroll ... ja, då är originalpapprena redan hos Transportstyrelsen.
Visserligen kopplade till bilens chassinummer, men blir det knas (att de påstår att ett papper saknas etc) ... Ja, gissa vems problem det blir då!
Personligen skulle jag aldrig köpa en intagen bil, som ännu inte är registerad i Sverige.
Enda undantaget är om säljaren ansvarar för svensk registrering och levererar bilen godkänd i Sverige, med svenska skyltar.
Men att hoppa på tåget när det redan rusar fram ...? Tack, men nej tack!