Johnny Blade skrev:Nu vore det väl en ide att stoppa i en motorvärmare.Det var inge kul alls att göra det med motorn på plats.
Folk påstår till och med att det är omöjligt, men jag vill minnas att du gjort det ?

Johnny Blade skrev:Nu vore det väl en ide att stoppa i en motorvärmare.Det var inge kul alls att göra det med motorn på plats.
Jag brukar byta vätskan 1-2ggr /år beroende på hur många motorn som passerat igenom. Grejor brukar bli 100% rena bara genom att låta dom ligger i 70-90 gradigt vatten. Sedan tar man upp dom, sköljer med vanligt vatten och sedan torkar dom snabbt på egen hand pga dom är varma.Bempa skrev: Fiffig tvätt!! Den verkar funka riktigt bra också när man tittar på resultaten
Defa och gänget tycker man ska ha slangvärmare för att det är "omöjligt att få dit" en doppvärmar ei en frysplugg, för att det sitter grejer ivägen osv, men jag har för mej johnny blade har gjort det med motorn monterad 8och mycket svordomar får man anta), däremot ska det vara lätt med motorn ur.bennysteen skrev:Är det insticksvärmare som ni tycker är svårt att montera ?
Den monteras väl som vanligt i en frysplugg .
Annars borde väl en slangvärmare funka på nedre kylarslangen.
Intressant, i forntiden när man jobbade med bilar så hade vi en "kok" som man sa, vilket var en stor låda med en roterande korg i (man fick lätt i ett 4cyl block och en topp samtidigt, plus en massa andra delar), och sen munstycken som spolade vatten som höll tämligen hög temperatur (ställbart men jag tror det var typ 80 grader) ..den har man ju saknat ganska ofta sen dess, har inte ens tänkt på att det kanske räcker med värme för att fixa nåt nästan lika bra.Angående tvätten: Det är en vanlig tvätt i plåt, modifierad med en 2KW doppvärmare från en jula vattenkokare. vätskan är vatten + ca 20% tvättmedel tvättmedel för högtryckstvättar.
Ja men det där vart ju skitsnyggtJag brukar byta vätskan 1-2ggr /år beroende på hur många motorn som passerat igenom. Grejor brukar bli 100% rena bara genom att låta dom ligger i 70-90 gradigt vatten. Sedan tar man upp dom, sköljer med vanligt vatten och sedan torkar dom snabbt på egen hand pga dom är varma.
Är det aluminium motorer blir det väldigt rent och snyggt![]()