Sida 4 av 15
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Postat: ons 25 nov 2015, 07:59:05
av Glenn
Johnny Blade skrev:Nu vore det väl en ide att stoppa i en motorvärmare.Det var inge kul alls att göra det med motorn på plats.
Folk påstår till och med att det är omöjligt, men jag vill minnas att du gjort det ?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Postat: ons 25 nov 2015, 08:25:23
av Bempa
Som vanligt, snabbt och tjusigt
Som Jonnhy Blade säger, vill ni ha motorvärmare i så montera i den nu.
Jag blir väldigt avundsjuk på eran hetvattentvätt

Är det typ något liknande som karuselltvätt ni har?
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Postat: ons 25 nov 2015, 16:18:34
av bennysteen
Är det insticksvärmare som ni tycker är svårt att montera ?
Den monteras väl som vanligt i en frysplugg .
Annars borde väl en slangvärmare funka på nedre kylarslangen.
Angående tvätten: Det är en vanlig tvätt i plåt, modifierad med en 2KW doppvärmare från en jula vattenkokare. vätskan är vatten + ca 20% tvättmedel tvättmedel för högtryckstvättar.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33279&page=3
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Postat: ons 25 nov 2015, 20:09:51
av Bempa
Japp en insticksvärmare, problemet är när motorn sitter i bilen så är det skittrångt att montera dit den.
Fiffig tvätt!! Den verkar funka riktigt bra också när man tittar på resultaten

Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Postat: ons 25 nov 2015, 21:05:43
av bennysteen
Bempa skrev:
Fiffig tvätt!! Den verkar funka riktigt bra också när man tittar på resultaten

Jag brukar byta vätskan 1-2ggr /år beroende på hur många motorn som passerat igenom. Grejor brukar bli 100% rena bara genom att låta dom ligger i 70-90 gradigt vatten. Sedan tar man upp dom, sköljer med vanligt vatten och sedan torkar dom snabbt på egen hand pga dom är varma.
Är det aluminium motorer blir det väldigt rent och snyggt

Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Postat: ons 25 nov 2015, 22:09:31
av Glenn
bennysteen skrev:Är det insticksvärmare som ni tycker är svårt att montera ?
Den monteras väl som vanligt i en frysplugg .
Annars borde väl en slangvärmare funka på nedre kylarslangen.
Defa och gänget tycker man ska ha slangvärmare för att det är "omöjligt att få dit" en doppvärmar ei en frysplugg, för att det sitter grejer ivägen osv, men jag har för mej johnny blade har gjort det med motorn monterad 8och mycket svordomar får man anta), däremot ska det vara lätt med motorn ur.
På min ST165 hade jag en defa slangvärmare på just nedre kylslangen, funkade sådär tyckte jag, fick aldrig ordentlig värme i motorn med den.
Angående tvätten: Det är en vanlig tvätt i plåt, modifierad med en 2KW doppvärmare från en jula vattenkokare. vätskan är vatten + ca 20% tvättmedel tvättmedel för högtryckstvättar.
Intressant, i forntiden när man jobbade med bilar så hade vi en "kok" som man sa, vilket var en stor låda med en roterande korg i (man fick lätt i ett 4cyl block och en topp samtidigt, plus en massa andra delar), och sen munstycken som spolade vatten som höll tämligen hög temperatur (ställbart men jag tror det var typ 80 grader) ..den har man ju saknat ganska ofta sen dess, har inte ens tänkt på att det kanske räcker med värme för att fixa nåt nästan lika bra.
..Däremot har jag en beg bänkdiskmaskin i garaget jag tänkte bygga om till sluten cirkulation för att tvätta motordelar i, men där är det ju inte tal om motorblock, inte bil iaf, tanken var mest MC-delar..
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Postat: tor 26 nov 2015, 07:15:49
av Bempa
Jag brukar byta vätskan 1-2ggr /år beroende på hur många motorn som passerat igenom. Grejor brukar bli 100% rena bara genom att låta dom ligger i 70-90 gradigt vatten. Sedan tar man upp dom, sköljer med vanligt vatten och sedan torkar dom snabbt på egen hand pga dom är varma.
Är det aluminium motorer blir det väldigt rent och snyggt
Ja men det där vart ju skitsnyggt

Verkligen bra drag i den

Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Postat: mån 30 nov 2015, 07:56:32
av blompa
Det har mekats en del i helgen. Jag tog lite ledigt i lördags för att göra ärenden men Benny och Rikard körde på.
De rengjorde kupéfläkten samt tog loss och rengjorde oljekylningen för kolvarna.
Lördag:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid375984
På söndagen fortsatte jag och Benny med hopskruvande av motor.
Vi gjorde ett par upptäckter vad gäller lager.
Bra saker att veta nu innan vi skruvar ihop.
Söndag:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376011
Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Postat: mån 30 nov 2015, 19:47:24
av Bempa
Kul att se att ni mäter och har ordentlig koll på läget

Re: Celica GT4 (ST165) 1988
Postat: tis 01 dec 2015, 11:30:03
av cheetah1
Nu blir ju jag också sugen på att renovera motor...