
Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Snyggt fäste till Turbon..
Vad är anledningen till att du sätter servopumpen i bagagen?

-
- Inlägg: 446
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
- Bilmodell: Supra mkiv
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Otterbäcken
- Land (Country): Skaraborg
- Ort: Otterbäcken
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
satan vad snyggt det blir 

-
- Inlägg: 377
- Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
- Bilmodell: Celica st 162
- Årsmodell: 88
- PostOrt: Henån
- Land (Country): sverige
Re: Behr's ST165 trimmprojekt






-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Riktigt snyggt bygge och fina lösningar under huven... mycket fin insperation 
Tackar

Tackar
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Oooh, porr..




Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Tack tack för dom trevliga kommentarerna
Jag har meckat en del utan att dokumentera. Får ta lite bilder till helgen.
Har tagit några provturer och det funkar maskinellt bra. Den drar på riktigt bra upp till varvstoppet. Känns som det finns mer att hämta efter 7300 rpm där varvstoppet är nu.
Innan var den helt orkeslös över 6500 rpm.
För att få lite bättre kontroll på tändning och bränsle har jag uppgraderat till MS2 extra koden (hade MS1 extra innan). Tyvärr började allt att krångla då. Den misständer, hoppar och beter sig allmänt märkligt nu. Felet ligger nog i VR-givaren i fördelaren. Ska montera ett nytt 60-2 hjul till helgen...

Jag har meckat en del utan att dokumentera. Får ta lite bilder till helgen.
Har tagit några provturer och det funkar maskinellt bra. Den drar på riktigt bra upp till varvstoppet. Känns som det finns mer att hämta efter 7300 rpm där varvstoppet är nu.

För att få lite bättre kontroll på tändning och bränsle har jag uppgraderat till MS2 extra koden (hade MS1 extra innan). Tyvärr började allt att krångla då. Den misständer, hoppar och beter sig allmänt märkligt nu. Felet ligger nog i VR-givaren i fördelaren. Ska montera ett nytt 60-2 hjul till helgen...
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Nu så kommer det en riktig uppdatering:
Mitt gamla downpipe passade inte riktigt med den lilla flytten av turbon. Beställde lite rör och böjar från H2m-racing för att bygga ett nytt fint i rostfritt. Till en början med tog det 2.5 veckor att få grejorna... Sen var kvaliteten på böjarna jag fick den sämsta jag sett. Mer fyrkantiga än runda och svetsarna var inte ens täta (!). Fick beställa nya riktig böjar från maxxtuning.
Viss skillnad:

Problemen med misständningarna löste jag... Fyllde på lite bensin så funkade det bra igen
Jag skyller på att tankmätaren var lite optimistikt
Fäste för VR-givaren:

Provmonterat:


Nytt downpipe klart och inkört.
Upptäckte tidigare att jag hade problem med skenande laddtryck över 6000 rpm. Misstänkte att det var min gamla kina-wastegate som gett upp. Beställde en ny TIAL wastegate och monterade.
Det hjälpte inte ett dugg. Toppar 1.5 bar vid 7600 rpm med grundtryck på 0.7 bar...
Lite roligt, men stabilt laddtryck är nog att föredra.
Misstänkte att flödet från den nya toppen och insuget blev för mycket för en 38mm wastegate. Hade en 50mm wastegate hemma som jag monterade istället.

Hjälpte: Nej...


Plockade ner allt och monterade både 38mm och 50mm wastegaten. Nu funkade det!
Det var anslutningen till grenröret som var problemet. Ett rör kunde inte flöda tillräckligt helt enkelt.
Nu har jag två olika wastegatar med olika grundtryck, vilket inte är någon höjdare. Måste beställa ytterligare en TIAL ventil. Tur att dom är så billiga
Mitt gamla downpipe passade inte riktigt med den lilla flytten av turbon. Beställde lite rör och böjar från H2m-racing för att bygga ett nytt fint i rostfritt. Till en början med tog det 2.5 veckor att få grejorna... Sen var kvaliteten på böjarna jag fick den sämsta jag sett. Mer fyrkantiga än runda och svetsarna var inte ens täta (!). Fick beställa nya riktig böjar från maxxtuning.
Viss skillnad:

Problemen med misständningarna löste jag... Fyllde på lite bensin så funkade det bra igen


Fäste för VR-givaren:

Provmonterat:


Nytt downpipe klart och inkört.
Upptäckte tidigare att jag hade problem med skenande laddtryck över 6000 rpm. Misstänkte att det var min gamla kina-wastegate som gett upp. Beställde en ny TIAL wastegate och monterade.
Det hjälpte inte ett dugg. Toppar 1.5 bar vid 7600 rpm med grundtryck på 0.7 bar...

Misstänkte att flödet från den nya toppen och insuget blev för mycket för en 38mm wastegate. Hade en 50mm wastegate hemma som jag monterade istället.

Hjälpte: Nej...



Plockade ner allt och monterade både 38mm och 50mm wastegaten. Nu funkade det!

Det var anslutningen till grenröret som var problemet. Ett rör kunde inte flöda tillräckligt helt enkelt.
Nu har jag två olika wastegatar med olika grundtryck, vilket inte är någon höjdare. Måste beställa ytterligare en TIAL ventil. Tur att dom är så billiga

Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Godis godis över allt...Jag vill verkligen se den här bilen på riktigt snart..
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Behr's ST165 trimmprojekt
Vilka konstvärk du gör alltså !!
Hade inte du byggt pulssplitt på ditt grenrör fast svetsat ihop fel rör? Oavsett då måste du ju ha 2 rör till 1 wastegate och det är en pulssplittfunktion.. Annars finns ju wastegaten bara på 2 av 4 cylindrar.
Kan inte se på bilderna om det är si eller så men detta har du säkert redan tänkt på också.

Hade inte du byggt pulssplitt på ditt grenrör fast svetsat ihop fel rör? Oavsett då måste du ju ha 2 rör till 1 wastegate och det är en pulssplittfunktion.. Annars finns ju wastegaten bara på 2 av 4 cylindrar.
Kan inte se på bilderna om det är si eller så men detta har du säkert redan tänkt på också.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.