Sida 4 av 8

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Postat: tor 19 aug 2010, 15:20:00
av Gt-4
Personligen gillar jag inte Bosch stift.
Min st165 gick 10mil med nya bosch stift innan den sura ihop å stannade, vet flera med saabar som haft samma problem.
Jag tror helt klart det blir en förbättring avå byta stiften.
Annars är inte NGK stift speciellt dyra att köpa på en mack eller annan bildelsaffär.

Fnys skrev:Update:
Dale var här igår och hjälpte mig att kolla tändstiften.

Bild
Bild

Jag googlade på stiften och först och främst ska dom där sitta i en Celica 1.8l :?
2:ans tändstift och cylinder var väldigt oljig. Torkade av samtliga stift men lyckades inte torka av "topplocksväggen" där tändstiften sitter i.
"Skruven" längst upp på tändstift 3 satt också lite löst så den drog vi åt.

Startade bilen igen och väntade tills motorn blev varm. Jag kan medge att motorn betedde sig bättre än innan men den gick fortfarande ojämt :(
SKIT!
Någon som har några nya gissningar? Kan det vara stift 2?
Hur kan man komma åt och göra rent i hålen där tändstiftet sitter förutom tryckluft (typ piprensare)?

Beställt nya stift nu:
Toyota skulle ha 800:- för 4 st NipoDenso stift
Hittade 4 st NGK stift på Ebay för 153:- (inkl. frakt) :D
http://cgi.ebay.co.uk/4-NGK-PLUGS-TOYOT ... arParts_SM

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Postat: tor 19 aug 2010, 18:09:54
av Tobbera
Dale skrev:Du menar att motorn kan få för mycket soppa som typ choken ligger i?
Ja.

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Postat: tor 19 aug 2010, 18:11:41
av Tobbera
Ska du byta stift och behålla bilen ett tag så beställ NGK Iridium på Ebay. Grymt bra stift.

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Postat: tor 19 aug 2010, 18:24:29
av Neblade
Hur ser oljan ut? Hur ser kylarvätskan samt framförallt locket ut? Hur ser avgaserna ut?
Tänker på topplockspackning. Vilket skulle kunna förklara fenomenet vid varm motor, när toppen blivit varm så tätar den kanske sämre och släpper in olja och ut kompressionstryck.

Hade varit intressant att komptesta vid varm motor.

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Postat: fre 20 aug 2010, 02:52:03
av Fnys
Tobbera skrev:Om den går perfekt när den är kall men dåligt när den är varm skulle jag misstänka soppan. Speciellt tempgivaren till vattnet.
Har inte kunnat mäta upp dom :( Letat i reparationsmanualen men har inte funnit vad dom ska ha för värden. Någon som har en Haynes eller vet vad dom ska ha för värden?
Glenn skrev:tändstiftsbrunnarna kan man ju göra rent med en trasa som man trycker ner, men risken är ju att man puttar ner skiten i förbränningsrummet, typiskt dumt.
Vad var det för skillnad på stiften som satt i och dom som skulle vara där ? varmare eller ?
Tror iofs inte det är SÅ kritiskt med en nuffra upp eller ner på celican, värre med exempelvis saab trionic som mäter genom stiften.
Precis, vill inte trycka ned skiten i cylindern. Därför jag frågade hur man kunde göra för att få bort (upp) smuts och olja.
Läste mig bara till att dom tändstiften som sitter i nu är till en Celica 1.8l (STi?) och vet ej vad det är för skillnad. Dom här har suttit i sen jag köpte den (3 år, 2000 mil) och vet inte när dom sattes i.
Neblade skrev:Hur ser oljan ut? Hur ser kylarvätskan samt framförallt locket ut? Hur ser avgaserna ut?
Tänker på topplockspackning. Vilket skulle kunna förklara fenomenet vid varm motor, när toppen blivit varm så tätar den kanske sämre och släpper in olja och ut kompressionstryck.
Hade varit intressant att komptesta vid varm motor.
Oljan är svart men inte skitig eller gammal. Kylarvätskan och locket är ok. Avgaser har jag inga synliga. Luktar bara oförbränd bensin från utblåset.
Det får fan inte vara toppackningen för då blir jag ledsen och fattig :(

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Postat: fre 20 aug 2010, 06:50:51
av Tobbera
"Luktar bara oförbränd bensin från utblåset."
Lutar ytterligare mer åt att den får för mycket soppa. Tex pga defekt tempgivare eller kanske tom ECU.

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Postat: fre 20 aug 2010, 06:52:56
av Codriver
Tobbera skrev:
"Luktar bara oförbränd bensin från utblåset."
Lutar ytterligare mer åt att den får för mycket soppa. Tex pga defekt tempgivare eller kanske tom ECU.
Eller något med tändningen som gör att den inte tänder som den ska.

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Postat: fre 20 aug 2010, 09:41:15
av Speedo
Precis... eftersom bilen går bra kall skulle jag börjat med att lokalisera och mäta upp tempgivaren/givarna.

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Postat: fre 20 aug 2010, 11:47:49
av Dale
Motortemraturgivare på 3S-GE (Carina CS/GTi 1993)
  • 20°C 2,0 - 7,0 kΩ
  • 40°C 0,9 - 1,3 kΩ
  • 80°C 0,2 - 0,4 kΩ
Skillnaden på tändstiften verkar vara gnistgapet och tempraturen.

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Postat: fre 20 aug 2010, 14:57:23
av Fnys
Ringer Toyota och hör vad 2 nya tempgivare kostar.
...eller är det fler givare som kan strula förutom dom här 2?
Bild