Sida 4 av 18

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Postat: tor 30 sep 2010, 08:56:55
av Henrik
hmmm man får alltså in en 165a i en skåpbil? Vilken midell är det?

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Postat: tor 30 sep 2010, 10:19:06
av grusmacka
Henrik skrev:hmmm man får alltså in en 165a i en skåpbil? Vilken midell är det?
Mercedes-Benz Sprinter 315Cdi. Har kört en Peugeot 205 GTI i den också =) Fast då hade vi tom en trave med lastpallar liggandes framför som tog 90cm (eller hur breda dom nu är) och den gick ändå inte på längden. Praktisk lasbil faktiskt =)

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Postat: tor 30 sep 2010, 15:15:18
av Cassius
Om det var en flerlagers ståltopppackning du hade (ser inte riktigt på bilden) så bör du kunna använda den igen efter en rejäl tvätt!

Jag hade för ett par år sedan en st162a som topppackningen for på, fick tag i en stålpackning från en 205a (toyota original) som redan suttit en sväng i just en 165a. Packningen var alltså begagnad.

Monterade denna i min 162, gasade Hårt i några månader innan motorn rasade.... Bytte motor, första provturen så ryker topppackningen... Monterar bort toppen på den gamla motorn, bryr mig inte ens om att spola av packningen och monterar den på "nya" motorn och fortsätter gasa hårt i ett par månader tills jag säljer bilen (vid de här laget har jag bromsat 3 omgångar skivor skeva, dom som satt där, dom som satt på reservdelsbilen samt 1 omgång biltema skivor)

vad jag vet hade han som köpte bilen av mig aldrig några problem med topppackningen under den tid han ägde bilen och jag vet att han brukade den rätt hårt också!

Så är det en sån packning ska du kunna använda den igen! Jag återanvände min 2 gånger utan att plana nån av topparna och de funkade kalas! Bytte inte ens toppbultarna om jag minns rätt, kan ha gjort de på första motorn och sen flyttat över dom till "nya".

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Postat: tor 30 sep 2010, 15:54:55
av grusmacka
Cassius skrev:Om det var en flerlagers ståltopppackning du hade (ser inte riktigt på bilden) så bör du kunna använda den igen efter en rejäl tvätt!

Jag hade för ett par år sedan en st162a som topppackningen for på, fick tag i en stålpackning från en 205a (toyota original) som redan suttit en sväng i just en 165a. Packningen var alltså begagnad.

Monterade denna i min 162, gasade Hårt i några månader innan motorn rasade.... Bytte motor, första provturen så ryker topppackningen... Monterar bort toppen på den gamla motorn, bryr mig inte ens om att spola av packningen och monterar den på "nya" motorn och fortsätter gasa hårt i ett par månader tills jag säljer bilen (vid de här laget har jag bromsat 3 omgångar skivor skeva, dom som satt där, dom som satt på reservdelsbilen samt 1 omgång biltema skivor)

vad jag vet hade han som köpte bilen av mig aldrig några problem med topppackningen under den tid han ägde bilen och jag vet att han brukade den rätt hårt också!

Så är det en sån packning ska du kunna använda den igen! Jag återanvände min 2 gånger utan att plana nån av topparna och de funkade kalas! Bytte inte ens toppbultarna om jag minns rätt, kan ha gjort de på första motorn och sen flyttat över dom till "nya".
Ja det är en flerlagers st205 packning. Skönt att slippa köpa en ny sån! =) Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Gjorde mig trygg i mitt beslut att köra på den packningen igen.

Satte igår ihop ventiler i den nyplanade toppen och idag försöker jag få ihop ventilspelet på den. Har ju 3 uppsattningar brickor att använda men jag saknar ändå några tjocka brickor... Ska se om ja kan kompromissa lite eller om ja ska dra förbi en verkstad å se om dom har några brickor liggandes. Ja har brickor så det räcker för att få till alla ventiler inom spannet (Insug: 0,15-0,25mm & avgas: 0,20-0,30mm) men ja försöker få till så alla ligger i mitten av spannet. Kanske onödigt så länge det är inom spannet?

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Postat: fre 01 okt 2010, 08:46:09
av Cyrix
Jag vet om minst 4st som testat att återanvända stålpackningar och det har inte funkat för nån, kanske håller bättre på en sugmotor iofs. Men om du inte vill göra om jobbet så had jag lagt 600 spänn på en ny, men tycker du att det är värt att chansa, så kan du ju spara några hundra. Själv hade jag mkt hellre valt en ebay packningsats än återanvändt toppackningen.

Ventilshimsen finns att köpa på Toyota, men är dom du har inom toleranserna, borde ju det duga.

Förresten, vart hittade du 12.9 bult som passar till toppen och hur mkt gick dom på?

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Postat: fre 01 okt 2010, 17:39:59
av grusmacka
Cyrix skrev:Jag vet om minst 4st som testat att återanvända stålpackningar och det har inte funkat för nån, kanske håller bättre på en sugmotor iofs. Men om du inte vill göra om jobbet så had jag lagt 600 spänn på en ny, men tycker du att det är värt att chansa, så kan du ju spara några hundra. Själv hade jag mkt hellre valt en ebay packningsats än återanvändt toppackningen.

Ventilshimsen finns att köpa på Toyota, men är dom du har inom toleranserna, borde ju det duga.

Förresten, vart hittade du 12.9 bult som passar till toppen och hur mkt gick dom på?
Nu har jag fått in alla ventilspel inom toleranserna så måste inte köpa nya. Var en del mixtrande och mätande innan det blev bra.

Sifverts skruv vid Thorildsplan har 12.9 kvalite på M10x1.25 i bla 100mm längd. Org e 94mm så kan ju kapa dom om de blir för långt. Kostar 80 kr/st (800kr för alla) men ja kommer kunna köpa med rabatterat pris tror ja. Tänkte även kolla med lite andra företag om pris. Würth har vet jag men dom säljer nog bara i storförpackningar.

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Postat: lör 02 okt 2010, 07:18:01
av Fnys
grusmacka skrev:Sifverts skruv vid Thorildsplan har 12.9 kvalite på M10x1.25 i bla 100mm längd. Org e 94mm så kan ju kapa dom om de blir för långt. Kostar 80 kr/st (800kr för alla) men ja kommer kunna köpa med rabatterat pris tror ja. Tänkte även kolla med lite andra företag om pris. Würth har vet jag men dom säljer nog bara i storförpackningar.
Sifvert Skruv är jättedyra till privatkunder.
Bor du i Sthlm och det strular för dig med rabatten så kan jag säkert hjälpa dig. Mitt gamla företag köper därifrån och har hyffsat bra rabatter.

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Postat: lör 02 okt 2010, 10:18:54
av grusmacka
Fnys skrev:
grusmacka skrev:Sifverts skruv vid Thorildsplan har 12.9 kvalite på M10x1.25 i bla 100mm längd. Org e 94mm så kan ju kapa dom om de blir för långt. Kostar 80 kr/st (800kr för alla) men ja kommer kunna köpa med rabatterat pris tror ja. Tänkte även kolla med lite andra företag om pris. Würth har vet jag men dom säljer nog bara i storförpackningar.
Sifvert Skruv är jättedyra till privatkunder.
Bor du i Sthlm och det strular för dig med rabatten så kan jag säkert hjälpa dig. Mitt gamla företag köper därifrån och har hyffsat bra rabatter.
Jo har märkt att dom inte skäms för att ta betalt... Men en bekant sa att ja kunde beställa genom hans företag och han trodde sig ha 60-70% rabatt (de måste ha ett fint påslag för att tjäna ngt märker man). Men ja har inte kontrollerat/köpt ännu så vet inte om det stämmer. Om det skiter sig me Sifverts vore det jättesjysst om man kunde köpa genom dig. Ja hör av mig isf.

Här kommer lite bilder från ihop monteringen av toppen.
Bild

Alla ventiler på plats. En fråga: Har läst ngn stanns att man kan sätta igen hålet längst till vänster i mitten av bilden (Hette det EGR eller någonting? Chansar hejvilt nu). Vad är syftet med det och vad går det där (olja/vatten/luft)?
Bild

Nyplanad topp
Bild

Nu väntar jag mest på mina beställda grejer innan ja kan göra så mkt mer. Borde komma nästa vecka

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Postat: tis 05 okt 2010, 13:52:55
av Cassius
EGR hör till avgasrengöringen. Man skickar en del av avgaserna tillbaka genom motorn för att förbränna dom igen och då få mindre restprodukter (oförbränd soppa t ex).

Nu vet jag inte hur det ser ut på din motor men dom 2 jag hade (en 87a och en 88a) tror jag den ena hade en kanal ut från grenröret? Börjar vara några år sen man stod i garaget och var förbannad över topppackningar och komplicerade vacumsystem nu så minnet sviker ;)


Du kan utan vidare ta bort den, bara du pluggar igen på alla ställen som det finns hål för den! Vinsten blir ju att du bara använder frisk luft vid förbränningen och inte en blandning av frisk och begagnad.


Cyrix: Jag fick själv tipset om att återanvända packningen härifrån, men nog är de klart att en sugmotor frästar mindre på packningen!

Grusmacka: Ang. packninngen, om du vill gardera dig. Kör med front monterad IC (om du inte redan gör det?) och dra om kabelstammen till spridarna (samt nån mer sak tror jag...) som går mellan topp och insug så dom ligger bakom insuget, du måste förlänga spridarkablarna. Jag gjorde detta då min packning for första gången, andra gången var det ljusår lättare att byta då kabelstammen inte satte stopp för att vinkla upp toppen! Första vändan fick jag lossa hela stammen och att sen komma ihåg var allt skulle sitta tog en stund ;) Första svängen tog det runt 15 timmar mektid att byta (utspritt på 3 dar med infoletande emellan) och andra gången var de klart på 4! ;)

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Postat: tis 05 okt 2010, 14:07:06
av grusmacka
Cassius skrev:EGR hör till avgasrengöringen. Man skickar en del av avgaserna tillbaka genom motorn för att förbränna dom igen och då få mindre restprodukter (oförbränd soppa t ex).

Nu vet jag inte hur det ser ut på din motor men dom 2 jag hade (en 87a och en 88a) tror jag den ena hade en kanal ut från grenröret? Börjar vara några år sen man stod i garaget och var förbannad över topppackningar och komplicerade vacumsystem nu så minnet sviker ;)


Du kan utan vidare ta bort den, bara du pluggar igen på alla ställen som det finns hål för den! Vinsten blir ju att du bara använder frisk luft vid förbränningen och inte en blandning av frisk och begagnad.


Cyrix: Jag fick själv tipset om att återanvända packningen härifrån, men nog är de klart att en sugmotor frästar mindre på packningen!

Grusmacka: Ang. packninngen, om du vill gardera dig. Kör med front monterad IC (om du inte redan gör det?) och dra om kabelstammen till spridarna (samt nån mer sak tror jag...) som går mellan topp och insug så dom ligger bakom insuget, du måste förlänga spridarkablarna. Jag gjorde detta då min packning for första gången, andra gången var det ljusår lättare att byta då kabelstammen inte satte stopp för att vinkla upp toppen! Första vändan fick jag lossa hela stammen och att sen komma ihåg var allt skulle sitta tog en stund ;) Första svängen tog det runt 15 timmar mektid att byta (utspritt på 3 dar med infoletande emellan) och andra gången var de klart på 4! ;)
Det var trevlig information att få! =)
Ja tänker köra med frontmonterad IC så ska försöka göra som du säger och förlänga kablar osv så det blir smidigare nästa gång. Tack för det.

Har köpt toppbultar nu iaf, blev 400 kr för 12.9 kvalite med rabatt så det va väldigt bra tycker jag. Väntar fortfarande på lite lager och packningar för att kunna köra vidare med renoveringen.